چه کسانی می خواهند امام خمینی(ره) را تبدیل به میراث فرهنگی کنند؟
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
شناسه : 262148
3

تفکری که امروز به چشم میراث فرهنگی به امام(ره) نگاه می‌کند از سالیان دور در برخی جریانات سیاسی ریشه‌دوانده است و مربوط به یکی دو سال اخیر نیست؛ اصلاح‌طلبان برای اولین بار در سال 79 اعلام کردند که قصد دارند خمینی را به موزه‌ها بسپارند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از دانا، رهبر معظم انقلاب در بیست و هشتمین مراسم سالگرد امام خمینی(ره) فرمودند:” بزرگ‌ترین درسی که امام بزرگوار به ما داد، درس روحیّه و ذهن و عمل انقلابی است؛ این را باید فراموش نکنیم. امام میراث فرهنگی نیست؛ بعضی به امام به چشم میراث فرهنگی نگاه میکنند. امام زنده است.”

اما به راستی چه کسانی امام(ره) را به چشم میراث فرهنگی نگاه می‌کنند و چرا تلاش می‌کنند تا خمینی(ره) را به موزه‌ها بسپارند؟

تفکری که امروز به چشم میراث فرهنگی به امام(ره) نگاه می‌کند از سالیان دور در برخی جریانات سیاسی ریشه‌دوانده است و مربوط به یکی دو سال اخیر نیست؛ اصلاح‌طلبان برای اولین بار در سال 79 اعلام کردند که قصد دارند خمینی را به موزه‌ها بسپارند.

19 فروردین ماه سال 79 تعدادی از اصلاح طلبان و چهره های ملی مذهبی عازم کنفرانسی به میزبانی حزب هانریش بل (موسوم به سبزها) در برلین شدند.

حمید رضا جلایی پور عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، علیرضا علوی تبار، جمیله کدیور، محمود دولت آبادی، عزت الله سحابی، شهلا شرکت، کاظم کردوانی، اکبر گنجی و حسین یوسفی اشکوری از مهم ترین چهره هایی بودند که از ایران عازم این کنفرانس شده بودند.

اما یکی از جنجالی ترین اظهارنظرها درباره اندیشه انقلاب_ نه در متن این همایش که به محلی برای زیر سوال بردن اندیشه های انقلاب تبدیل شده بود_در حاشیه این کنفرانس رخ داد.

اکبر گنجی روزنامه نگار شناخته شده ایرانی و یکی از مهمانان برجسته این نشست در حاشیه آن با روزنامه تاگس اشپیگل آلمان مصاحبه کرد.

اصلاح طلبان خمینی را به موزه تاریخ می برند

اکبر گنجی ابتدای این مصاحبه وقتی در برابر سوال روزنامه نگار آلمانی درباره آینده حکومت ایران قرار می گیرد می گوید: “حرکت اصلاح طلبان ما عاقبت به جدایی دین از سیاست خواهد انجامید.”

لحن گنجی در ادامه این مصاحبه تند تر می شود و در پاسخ به این سوال که آیا برای منکرین خدا و ملحدین در ایران آزادی وجود خواهد داشت؟ می گوید: “روند اصلاحات در ایران مرزی نخواهد داشت.”

اما نقطه اوج مصاحبه اکبر گنجی با تاگس اشپیگل جایی است که وی در برابر سوال این روزنامه مبنی بر اینکه آیا [امام] خمینی نیز به موزه خواهد رفت؟، قرار می گیرد و اینگونه پاسخ می دهد: «ما تلاش میکنیم [امام] خمینی را به گونه ای تفسیر کنیم که مخالف دموکراسی نباشد. خمینی دیگر وجود ندارد آنچه وجود دارد فقط برداشت های ما از سخنان اوست. او به هر حال یک روزی به موزه خواهد رفت و هیچکس نمی تواند جلوگیری کند . این یک تکامل تاریخی است. دکتر شریعتی نیز به سرنوشت خمینی دچار شده که عقاید او در حرکت امروز اصلاح طلبی دیگر جایی ندارد و نقشی بازی نمی کند. اما ما دکتر را به خوبی در خاطرات خویش نگه می داریم

مصاحبه گنجی با تیتر «خمینی به موزه خواهد رفت» در روزنامه تاگس به چاپ رسید و روز بعد از آن کیهان آنرا با تیتر “اکبر گنجی: اصلاح طلبان خمینی را به موزه تاریخ می برند” پوشش داد که باعث ایجاد موج انتقادات نسبت به این اظهارات شد.

