۲ بهمن؛ سرآغاز مبارزه مسلحانه ملت با رژیم پهلوی/ رویدادی که باید ثبت ملی شود
۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۰۴
شناسه : 298351
4

۲ بهمن یادآور قیام تاریخی مردم ارومیه و آغاز مبارزات مسلحانه مردمی علیه رژیم شاهنشاهی و طاغوتی است و این روز کلید این مبارازات را زد و سرآغازی شد تا در سطح کشور تسری یابد، در واقع ۲ بهمن؛ سرآغاز مبارزه مسلحانه ملت با رژیم پهلوی است و باید ثبت ملی شود.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، تاریخ انقلاب اسلامی پر از فراز و نشیب هایی است که با گذری بر این تاریخ متوجه می‌شویم که چه افرادی جان خودرا فدا کرده اند تا درخت انقلاب اسلامی به بار بنشید، یکی از این روزهای پر فراز نشیب در تاریخ اقنلاب اسلامی، حماسه ۲ بهمن مردم ارومیه است.

۲ بهمن یادآور قیام تاریخی مردم ارومیه و آغاز مبارزات مسلحانه مردمی علیه رژیم شاهنشاهی و طاغوتی است و این روز کلید این مبارازات را زد و سرآغازی شد تا در سطح کشور تسری یابد.

بنا بر روایات کتاب‌های تاریخی وقایع ماه‌های پایانی سال ۵۷ در ارومیه و روزهای منتهی به ۲ بهمن،این چنین است که “در چهارم آبان ۵۷ سال رژیم برای ترساندن مردم ارومیه با کشاندن پای برخی از روستائیان هوادار شاه به همراه اداوات کشاورزی شان از جمله تراکتور، داس و … در شهر مانور دادند؛ در دوم بهمن نیز خبر تکرار چنین رخدادی به گوش مردم رسیده بود و مردم انقلابی نیز برای مقابله با آنها با همراه روحانیت در جلوی مسجد اعظم جمع شده بودند و علیه رژیم شعار میدادند.

وقتی این خبر در شهر پیچید هواداران و موافقان شاه در این سوی شهر یعنی جلوی میدان ایالت(انقلاب فعلی) با شعار های خود و همچنین جسارت به عکس ایات اعظام در جلوی ستاد ،نظامیان را تحریک بر حمله می کردند.

در یک روز ابری، نظامیان ارومیه به رهبری سرهنگ دوم هوشنگی که معاونت لشکر ۶۴ ارومیه را بر عهده داشت(در این زمان تیمسار همام فرمانده لشکر ۶۴ بود) با بیرون آوردن سه تانک و به همراهی پیاده نظام ها به سمت مسجد حرکت کردند. قبل از این ماجرا مردم درختان خیابان امام را تا مسجد سردار از بیخ کنده و در خیابان انداخته بودند تا سد معبری در جلوی تانک ها باشد.

بعد از حرکت، تانکها برای ترساندن و متفرق کردن مردم پر شور با شکلیک رگباری کالیبر ۵۰ ابتدا به صورت هوایی و سپس به شلیک مستقیم روی آورند. تانکها به مقابل مسجد اعظم رسیده و در درگیری با مسلحین مستقر در پشت بام مسجد اعظم چند گلوله تانک به مسجد شلیک کردند که به گنبد آن اصابت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسنی و تعدادی از مبارزین که در پشت بام مسجد اعظم بودند به سمت تانکها تیراندازی کرده و موجب رعب و وحشت سربازان و فرار آنها شد.

در این روز چندین گروه مسلحانه برای حفاظت از جان مردم در جاهای مختلف مستقر بودند که عبارت اند از: پشتبام مسجد آقا علی اشرف، پشت بام مغازه آقای احمدیان در تقاطع عسگر آبادی ـ باکری، گروهی در پشت بام بانک شهریار واقع در چهار راه خیابان امام و عسگرآبادی و حجت الاسلام و المسلمین حسنی به همراه چهار نفر بر فراز مسجد اعظم بودند.”

