کذب‌هایی که سودجویان می‌گویند/چرا نباید به اخبار شبکه‌های اجتماعی اعتماد کنیم؟
۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۸:۲۳
شناسه : 263202
4

برخی از کانال‌های تلگرامی برای جذب ممبر اخباری را منتشر می‌کنند که از اساس صحت ندارد و توسط هیچ منبع خبری معتبری تایید نشده است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از آناج، جمعه نهم تیر ماه بود که خبر مفقودی 50 کودک تبریزی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و به سرعت برق و باد در متن جامعه پیچید به طوریکه این خبر جعلی را حدود 25 هزار نفر از طریق کانال‌های تلگرام خوانده بودند.

اگر پلیس فتای استان به موقع 4 نفری را که این خبر را انتشار داده بودند ردگیری و بازداشت نکرده بود و اگر کذب بودن این خبر به موقع توسط نیروی انتظامی استان اعلام نشده بود این شایعه مخرب تاثیرات منفی بر روح و روان شهروندان تبریزی می‌گذاشت و آرامش مردم را به هم می‌زد. جای بسی شگفتی است که چطور این افراد بدون هیچ واهمه‌ای به خود اجازه دادند به خاطر افزایش مخاطبان کانال تلگرام خود با احساسات خانواده‌ها و امنیت روانی مردم بازی کنند و مثل آب خوردن این خبر ساختگی را نشر بدهند.

نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد و به واکاوی آن پرداخت، باورپذیری و اعتماد مردم به این گونه از اخبار است. اخباری که نه منبع خبر معتبر و مشخص دارند و نه اعتبار منبع خبر. وقتی که خبری مثل مفقود شدن 50 کودک تبریزی در فضای مجازی منتشر می‌شود آنهم در شرایطی که نه در شبکه استانی سهند، نه در مطبوعات و نه در خبرگزاری‌های شناسنامه‌دار محلی انعکاس نیافته چرا باید آن را باور کرد و جدی گرفت.

به نظر می‌رسد اگر مردم سواد رسانه‌ای خود را ارتقا دهند و به رسانه‌های معتبر اعتماد کنند می‌توانند صحت و یا جعلی بودن خبر را تشخیص دهند تا بی‌جهت در برابر شایعه دچار نگرانی و استرس نگردند. تکذیب خبر مفقودی 50 کودک تبریزی در همان روز و دستگیری انتشار دهندگان خبر دروغ در عرض یک ساعت توسط نیروی انتظامی از طریق رسانه‌‌های معتبر استان انعکاس یافت و آرامش را دوباره به جامعه بازگرداند.

سرعت عمل پلیس فتا و نیروی انتظامی استان در قبال این خبر جعلی قابل تحسین است چرا که این حافظان امنیت مردم اجازه ندادند برای ساعاتی اذهان عمومی مشوش گردد و جای آرامش را ناامنی روانی بگیرد.

واقعیت این است که فضای مجازی مثل چاقوی دو لبه عمل می‌کند و شایسته است، از مزیت‌ها و فرصت‌هایی که این فناوری ارتباطی برای همه ما فراهم کرده است در راستای رشد و تعالی فردی و اجتماعی بهره ببریم و تهدیدهای عمدتا فرهنگی آنرا به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.