حمایت موسسه تنظیم و نشر آثار امام از اکبر گنجی

اما نکته جالب حمایت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) از اکبر گنجی است؛ پس از انتشار مصاحبه گنجی با رسانه آلمانی در روزنامه کیهان؛ این مؤسسه در تاریخ 29 فروردین 79  نامه ای به روزنامه کیهان نوشت و طی آن به افشاگری کیهان راجع به سخنان گنجی اعتراض کرد.

تنظیم کنندگان این نامه چنین جلوه داده بودند که گنجی مطالب آن مصاحبه خود را تکذیب کرده، بنابراین، چاپ آن مصاحبه در کیهان کار درستی نبوده است؛ این در حالی بود که گنجی فقط تیتر مصاحبه را تکذیب کرده بود.

 در قسمتی از نامه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) آمده بود: بازگویی و درج عین اظهارات موهن یک نشریه آلمانی [نه یک اصلاحطلب ایرانی] در صفحه اول روزنامه کیهان سه شنبه 23 فروردین 79 (که متعاقباً بیان مطالب منتشر شده در نشریه مزبور از سوی مصاحبه شونده تکذیب گردیده) مایه تأسف است. مطمئناً افشاگری و نه حتی انگیزه‌های خیرخواهانه نمی تواند توجیهی مناسب برای اشاعه سخنان نامربوط و موهن که قلوب پیروان حضرت امام خمینی(ره) را جریحه دار می سازد، باشد.

نقش موسسه تنظیم و نشر آثار امام در تحریف خمینی(ره)

حال که با سابقه این تفکر آشنا شدیم بد نیست بدانیم که آنها همچنان به فعالیت خود در راستای تحریف و به موزه سپردن امام ادامه میدهند موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و حتی بیت امام(ره) هم در مقابل این فعالیتها سکوت کرده و حتی هر از چند گاهی با آنها همکاری هم میکنند و در راستای خواسته این جریان گام بر میدارند.

این سکوت و یا همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سالهای اخیر صدای مردم را در هم درآورده است پیامهایی با مضامین اعتراضی نسبت به عملکرد این موسسه در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شود.

سالانه 57 میلیارد تومان کجا هزینه می شود؟

حسین دهباشی مستندساز درهمین خصوص در کانال تلگرامی خود نوشت: بودجه موسسه نشر آثار امام (ره) با مدیریتِ یادگارِ یادگارِ گرامیِ رهبر فقیدِ جمهوری اسلامی (به تنهایی و صرف نظر از بودجه ابنیه و حرم امام راحل) ۵۷ ملیارد تومان در سال است.

تقریبا برابر با مجموع بودجه سازمان‌ اسناد ملی ایران، سازمان تالیف کتب دانشگاهی، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و همه رایزنی‌های فرهنگی سفارتخانه‌های ایران در سراسر جهان.

کسی یادش می‌آید که آخرین اثر مستند، فیلم داستانی یا دستِ کم کتابِ درخورِ اعتنایی که توسط این موسسه تهیه یا چاپ شده است کِی بوده؟

همچنین ساخت اشرافی و تجملاتی حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی را که خود دغدغه مستضعفان و پابرهنگان را داشت را هم می‌توان جزئی از پروژه تحریف و به موزه سپردن امام خمینی(ره) دانست.

اما تحریف‌کنندگان امام و آن‌هایی که قصد دارند خمینی(ره) را به موزه بسپارند چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ از نظر آن‌ها تحریف امام قطعا منجر به تحریف انقلاب خواهد شد و بدین ترتیب طی سالبان دراز تنها پوسته‌ای از انقلابی که خمینی کبیر می‌خواست بر بدنه نظام جمهوری اسلامی باقی می‌ماند و درون نظام دقیقا خلاف آرمان‌ها و خواسته‌های او اداره می‌شود.

این همان پروژه‌ای است که در دهه 70 توسط اصلاح طلبان آغاز شد و تا به امروز هم ادامه دارد؛ پروژه‌ای که در سال‌های اخیر موجب شده رهبر معظم انقلاب در خصوص تحریف امام و میراث فرهنگی نبودن امام متذکر شوند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.