این روایت تنها بخشی از فعالیت مسلحانه مردم در ۲ بهمن بوده و نشان می دهد که جوانان این منطقه برای آغاز مبارزات مسلحانه به راهبری مجاهد نستوه مرحم حاج شیخ غلامرضا حسنی تلاش کردند و جان خود را فدا کردند تا درخت انقلاب تنومند شود.

مسجد اعظم ارومیه، تنها مسجدی که به توپ بسته شد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در این زمینه به خبرنگار ما می گوید: حادثه دوم بهمن و آغاز قیام مسلحانه علیه رژیم پهلوی و به توپ بسته شدن مسجد اعظم ارومیه در استان از مهمترین حوادث اوایل انقلاب بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی با بیان اینکه این حادثه در طول مبارزات انقلابی مردم در کل کشور و به توپ بسته شدن مسجد توسط رژیم پهلوی بی سابقه بوده است، گفت: حوادث ماندگاری که در کشور و در استان در شکل گیری و حفظ انقلاب موثر بوده اند، باید بزرگ داشته و به نسل های بعدی منتقل شوند و سالروز قیام مسلحانه مردم ارومیه نیز علیه رژیم ستمشاهی باید زنده نگه‌داشته شود.

وی اظهار کرد: مسجد اعظم ارومیه نخستین و  تنها مسجدی است که در طول تاریخ انقلاب توسط رژیم پهلوی به توپ بسته شده در حالی مردم انقلابی در اطراف و در پشت بام مسجد حضور داشتند.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: برای جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب و تحریف نقش افراد در پیروزی انقلاب در استان لازم است روزهایی مانند دوم بهمن بزرگ نگه داشته و مستندات تاریخی آن استخراج و منتشر شود.

۲ بهمن باید در سطح ملی ثبت شود

استاندار آذربایجان غربی نیز در مراسم گرامیداشت ۲ بهمن در ارومیه، گفت: حماسه ۲ بهمن ارومیه جزو نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی در آذربایجان‌غربی است که به سرعت در مناطق مختلف کشور تسری یافت.

وی گفت: این حماسه باید زنده نگهداشته شود و  رشادت‌های این روز در سطح منطقه و کشور بازگو شده و به آن پرداخته شود.

محمدصادق معتمدیان اظهار کرد:۲ بهمن باید در سطح ملی ثبت شود و با پیگیری‌های نمایندگان می‌توان این مساله را حل و فصل کرد.

 به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه نقطه عطف مبارزات مردم ارومیه علیه رژیم پهلوی

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با اشاره به این که هر کدام از استان های مختلف کشور در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشتند گفت: از جمله این استانها آذربایجان غربی است که باید از نقش بی بدیل و ماندگار حجت الاسلام والمسلمین حسنی را در عرصه مبارزاتی مردم ارومیه ازیاد نبریم.

آیت الله عسگر دیرباز اظهار کرد: مسجد اعظم ارومیه به عنوان محور تظاهرات و تجمعات مختلف مردم ارومیه محسوب می شد برای همین نیروهای رژیم طاغوت بر انهدام مسجد اعظم ارومیه تاکید دشتند.

وی افزود: حجت الاسلام والمسلمین حسنی با تعدادی از همرزمان مسلح خودشان وقتی متوجه حمله رژیم طاغوت به سوی مردم شدند چند تیر هوایی شلیک کردند که شلیک این تیرها باعث شد تا رژیم طاغوت از مسلح بودن مردم مطلع شده وضمن منصرف شدن از سرکوب مردم فقط به کنترل آنها بسنده کردند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری حادثه به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه را نقطه عطفی در مبارزه مردم ارومیه در دوران انقلاب اسلامی دانست خاطر نشان کرد: البته تیر اندازی هایی هم صورت گرفت ولی با توجه به آمادگی کاملی که در نیروهای حاج آقا حسنی وجود داشت از آن روز به بعد این رعب و وحشت در دل نیروهای شاهنشاهی افتاد که در بین مردم ارومیه نیروهایی هستند که مسلح هستند و مبارزه می کنند.

دیرباز تصریح کرد: باید همواره به نقش بی بدیل حاج آقا حسنی در مبارزات انقلابی مردم ارومیه تاکید شود و البته در این بین نقش آیت الله سید علی اکبر قریشی را نیز نمی شود فراموش کرد.

