مهر عدم صلاحیت معاون استاندار بر روی شهردار منتخب/ پیش به سوی انتخاب جدید برای بلدیه میاندوآب؟!
۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۹:۳۰
شناسه : 289588
4

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: با توجه به بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده از سوی استانداری آذربایجان‌غربی، فرد منتخب برای شهرداری میاندوآب از سوی شورای شهر صلاحیت لازم برای این سمت را ندارد.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، موضوع انتخاب شهردار میاندوآب همواره یکی از چالش های اساسی و موضوعات مهم برای مردم این شهر بوده است تا جایی که میاندوآب را بیش از یک سال بدون شهردار نیز نگه داشته است و شهرداری میاندوآب بعد از استعفای عبدالله عبداللهی شهردار اسبق در آبان ۹۵ در دوره چهارم شورای شهر تا دی ماه ۹۶ شهرداری به خود ندیده و شهرداری میاندوآب توسط سرپرست اداره شد.

اما تمام داستان شهرداری میاندوآب به دوره چهارم ختم نمی شود بلکه این انتخاب شهردار میاندوآب در دوره پنجم شورای شهر نیز برای خود داستانی شده است، داستانی که تاکنون در آن انتخاب چهار شهردار و دو مرحله نیز انتخاب سرپرست برای شهرداری دیده می شود.

از چهار انتخاب شورای پنجم شهر برای شهرداری میاندوآب تا کنون تنها یک نفر موفق شده بر کرسی شهرداری میاندوآب بنشیند و دو انتخاب به نتیجه نرسیده و انتخاب آخر نیز  به گفته معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی مانند  دو انتخاب دیگر بی نتیجه بوده و باید چشم انتظار انتخاب گزینه جدید برای شهرداری میاندوآب بنشینیم.

عدم صلاحیت گزینه منتخب برای شهرداری میاندوآب

بلدیه میاندوآب که سال ۹۹ را با سرپرست شهرداری آغاز کرده، نزدیک به پنج ماه است که در این شرایط بسر می برد و همه نگاهها منتظر سرنوشت آخرین انتخاب شورای شهر میاندوآب بود که به کجا خواهد انجامید که در این راستا معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار فارس از عدم صلاحیت گزینه منتخب برای شهرداری میاندوآب خبر داده و گفته است:  فرد منتخب برای شهرداری میاندوآب از سوی شورای شهر صلاحیت لازم برای این سمت را ندارد و این فرد پیمانکار است و براساس ماده چهار احراز آیین نامه شرایط شهرداری این فرد نمی‌تواند کاندید مناسب برای سمت شهرداری باشد.

آیدین رحمانی رضائیه با اشاره به اینکه شورای شهر میاندوآب با مراجعه به وزارت کشور و اقدام به ارائه نامه‌ای بر تایید صلاحیت این فرد از سوی وزارت کشور کرده است، اعلام کرد: با توجه به تایید صلاحیت از سوی وزارت کشور اقدامات لازم برای تایید و صدور حکم  برای سمت شهرداری این فرد انجام شد اما در این راستا دوباره مستنداتی دلیل بر عدم صلاحیت و احراز صلاحیت این فرد به وجود آمد که دوباره مخالفت خود را بر انتخاب فرد منتخب شده اعلام کردیم.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: این فرد با توجه به اینکه پیمانکار است و قرار دادی با شهرداری برای پیمانکاری و فعالیت بسته است، اذعان کرد: با توجه به اینکه این فرد اقدام به فسق قرارداد با شهرداری را کرده است اما به دلیل شاعبه  نفعی که برای این پیمانکار که وجود دارد با هماهنگی وزارت‌ کشور تصمیم بر اعلام عدم صلاحیت این فرد منتخب بر سمت شهرداری داده شده است و این تصمیم به شورای شهر میاندوآب ارجاع شد تا اقدامات لازم برای انتخاب فرد جدید انجام شود.

رحمانی تصریح کرد: با توجه به اینکه سه بار متمادی عدم صلاحیت این فرد به صورت کتبی اعلام شده است اما شورای شهر اصرار انتخاب این فرد به تصدی شهرداری را دارد که در این راستا باید شورای شهر به تصمیمات قانونی تمکین کرده و نسبت به انتخاب شهردار جدید اقدام کند.

وی اذعان کرد: اصرار بر انتخاب فردی که عدم صلاحت آن احراز شده است فقط وقت انتخاب مدیریت جدید را تلف می‌کند و سیستم با سرپرست اداره شده و این امر جز ضرر و بلاتکلیفی نتیجه دیگری ندارد و اصرار بی مورد شورای شهر خلاف مقررات مصوبات است و این امر مسبب اصلی بروز برخی مشکلات در مدیریت شهری است.

رحمانی یادآور شد: وظیفه اصلی و قانونی شورای شهر تسریع در مدیریت شهری است و باید هر چه سریعتر اقدام به انتخاب فرد جدید کرده و هیچ فشاری در رد شهردار منتخب و انتخاب شهردار جدید وجود ندارد، و اعلام می‌شود این فرد از نظر احراز آیین نامه انتخاب شهردار رد است و هر چه سریعتر اقدام به انتخاب شهردار جدید کنند تا روند انتصاب شهرداری میاندوآب تسریع شود.

شورای شهر کوتاهی نداشته است

هم چنین در این راستا فخرالدین آذریان رئیس شورای شهر میاندوآب در آخرین جلسه شورای شهر گفته بود: بعد از استعفای شهردار قبلی، دو شهردار انتخاب شده که فرایند هر دو انتخاب صحیح بود و منتخب نخست بعد از معرفی به دلیل مشکل قانونی، واجد شرایط تشخیص داده نشد و منتخب دوم که در این مورد پیگیری داشته ایم و امروز نیز نامه ای از دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آمده که پاسخ آن قبلا توسط معاون وزیر کشور ارسال شده است.

