چهارشنبه سوری، از سنت های زیبا تا شب دلهره و نگرانی
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۰۲
شناسه : 306334
6
امروزه در کنار آئین های چهارشنبه سوری، برخی از لوازم آتش بازی نیز به آن اضافه شده که متاسفانه اصالت این رسم دیرین را از بین برده و بیشتر از آنکه به زیبایی آن بیفزاید، سبب تبدیل شده آن به معضل اجتماعی شده است.
پ
پ

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری زرین خبر، به آخرین شب چهارشنبه سال یا همان چهارشنبه سوری رسیدیم، آئینی سنتی و رسمی کهن  که ریشه در آداب و سنن مردم منطقه در آستانه نوروز دارد.

روشن کردن آتش و پریدن از روی از جمله سنن چهارشنبه سوری است که آن را امروزه نیز شاهد هستیم و از دیرباز تاکنون نسل به نسل حفظ شده و به نسل امروزی رسیده است.

اما در سال های اخیر این جشن سنتی نیز دچار تحریف شده و در واقع می توان گفت که کم کم آداب ویژه آئین های سنتی جای خود را به پدیده های صنعتی می دهند و دیگر خبری از جشن ها و سنن قدیمی به گوش نمی رسد.

امروزه در کنار روشن کردن آتش برخی از لوازم آتش بازی نیز به آن اضافه شده که متاسفانه اصالت این رسم دیرین را از بین برده و بیشتر از آنکه به زیبایی آن بیفزاید، سبب تبدیل شده آن به معضل اجتماعی شده و در واقع چهارشنبه سوری به شب دلهره تبدیل شده و وقوع حوادث ناگوار در آن بر اثر سهل انگاری و عدم رعایت و توجه به هشدارها، یک معضل اجتماعی است که تنها و تنها خود مردم می توانند آن را حل کنند.

در واقع شب چهارشنبه آخر سال که می شود صدای ترقه‌ها و نارنجک‌ها در شهر می‌پیچد، به هر گوشه ای از شهر که نگاه می کنی شهر به مثابه میدانی جنگی شده است که نه از توپ در آن خبری است و نه تانکی.

از چهارشنبه‌ سوری های اصیل فاصله گرفته ایم

یکی از کارشناسان مسائل اجتماعی نیز در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر با بیان اینکه متاسفانه امروزه مدرنیته بر روی برخی سنت های زیبا تاثیرگذاشته است، گفت: ماهیت چهارشنبه سوری عبارت است از جشن و شادی ولی متاسفانه امروزه این آئین سنتی، دچار قطعه مفقوده شادمانی اصیل است.

عبدی افزود: چهارشنبه‌ سوری های اصیل ما از چهارشنبه سوری آرام و بی سرو صدا و همراه با بایاتی‌خوانی های بزرگ خاندان به آواز‌خوانی مواد متحرقه صنعتی تبدیل شده که اصلاا همخوانی با چهارشنبه سوری اصیل ندارد.

وی گفت: در واقع شب چهارشنبه آخر سال که می شود صدای ترقه‌ها و نارنجک‌ها در شهر می‌پیچد، به هر گوشه ای از شهر که نگاه می کنی شهر به مثابه میدانی جنگی شده است که از توپ در آن خبری نیست.

این کارشناس مسائل اجتماعی اظهار کرد: برافراشتن آتشی مختصر و پریدن از روی آن و خواندن اشعاری که در دل آن‌ها امیدواری و امیدافزایی موج می‌زد کجا و ترکاندن بمب‌هایی که علاوه بر سلامت خود سلامت چندین تن از افراد بی‌گناه را به خطر می اندازد کجا؟!

هشدار پلیس به هنجار شکنان در شب چهارشنبه آخر سال

در این زمینه رئیس پلیس میاندوآب نیز در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر گفت: برای پاسداشت حقوق شهروندان و در راستای کاهش حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال از مردم عزیز و شریف خصوصاً تمامی والدین درخواست داریم تا در چهارشنبه پایانی سال در کنار فرزندان خود و با نظارت و کنترل دقیق بر رفتار آنها از بروز حوادث تلخ و ناگوار پیشگیری کنند.

سرهنگ فخرالدین رستم پور با بیان اینکه نیروی انتظامی مانند همه سال های گذشته، هوشیارانه در کنار مردم بوده و برای برقراری نظم و امنیت تلاش می کند، افزود: بازی با مواد محترقه و آتش زا ابتدا سلامت خود و سپس سلامتی دوستان و خانواده تان را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه تجربه تلخ خانواده ها در پس رفتار های غیرقانونی و نابهنجار برخی افراد که مخل نظم و امنیت هستند، اراده مجموعه انتظامی را در برخورد با هنجارشکنان تقویت و دو چندان کرده است، گفت: خرید و فروش مواد خطر آفرین، انفجاری و احتراقی که نظم و آرامش جامعه و شهروندان را مخدوش می نماید، ممنوع بوده و با متخلفان مطابق قانون برخورد خواهد شد.

فرمانده انتظامی میاندوآب تصریح کرد: اهتمام انتظامی شهرستان تامین امنیت تک تک افراد جامعه است، از این رو برخورد جدی پلیس با هنجارشکنان و تمامی کسانی که مترصد ایجاد ناامنی برای هموطنان هستند، انتظار به حق شهروندان از پلیس است.

رستم پور گفت: قانون شکنی و ایجاد مزاحمت در هیچ آیین و فرهنگی پذیرفته نیست و پلیس از طریق سامانه ۱۱۰ آماده دریافت گزارشات مردمی است.

بی‌شک نباید اجازه داد آیین‌هایی که دنیای مهر و مهرورزی را به جامعه هدیه می‌دهد، بنا بر باورهای غلط و بی ریشه و اساس برخی که جز غم و اندوه و گریه را موجه نمی‌دانند، دست‌خوش دگرگونی‌ها شود و غم و اندوه و ناله را جایگزین شادی و شور و نشاط کنند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.