اعتماد مردم بزرگ‌ترین سرمایه دولت است/ساختار فرهنگی کشور نیاز به بازسازی انقلابی دارد
۰۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
شناسه : 302276
6
امام جمعه چهاربرج: امام جمعه چهاربرج گفت: ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی داشته و حل مشکلات آن نیازمند یک حرکت انقلابی است.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، حجت الاسلام والمسلمین اصغر جلالی در خطبه های نماز جمعه این هفته چهاربرج با اشاره به هفته دولت و تبریک این هفته به دولتمردان، گفت: یکی از مهمترین شاخص‌های سنجش عملکرد دولت‌ها میزان انطباق آن با انتظارات و مطالبات رهبر انقلاب اسلامی است.

امام جمعه چهاربرج با اشاره به مطالبات و انتظارت رهبر معظم انقلاب در مورد دولت ها، افزود: تکیه‌بر ارزش‌های اساسی انقلاب، تلاش برای تحقق دولتی مردمی، خلوص نیت و تلاش مجاهدانه، اقدام با برنامه و مقابله با جنگ روانی دشمن باکار تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانه‌ای از جمله انتظارات و مواردی هستند که رهبر معظم انقلاب در آغاز کار دولت سیزدهم در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری سیزدهم و در دیدار با هیئت دولت بر آنها تاکید داشته اند.

وی با اشاره به اولویت هایی که باید مورد توجه دولت باشد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از بیاناتشان با تأکید بر اهتمام دولت بر حل بعضی از مسائل فوری نظیر کرونا و مشکلات اقتصاد، چند اولویت مهم را برای دولت سیزدهم تعیین کرده اند که باید مدنظر قرار گیرد.

جلالی تصریح کرد:  بازسازی انقلابی و البتّه عقلانی و فکورانه در همه عرصه‌های مدیریتی و ایجاد یک تحرّک انقلابی در آن‌ها،عدالت‌ورزی و کاهش فاصله طبقات محروم با طبقات برخوردار و دوری از منش‌های اشرافی گری، فسادستیزی، احیای اعتماد و امید مردم، انسجام، اقتدار و اشراف دولت، ایجاد تحول در قوه مجریه، بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، مسئله سیاست خارجی و تحرک در عرصه دیپلماسی مضاعف و جنبه اقتصادی آن از اولویت های مهمی بوده اند که رهبر معظم انقلاب به دولتمردان تاکید داشته اند.

امام جمعه چهاربرج در مقوله بازسازی انقلاب و البته عقلانی عرصه های مدیریتی با تاکید بر اینکه حرکت انقلابی باید با حرکت اندیشه‌ورزانه و عقلانی همراه باشد، اظهار کرد: در مقوله مبارزه با فساد نیز جای اصلی برخورد با فساد قوه مجریه است که باید زمینه‌های تولید فساد از بین برود.

وی اعتماد مردم را بزرگ‌ترین سرمایه دولت عنوان کرد و افزود: در مقوله انسجام ، اقتدار و اشراف نیز دولت باید نشان بدهد که می‌تواند آن کاری را که اراده و تصمیم‌گیری کرده، انجام بدهد و پیش ببرد.

جلالی به موضوع تحول در قوه مجریه نیز اشاره و تصریح کرد: تحول وابسته به قانون‌گرایی، ارتقای شفافیت، انضباط مالی، برطرف کردن زمینه‌های فساد، جلوگیری از تعارض منافع و جدیت در اعمال تصمیم‌ها و مصوبه‌ها؛ و تهیه برنامه عملیاتی برای اقدامات است.

امام جمعه چهاربرج به اهمیت مسئله فرهنگ و رسانه نیز اشاره کرد و گفت: ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی داشته و حل مشکلات آن نیازمند یک حرکت انقلابی است.

وی اظهار کرد: در زمینه سیاست خارجی نیز باید تحرک ما در عرصه دیپلماسی مضاعف و جنبه اقتصادی تقویت شده و تحت تأثیر مسئله هسته‌ای قرار نگیرد.

جلالی افزود: توجه به اصول اساسی و اولویت‌های اعلامی رهبر معظم انقلاب در ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم نشان می‌دهد دولت آقای رییسی در بسیاری از این انتظارات دارای رویکردها و عملکردهای مثبتی بوده و در برخی دیگر با نقطه مطلوب فاصله دارد که باید در این زمینه تلاش انجام گیرد.

امام جمعه چهاربرج در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با اشاره به شکل گیری حزب الله لبنان، تصریح کرد: ۴۰ سال قبل در چنین ایامی شجره طیبه جنبش مقاومت اسلامی لبنان در سرزمین فکر و اندیشه انسانهایی مومن و مجاهد غرس شد و به سرعت رشد کرد و بالید و ثمرات آن جای جای جهان اسلام کام جان و دل مسلمانان را شیرین کرد.