وی با بیان اینکه تعیین سطوح مدیریتی بر عهده وزارت کشور است، گفت: بعد از استعلام توسط استانداری در مورد گزینه منتخب پاسخ آن قبلا توسط معاون وزیر کشور ارسال شده است و جواب مثبت است.

رئیس شورای شهر میاندوآب با اشاره به اینکه شورای شهر در این زمینه به وظیفه خود به نحو احسن عمل کرده و کوتاهی نداشته است، تصریح کرد: عده ای می خواهند بین مسئولان در شهرستان اختلاف افکنی کنند.

آذریان با بیان اینکه ما بر اساس قانون به وظیفه خود عمل می کنیم و با آرامش کارها را پیش می بریم، گفت:درخواست دو فوریت اعضای شورای شهر مبنی بر قانونی بودن انتخاب شهردار است و ما مجددا بر روی منتخب خود اصرار داریم و از حق خود و شهروندان دفاع می کنیم.

وی افزود: در صورت استنکاف استانداری یا وزارت کشور بر طبق ماده ۷۱ قانون شوراها، می توانیم شهردار را معرفی کنیم.

قصور شورای شهر در انتخاب گزینه واجدشرایط

اما داریوش عسگری عضو شورای شهر میاندوآب نیز در این جلسه گفت: تقصیراتی که هیئت رئیسه شورای شهر در این دوره مرتکب شده را به صورت مستند به استحضار شهروندان می رسانم.

وی در ادامه با بیان اینکه نریمانی با ۵ رای انتخاب شد و هیئت تطبیق تایید و به استان معرفی شد و کاملا محترم است، افزود: در نامه تاریخ ۲۹/۳/۹۹ از طرف معاون عمرانی استاندار به صورتجلسه شماره ۸۵ مورخ ۱۸/۳/۹۹ شورای شهر در ارتباط با انتخاب شهردار اشاره و نوشته شده که نامبرده از شرایط لازم جهت تصدی سمت شهردار وفق بند ۳ قسمت (چ)ماده ۳ آئین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مصوب ۴/۱۰/۹۷ هیات وزیران برخوردار نمی باشد لذا شورای شهر در مصوبه مذکور تجدید نظر نموده وبا تشکیل جلسه فوق العاده نسبت به انتخاب شهردار جدید واجدشرایط اقدام نماید که فرمانداری نیز طی نامه مورخه ۳۱/۳/۹۹ این موضوع را به رئیس شورای شهر اعلام کرده است.

این عضو شورای شهر میاندوآب اظهار کرد: بنده به عنوان منتخب شورای شهر در شورای شهرستان پس از اینکه دیدم ۲۰ روز از تاریخ نامه گذشت و جلسه فوق العاده برای انتخاب شهردار برگزار نشد، درخواست کتبی از فرماندار داشتم و به وضعیت شهرداری و اتمام فصل عمرانی به موارد قانونی نیز اشاره کردم لذا با توجه به گذشت فرجه قانونی و عدم رد نامه استانداری از سوی شورای شهر علی رغم اینکه دو جلسه تشکیل شد ولی این نامه مطرح و اصرار نشد، نامه استانداری وجهه قانونی به خود گرفت که دوباره فرماندار در تاریخ ۱۷/۴/۹۹ به شورای شهر نامه نوشته و به قید فوریت به تشکیل جلسه برای انتخاب شهردار اشاره کرده است که به این نامه نیز ترتیب اثر داده نشد.

عسگری تصریح کرد: امروز نیز نامه ای از سوی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری واصل شده که در آن اشاره شده پیرو نامه مورخه ۲۹/۳/۹۹ معاون عمرانی استاندار به صورتجلسه شماره ۸۵ مورخ ۱۸/۳/۹۹ شورای شهر در ارتباط با انتخاب شهردار اشاره و نوشته شده که نامبرده از شرایط لازم جهت تصدی سمت شهردار وفق بند ۳ قسمت (چ)ماده ۳ آئین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مصوب ۴/۱۰/۹۷ هیات وزیران برخوردار نیست، لذا با توجه به اتمام مهلت سه ماهه سرپرستی شهرداری، نسبت به معرفی فرد حایز شرایط تصدی سمت شهردار در مهلت قانونی اقدام شود.

وی افزود: با وجود این نامه ها و کاهلی و قصور شورای شهر است که ۵ماه است نمی توانیم شهردار واجدشرایط انتخاب کنیم.

فرصت سوزی 5ماهه

به هر حال میاندوآب اکنون یک فرصت پنج ماهه را برای توسعه و پیشرفت شهر از دست داده است و از سوی دیگر هرچند که شهرداری با سرپرست مدیریت می شود اما برای برنامه ریزی و اجرای طرح های بلند مدت سرپرست نمی تواند چندان موثر واقع شود و با این اظهارات معاون عمرانی استاندار ظاهرا گزینه منتخب شهرداری حائز شرایط شهرداری نبوده و هم چنان میاندوآب باید چشم انتظار انتخاب شهردار جدید و طی مراحل صدور حکم باشد، موضوعی که قطعا با این شرایط بیش از یک ماه زمان خواهد برد و این یعنی اینکه بلدیه میاندوآب همچنان در اما و اگر های انتخاب سکاندار روزگار می گذارند و تنها باید منتظر ماند و دید که سرنوشت شهرداری میاندوآب بالاخره به کجا خواهد رسید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.