ویژگی‌های یک استاندار مطلوب برای آذربایجان غربی
۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
شناسه : 325778
3
 استانداران نقش مهمی در مدیریت و توسعه استان‌ها دارند و انتخاب استانداران می‌تواند بر توسعه و پیشرفت استان‌ها تأثیرگذار باشد و استان آذربایجان غربی نیز از این قضیه مستثنی نیست.
پ
پ

آذربایجان غربی یکی از استان‌های غربی و مهم و استراتژیک کشور بوده که از نظر وسعت هفتمین استان ایران و از نظر جمعیت نیز استان سوم کشور به شمار می‌رود و به دلایل مختلفی از جمله هم مرز بودن با سه کشور از اهمیت و جایگاه بسزایی برخوردار است.

 این استان به دلیل دارابودن معادن غنی و بزرگ و نیز نقش مهم در ارزی آوری برای کشور با داشتن گمرکات تجاری و منطقه آزاد تجاری و نیز نقش مهم این استان در بخش کشاورزی و گردشگری از لحاظ اقتصادی نیز می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد؛ ولی متأسفانه نگاهی به آمار اعلام شده از سوی مراجع رسمی و بررسی توانایی‌ها و پتانسیل‌های آذربایجان غربی نشان می‌دهد که این استان آن‌چنان‌که شاید و باید نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد.

 یکی از کسانی که می‌تواند نقش مهمی در دست‌یابی استان آذربایجان غربی به جایگاهش و نیز بالفعل کرده ظرفیت بالقوه این استان داشته باشد؛ شخص استاندار است که قطعاً استانداران گذشته نیز تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته‌اند و استانداران آینده نیز این چنین خواهند بود.

 اما این روزها که بحث انتخاب استاندار توسط وزارت کشور داغ است و استانداری آذربایجان غربی نیز چشم‌انتظار تعیین تکلیف نهایی تا ببینیم چه کسی سکان‌دار استاندار آذربایجان غربی در دولت چهاردهم خواهد بود؛ ولی آن چیزی که مشخص است؛ اهمیت انتخاب استاندار قوی و کارآمد برای این استان باتوجه‌به ظرفیت‌ها و جایگاه ژئوپلیتیک و استراتژیک این استان است.

 استانداران نقش مهمی در مدیریت و توسعه استان‌ها دارند و انتخاب استانداران می‌تواند بر توسعه و پیشرفت استان‌ها تأثیرگذار باشد و استان آذربایجان غربی نیز از این قضیه مستثنی نیست.

 استاندار آینده آذربایجان غربی باید با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب، استان را به سمت توسعه و پیشرفت اقتصادی سوق داده و در کنار آن از توسعه زیرساختی و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها غافل نشود.

 استاندار آذربایجان غربی باید به توسعه اجتماعی نیز توجه داشته و با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در امور اجتماعی، استان را به سمت توسعه و پیشرفت اجتماعی سوق دهد.

 سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار امر مهمی است که یک استاندار قوی و کارآمد بر روی آن برنامه‌ریزی می‌کند و قطعاً مسئولان استان آذربایجان غربی نیز می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات؛ سرمایه‌گذاران را به استان جذب کنند که این مهم باید در اولویت کار استاندار آینده نیز باشد تا شاهد رشد و توسعه استان باشیم.

 امروز جوانان زیادی از آذربایجان غربی به سایر استان‌ها برای اشتغال در کارخانه‌ها مراجعه می‌کنند و لذا استاندار آینده آذربایجان غربی باید به امر ایجاد اشتغال اهتمام داشته و با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی، اشتغال‌زایی را در استان افزایش دهد.

 آذربایجان غربی در بخش گردشگری نیز با داشتن چندین اثر باستانی ثبت شده جهانی از ظرفیت بی‌نظیری برخوردار است که استاندار آینده آذربایجان غربی با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در مسیر توسعه گردشگری قدم برداشته و استان را به سمت توسعه و پیشرفت گردشگری سوق دهد.

 وجود تالاب‌های بین‌المللی در آذربایجان غربی با تنوع حیات‌وحش از این استان در بخش محیط‌زیست نیز استانی مهم و استراتژیک ساخته که می‌تواند در امر توسعه و پیشرفت استان اثرگذار باشد و استاندار قوی و کارآمد نیز در این بخش نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت و ارتقا جایگاه استانی شود.

تنوع قومیتی و فرهنگی در آذربایجان غربی یک ظرفیت بی‌نظیر به شمار می‌رود که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه فرهنگی در این استان شود و استاندار آینده می‌تواند با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در امور فرهنگی، استان را به سمت توسعه و پیشرفت فرهنگی سوق دهد.

 استاندار آینده آذربایجان غربی نباید از بخش فناوری و آموزشی و ورزشی نیز غافل شده و باید در این زمینه آذربایجان غربی حرف اول را در منطقه بزند و لازمه آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در بخش فناوری و آموزشی و ورزشی برای توسعه و پیشرفت و ارتقا جایگاه استان است.

 باتوجه‌به هم مرز بودن آذربایجان غربی با سه کشور؛ توجه به بخش بهداشت و درمان و سرمایه‌گذاری روی مقوله‌ای به نام «گردشگری سلامت» می‌تواند این استان را به سمت پیشرفت و توسعه سوق داده و زمینه‌ساز توسعه اقتصادی نیز باشد.

 لازمه همه این موضوعات و نیز سایر موضوعات که مجال بحث روی آن نیست؛ وجود یک مدیر قوی و کارآمد است و لذا کسی که در آینده سکان‌دار استاندار آذربایجان غربی خواهد شد باید دارای شاخصه‌های یک مدیر قوی و کارآمد شامل قدرت رهبری، خلاقیت، ارتباط مؤثر با مسئولان، مدبر، استراتژیک برای تدوین راهبُردهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و پیاده‌سازی آن، تحلیل‌گر، تیم ساز و تشکیل تیم قوی و مؤثر، صداقت، قدرت صبر و تحمل، شایسته‌سالار، پذیرش انتقاد، تحقق و روحیه خدمت و جهادی بوده و بتواند قطار توسعه و پیشرفت استان را به سرمنزل مقصود برساند.

میثم پاراو

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.