پیش‌بینی تولید ۹۳ هزار تن گندم در میاندوآب
۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۵۰
شناسه : 318782
0
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب خبر داد: معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ بر ۹۳ هزار تن گندم در این شهرستان تولید شود.
پ
پ

رضا مقدم در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، با اشاره به اینکه گندم به‌عنوان یک محصول راهبُردی، عمدترین محصول زراعی شهرستان میاندوآب است، اظهار کرد: امسال بیش از ۱۸ هزار و ۶۱۹ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت این محصول رفته است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۹۳ هزار تن محصول از اراضی زیر کشت گندم در این شهرستان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح نیز ۴۰ تن بذر مادری و ۱۰ تن بذر پرورشی گندم جهت کشت در بین کشاورزان پیشرو شهرستان میاندوآب توزیع شده است، گفت: با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی ۱۷۴ هکتار از مزارع گندم به کشت بذر مادری و ۲۶ هکتار نیز به کشت بذر پرورشی اختصاص‌یافته است.

مقدم تصریح کرد: در این زمینه ۹۴۲ تن بذر گواهی شده گندم در بین زارعین شهرستان میاندوآب توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اظهار کرد: در راستای بهبود تغذیه محصول گندم نیز تاکنون بالغ بر ۲ هزار و ۸۷۵ تن انواع کودهای شیمیایی یارانه‌دار در بین گندم‌کاران این شهرستان توزیع شده است.

وی گفت: از محل اعتبارات طرح خوداتکایی گندم نیز بالغ بر یک هزار و ۵۵۰ لیتر کود ریزمغذی به‌صورت رایگان در راستای افزایش کیفیت محصول تولیدی در بین زارعین منطقه توزیع شده است.

مقدم با اشاره به اینکه در راستای کنترل عوامل خسارت‌زا و تولید محصول سالم، اطلاعیه‌های پیش‌آگاهی و اطلاع‌رسانی گسترده در سطح روستاها و فضای مجازی، انجام‌گرفته است، افزود: تاکنون در ۱۵ هزار و ۳۶۰ هکتار از مزارع گندم با علف‌های هرز پهن‌برگ و کشیده برگ و در ۴ هزار و ۵۵۱ هکتار از مزارع گندم با آفت سن غلات در مرحله مادری مبارزه انجام‌گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب از اجرای طرح تحقیقاتی دستیابی به پتانسیل عملکرد در محصول گندم در این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح در حوزه مرکز جهاد کشاورزی مکریان شمالی با مشارکت ۲۵ کشاورز پیرامونی در مجموع به مساحت ۹۶ هکتار و یک کشاورز با مزرعه محوری به مساحت ۳ هکتار در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه این طرح کشت گندم روی پشته‌ها انجام‌گرفته و به‌منظور کاهش مصرف آب، مزرعه به نوار آبیاری تیپ مجهز شده است، تصریح کرد: هدف از اجرای طرح افزایش میزان تولید گندم در واحد سطح، کاهش خلأ عملکرد در مزارع گندم، شناسایی و تعیین مهم‌ترین عوامل محدودکننده پتانسیل عملکرد گندم در منطقه و افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری‌های جدید در میان گندم‌کاران است.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.