وی با بیان اینکه تفکر مقاومت و حزب الله لبنان، برخاسته از اندیشه ناب امام خمینی کبیر و برآمده از ایمان جوانانی بود که دل در نظام ولایت فقیه داشتند و ایران انقلابی را الگوی خود دانسته و بدان افتخار می‌کردند، افزود: از شیخ راغب حرب تا سیدعباس موسوی تا سیدحسن نصرالله که درس‌آموز مدرسه فکری نابغه جهان اسلام شهید آیت الله العظمی سیدمحمد باقرصدر بودند تا طلاب و دانشجویان و جوانانی که با اندیشه‌های امام موسی صدر رشدیافته‌بوده و تبلور تمام و کمال آن را در آرمانهای امام خمینی و انقلاب اسلامی می‌یافتند.

جلالی گفت: حزب الله درطول چهار دهه گذشته سیر رشد و تکامل شگفت‌آوری را پیموده چنانچه رهبر حکیم انقلاب اسلامی، پدیده حزب الله را “صنع الهی” می‌دانند و این تشکل مردمی و ایمانی بی‌نظیر را مایه افتخار دنیای اسلام و خورشید درخشان جهان اسلام برمی‌شمرند.

امام جمعه چهاربرج اظهار کرد: با وجود حزب‌الله لبنان معادله قدرت تا آن حد تغییر یافت که از جنگ سی‌وسه روزه در سال ۲۰۰۶ به بعد،  به‌دلیل هراس از پاسخ کوبنده مقاومت، هیچ نظامی و سیاستمدار رژیم صهیونیستی جرئت فکر کردن حمله به لبنان را ندارد.

وی با اشاره به اینکه حزب الله به الگوی گروهها و تشکل های مقاومت در سایر کشورها تبدیل شده است، تصریح کرد: با شروع جنگ‌های نیابتی در غرب آسیا بر اثر حماقت ذاتی استکبار، مقاومت لبنان تجربه‌ای گران‌سنگ را در نبردهای عراق و سوریه در برابر فتنه جهانی تکفیری‌های مسلح آموخت و در کمک به انصارالله به اندوخته‌های بی‌نظیری رسید آنسان که امروز می‌توان، حزب الله را الگوی اکثر گروه‌ها و تشکل‌های مقاومت دانست.

جلالی اظهار کرد: چهار عنصر ایمان و توکل؛ عقلانیت و تدبیر؛ اطاعت تام از ولی فقیه و اعتماد به مردم و جوانان، عناصر مقوم و اساسی تشکیل و تثبیت و بالندگی این جنبش مردمی و اسلامی هستند.

امام جمعه چهاربرج هم چنین در خطبه اول نیز به شاخصه های دینداری اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین شاخصه‌ی دینداری، دفاع از اسلام و دفاع از مکتب اهل بیت(ع) است یعنی وقتی مثلاً حضرت امیرالمؤمنین(ع) پرچم‌دار دین است و ناکثین، قاسطین و مارقین می‌جنگند؛ این که کسی کنار آن حضرت بایستد و بجنگد، این شاخصه اصلی دینداری او است، بنابراین اینکه کسی در درگیری بین جبهه نفاق و ایمان در دنیای اسلام، به نفع مکتب اهل بیت(ع) کار کند و مدافع مکتب اهل بیت باشد و در درگیری اسلام و کفر مدافع اسلام باشد، مهم‌ترین شاخصه است.

وی با بیان اینکه بر اساس این شاخصه ها، مردم ایران اسلامی؛ متدین‌ترین مردم تاریخ هستند، تصریح کرد: زیرا مردم ایران اسلامی سالیانی متمادی است که در مقابل فشارهای سنگین دشمن، پرچم اسلام ناب محمدی(ص) را نگه داشته‌اند.

جلالی با اشاره به اینکه ولایت، عمود خیمه دین است و سرپا نگه داشتن این عمود در عصر غلبۀ لیبرال‌دموکراسی، بزرگ‌ترین شاخصۀ دین‌داری ملت ایران است، افزود: امروز نیز  باید در تربیت نسل جدید دقت کرد که انسانی تربیت شود که بتواند پرچم اسلام را به دست بگیرد و مقابل تمدن مشرکانه غرب و جریان‌های منافقانه اسلام آمریکایی بایستد.

امام جمعه چهاربرج افزود: بزرگ‌ترین شاخصۀ دین‌داری ملت ایران، بالا نگه داشتنِ پرچم اسلام و پرچم حسین و پرچم جمهوری اسلامی است. نفْسِ این‌که ملت ایران در دورۀ لیبرال‌دموکراسی، نظام ولایت فقیه را پذیرفته و در پای این پرچم استقامت کرده است، و با خون جوانان خود آن را آبیاری می کند این، علامتِ رشد دین‌داری در جامعۀ ماست.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.