وی گفت: برای گرامیداشت دوم بهمن ماه اگر مسئولین برای دیدار مقام معظم رهبری برنامه ریزی بکنند و در این دیدار گزارش مفصلی از اقدامات یک ساله صورت گرفته در استان نیز خدمت معظم له ارائه شود می تواند جایگاه اهالی شریف استان را در جامعه و ماندگاری آنان را در تاریخ انقلاب اسلامی بیشتر تثبیت می شود.

مرحوم‌ حسنی خالق حماسه ۲ بهمن

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه به خبنرگار ما گفت: مرحوم‌ حسنی خالق حماسه ۲ بهمن بوده و شخصیتی بزرگ هستند و باید نام و یاد ایشان زنده نگهداشته شود.

وحید جلال‌زاده افزود: راه مرحوم حسنی ادامه دارد و این مردم همچنان پای هدفی هستند که ضدتبعیض و ضد فساد باشد.

وی ادامه داد: حجت الاسلام حسنی عالم دینی بود و پیش از انقلاب اسلامی با اذن مرجع بزرگی چون حضرت امام (ره) مبارزه خود را بر علیه رژیم ستم شاهی پهلوی آغاز نمود و تا آخرین روزهای عمر پر برکت خود بارها تا مرز شهادت رفتند و همواره دست در دست ولایت و رهبری معظم انقلاب داشتند.

وی تاکید کرد: مراسمات و بزرگداشت های مردمی حماسه بزرگ دوم بهمن ماه و یادبود مجاهدت های و تلاش های مرحوم حسنی دلاور که آغازگر قیام مسلحانه علیه رژیم ستم شاهی پهلوی بود باید گسترش یابد .

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: راه حسنی بزرگ ادامه دارد و مردم همچنان پای کار انقلاب و حاضر در صحنه هستند.

روایتی از روز دوم بهمن ۵۷ در ارومیه

“نصرالله اسد‌اللهی” از مبارزان دوران انقلاب و همراهان مرحوم حسنی،  در مراسم گرامیداشت ۲ بهمن در ارومیه، می‌گوید: در زمان پیروزی انقلاب تانک‌های دشمن در پادگان قوشچی ارومیه مستقر بودند که طی یک عملیات تصمیم گرفتند به پادگان ارومیه منتقل شوند.

وی، عنوان می‌کند: افسران کادر و سربازان پادگان ما را از آن اقدام آگاه کردند و این خبر را به حجت الاسلام حسنی رساندیم که بنا به درخواست وی، شب اول بهمن ۵۷ در محل مسجد اسماعیل بیگ ارومیه جلسه‌ای با حضور پنج‌تن از یاران حجت الاسلام حسنی داشتیم و پس از تقسیم امورات قرار شد فردا یعنی دوم بهمن ماه در مقابل تانک‌ها ایستادگی کنیم.

این مبارز انقلابی، می گوید: سنگرها تعبیه شدند و محل استقرار هرکس مشخص شد، صبح روز بعد قبل از طلوع خورشید در حال تقسیم نیروها بودیم که متوجه خروش هزاران نفری مردم شدیم.

وی، خاطرنشان می‌کند: مردم انقلابی و فهیم ارومیه با هرچه که در دست داشتند در مقابل تانک‌ها ایستادند اما تانک‌ها از سد مردم عبور کرده و در محل تقاطع عطایی فعلی مستقر شدند اما رزمندگان با تیراندازی و شلیک بمب‌های دست‌ساز باعث به وجود آمدن خساراتی دریکی از آنان شده و موجب فرار آن از خیابان باکری شدند اما یکی از تانک‌ها با شلیک توپی گنبد مسجد اعظم ارومیه را مورد هدف قرار داده و سپس با تغییر مسیر سریعاً از محل فرار کردند و ازآن‌پس تا پیروزی انقلاب شهر در اختیار نیروهای انقلابی بود.

اسداللهی، می‌گوید: این مسئله نه تنها مانع حرکت انقلابی مردم نشد بلکه به انقلاب مردم ارومیه و آذربایجان و مبارزه با طاغوت را سرعت وشدت بخشید.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.