مهارت آموزی، حلقه گمشده زندگی زوج‌‌های جوان/ سلب آرامش زوجین در زیر سایه کسب درآمد
۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۸:۴۳
شناسه : 265719
5

تزلزل و فروپاشی خانواده‌‌ها امروزه از غرب به کشورما نیز رسیده است و دامن خانواده‌ها و به ویژه زندگی زوج‌‌های جوان را نیز گرفته است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از آناج،

خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که زندگی جمعی در آن شکل گرفته و مهم‌‌ترین نقش را در توسعه و پیشرفت بشری داشته است، متاسفانه امروزه با تهاجم فرهنگی و تزلزل اخلاقی بنیان خانواده مورد هدف قرار گرفته است و دیگر زن و مرد به عنوان رکن اساسی خانواده به مانند گذشته کانون خانواده را پایدار نگه نمی‌دارند.

تزلزل و فروپاشی خانواده که درغرب به اوج خود رسیده است امروزه به کشورهای اسلامی و کشور ما نیز نفوذ پیدا کرده و دیگر خانواده همان نهاد مقدس برای رشد، پیشرفت و آرامش به حساب نمی‌‌آید، نتیجه این آشفتگی و گسیختگی بنیان خانواده تربیت ناصحیح و غیر اصولی کودکانی است که آینده جامعه به دست آنها سپرده خواهد شد. امروزه کم نیستند پدر و مادرانی که علی رغم زندگی زیر یک سقف طلاق عاطفی را تجربه می‌کنند و سردی این زندگی‌‌ها دامن کودکان را می‌گیرد.

چرا دیگر کانون خانواده‌‌ها گرم نیست؟

دلایل متعددی برای سردی روابط در بین زوجین را می‌توان بر شمرد اما بدون شک فقدان مهارت‌‌های زندگی مشترک به ویژه در زوج‌‌های جوان یکی از اساسی‌‌ترین دلایل این سردی کانون خانواده‌‌هاست.

جوانان بدون هیچ مطالعه و پیش زمینه‌‌ای و تنها بر اساس احساسات زود گذر پا به زندگی مشترکی می‌گذارند که شناختی از نحوه و اصول آن ندارند، هرچند اگر به ازدواج‌‌‌های سال‌های گذشته نگاه کنیم شاید پدر و مادرهای دیروزی نیز مهارت لازم را برای زندگی مشترک نداشتند اما سازش با یکدیگر را بلد بودند مهارتی که در جوانان امروزی کمتر دیده می‌شود.

موضوع دیگری که وجود دارد علاقه برای ادامه تحصیل یا پیشرفت شغلی در زوجین و به ویژه در خانم‌‌ها است، زمانی که این علاقه مدیریت نشود نگاه زن و یا حتی مرد معطوف به پیشرفت شخصی می‌‌شود که به مرور زمان نه تنها رسیدگی به همسر وخانواده کمتر می‌شود بلکه سردی بین زوجین افزایش پیدا می‌کند.

امروزه زنان با توجه به تغییر فرهنگ و ساختار اجتماعی نقش بیشتری در اجتماع دارند و به تبع آن زمان کمتری را در خانه صرف می‌کنند که اگر این مساله مدیریت نشود آسیب آن ابتدا به کانون خانواده و سپس به خود خانم‌‌ها می‌رسد، از سوی دیگر گاهی اشتغال بیش از حد مردان نیز خانواده را مورد تهدید قرار می‌دهد، مردانی که با شغل‌‌های دوم برای افزایش درآمد تا پاسی از شب بیرون از خانه هستند و بعد از رسیدن به خانه دیگر زمان و توانی برای خانواده خود ندارند.

این نکته کلیدی نباید فراموش شود که هرچند فشار و مشکلات اقتصادی وجود دارد اما تمامی تلاش‌‌ها برای کسب درآمد بیشتر جهت رسیدن به آرامش است و اگر این آرامش از دست برود دیگر کسب در آمد بیشتر نیز ارزشی ندارد.

چرا فکر می‌کنیم مرغ همسایه غاز است؟

شاید گلایه‌‌های بعضی زوجین را شنیده باشید که می‌گویند”همسرم با دیگران و در بیرون از خانه بسیار خوب رفتار می‌کند اما به من که می‌رسد حوصله ندارد”، این مساله برای بسیاری از زوجین پیش می‌‌آید و این موضوع نیز به دلیل همان عدم مهارت آموزی و نگاه اشتباه به روابط است.

قطعا در ابتدای آشنایی هر فرد هیجانات غالب باعث می‌شود بهترین روزها را در کنار هم تجربه کنند اما با گذشت زمان گرد روزمرگی به روابط زوجین می‌نشیند و دیگر همان شور و اشتیاق سابق را ندارند اما بالعکس برای دیگران بسیار خوش مشرب و سرزنده هستند و یکی از دلایل افزایش خیانت و طلاق نیز همین مساله است که فکر می‌کنیم”مرغ همسایه غاز است”.

جوانان امروزی باید یاد بگیرند که همسرشان کامل نیست همانطور که هیچ فردی نمی‌تواند نمود تمامی خوبی‌‌ها و کمالات باشد بلکه باید بتوانند با وجود کاستی‌‌ها و مشکلات نقاط مشترک را پیدا کرده و بر اساس آن به زندگی شاد و آرمانی خود برسند.

مهارت آموزی به معنای تاخیر در تشکیل خانواده نیست

کسب مهارت زندگی هرچند به آسانی و در یک بازه زمانی کوتاه به دست نمی‌‌آید اما دلیلی برای تاخیر در ازدواج نیز نیست، یکی از راهکارهای آمادگی جوانان برای ازدواج آموزش اصولی مهارت‌‌های زندگی مشترک در طول دوره دبیرستان و دانشگاه است تا جوانانی که به سن ازدواج می‌رسند با آگاهی و دانش وارد زندگی مشترک شوند.

البته پس از ازدواج نیز زوجین باید در نظر داشته باشند که تکامل و رشد در کنار یکدیگر با گذشت و مهربانی به وجود می‌‌آید و زن و شوهر در کنار هم هم و پا به پای یکدیگر به سمت زندگی ایده آل حرکت کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.