شب قدر فرصتی برای تجدید حیات معنوی
۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۰۱
شناسه : 317850
10
شب قدر نمادی از رحمت و بخشش الهی بوده و فرصتی است برای تجدید حیات معنوی و تقویت ارتباط با خداوند است.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، امشب شب قدر است، شبی که تقدیر یک‌ساله انسان‌ها در آن نوشته می‌شود، شبی که شب رحمت است و درهای رحمت الهی به‌سوی زمینیان گشوده شده است.

شب قدر، شبی است که قرآن بر پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) نازل شد و بر اساس آیات و روایات دینی اعمال انجام شده در این شب، به‌ویژه عبادت و دعا، از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و لذا مسلمانان در شب قدر به مساجد می‌روند و دست به دعا و نماز و مناجات بر می‌دارند و از خدا طلب بخشش و مغفرت می‌کنند.

شب قدر در قرآن کریم، به‌ویژه در سوره قدر، توصیف شده و آیات این سوره بیان می‌کنند که شب قدر از هزار ماه بهتر است و این بیانگر اهمیت فوق‌العاده این شب است و اینکه چگونه عبادت و دعا در این شب می‌تواند تأثیرات مثبتی بر زندگی فردی و جمعی مسلمانان داشته باشد.

احیای شب قدر، دل‌ها را زنده می‌کند

در این زمینه امام‌جمعه میاندوآب در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر بهره‌مندی از شب‌های قدر، گفت: لیالی قدر از شرافت و منزلت بالایی برخوردار بوده و از راه‌های نزدیکی به خدا است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید حسن‌زاده افزود: شب قدر، شبی است که رحمت خدا شامل حال همه انسان‌ها شده و روزی انسان در شب قدر، مقدر می‌شود و باید از این شب‌ها به بهترین نحو استفاده کرد.

وی اظهار کرد: شب‌های قدر از بهترین شب‌ها هستند که در روایات بر لزوم بهره‌مندی از این شب‌ها تأکید شده و نباید از آنها غفلت کرد و به بهترین نحو از آنها استفاده کنیم.

امام‌جمعه میاندوآب با بیان اینکه ماه رمضان، ماه رحمت و مغفرت است، تصریح کرد: باید تا جای ممکن از این شب‌های قدر، شب‌هایی که درهای رحمت الهی به روی بشر گشوده می‌شود و شب‌های استجابت دعا بهره‌مند شویم.

حسن‌زاده با بیان اینکه احیای شب قدر از اهمیت برخوردار است، افزود: احیای شب قدر، احیای انسانیت بوده و دل‌ها را زنده می‌کند و پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهل‌بیت (ع) بر احیای شب قدر و سپری‌کردن آن با دعا، نماز و قرآن سفارش کرده‌اند.

از شب‌های قدر غفلت نکنیم

امام‌جمعه چهاربرج نیز به خبرنگار ما با اشاره به فرارسیدن لیالی قدر و با تأکید بر بهره‌مندی از فیوضات این شب‌های پرخیروبرکت، گفت: شب قدر «خیر من الف شهر» و قلب ماه مبارک رمضان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی اظهار کرد: امشب خود خدا را شفیع خواهیم برد، امشب رسول خدا (ص) را شفیع خواهیم برد و دست به دامان اولیاءالله خواهیم برد و ازته‌دل عذرخواهی خواهیم کرد.

وی با تأکید بر بهره‌مندی از این شب‌های پرفیض و خیروبرکت، تصریح کرد: ان‌شاءالله توفیق عبادت و بندگی را در این شب‌ها از خدا دریافت خواهیم کرد و سر تعظیم بر ساحت ربوبی خداوند متعال فرود خواهیم آورد.

امام‌جمعه چهاربرج با بیان اینکه در شب قدر انسان راحت‌تر به مقام قرب می‌رسد، گفت: پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) بر احیای شب قدر و سپری‌کردن آن با دعا و نماز و قرآن سفارش فراوان کرده‌اند.

وی با اشاره اینکه شب قدر با این‌که یک شب است؛ اما همین یک شب می‎تواند جهت‎یاب مسیر یک سال باشد، اظهار کرد: هم مسیر زندگی فردی را باید درست انتخاب کنیم و هم مسیر زندگی اجتماعی و سیاسی را باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که به‌سوی کمال و پیشرفت باشد و جامعه را به سعادت سوق بدهد.

جلالی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص)، افزود: رسیدن به مقام قرب و رحمت الهی و جلب رضایت پروردگار شامل حامل شب زنده داران در شب قدر می‌شود.

شب قدر اوج نزول رحمت الهی است

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز در این زمینه در گفتگویی که با خبرنگار ما داشت، با اشاره به فیوضات شب قدر، گفت: شب قدر اوج نزول رحمت الهی است؛ بنابراین مؤمنان باید این شب‌ها را غنیمت بشمارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد مجتهد شبستری با بیان اینکه مؤمنان باید برای آمرزش گناهان خود با توبه و انابه به درگاه خداوند متعال بروند، افزود: شب‌های قدر اوج رحمت الهی است و مقدرات و سرنوشت انسان در این شب‌ها رقم می‌خورد.

وی بر ضرورت شب‌زنده‌داری، مناجات، تلاوت قرآن در شب‌های قدر توصیه و تأکید و اظهار کرد: در این شب‌ها، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود.

نباید از فرصت شب قدر بی‌بهره ماند

کارشناس مسائل دینی نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت شب قدر، گفت: ماه رمضان، ماه رحمت و مغفرت بوده و شب قدر نیز از شب‌های رحمت الهی است.

حجت‌الاسلام مهدی صادقی با بیان اینکه باید شب قدر را قدر بدانیم، افزود: درهای رحمت خداوند در لیالی قدر باز است و مؤمنان باید قدر این شب‌ها را بدانند و از آن نهایت بهره را ببرند.

وی با تأکید بر اینکه نباید از فرصت شب قدر بی‌بهره ماند و آن را از دست داد، تصریح کرد: در این شب‌ها، تقدیر انسان نوشته می‌شود و لذا شب‌زنده‌داری، تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب‌ها بسیار توصیه و تأکید شده است.

این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: یاد خدا، مناجات و دعا، تلاوت قرآن، نماز شب و توبه از گناهان از جمله اعمالی است که در شب‌های قدر باعث تقویت درجات ایمان در این شب‌ها می‌شود.

صادقی با تأکید بر اینکه باید شب قدر را قدر بدانیم و از این شب که بهترین فرصت برای تزکیه نفس و رسیدن به تقوا بوده و شب اوج بندگی و دعا و مغفرت هستند، بهره بجوییم، افزود: نباید این شب‌های رحمت و مغفرت و استجابت دعا را از دست ندهیم و برای تعجیل در فرج مولایمان دعا کنیم.

شب قدر فرصتی برای تجدید حیات معنوی

شب قدر فرصتی است برای تجدید حیات معنوی و تقویت ارتباط با خداوند، شب قدر نمادی از رحمت و بخشش الهی است و به مسلمانان یادآوری می‌کند که همیشه فرصتی برای توبه و بازگشت وجود دارد.

در این شب باید به دنبال لحظاتی از تفکر و تأمل بود و سعی کرد با خواندن قرآن، نماز، دعا و استغفار، به پاکی روح و تزکیه نفس پرداخت و لحظات این شب را که به‌عنوان شبی برای بخشش گناهان و آمرزش الهی شناخته شده است، از دست نداد.

شب قدر گاه رویش جوانه‌های الغوث الغوث، وقت شناخت قدر خویش و شبی است که باید دست نیاز به‌سوی آن بی‌نیاز دراز کرد و به معنای رازونیاز و بندگی نزدیک‌تر شد و خدا را خواند و عرض نیاز به ساحت آن بی‌نیاز بنده‌نواز برد.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.