منع رسانه ها از پوشش خبری جلسات شورای شهر میاندوآب/ ورود خبرنگاران، فعلا ممنوع!
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۹:۱۶
شناسه : 281409
4

جلسه هفتگی شورای شهر میاندوآب، بر اساس آنچه که به خبرنگاران اعلام شده تا اطلاع ثانوی به صورت غیرعلنی و بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، شوراها نهادهایی هستند که مردمی بوده و خود مردم در انتخابات، اعضای شورا را انتخاب کرده اند بنابراین مردم حق دارند عملکرد اعضای شورا را دیده  و نقد کنند و همین حق آگاهی مردم از نحوه کارکرد کارگزاران سبب شده اصل علنی بودن به عنوان اصل ضروری در قوانین اساسی پیش‌بینی گردد.

با توجه به قانون، قاعده کلی آن است که جلسات شورا علنی باشند و لازمه علنی بودن جلسات شورای شهری نیز این است که در جلسات شورا رسانه‌ها حضور داشته باشند و از مصوبات جلسه برای مردم گزارش تهیه نمایند و اگر خبرنگاران از حضور در جلسه شورای شهر محروم شوند اصل علنی بودن جلسه زیرسوال می رود و بدیهی است که جلوگیری از این امر مخالفت با اصل تصریح شده در قانون است.

اما جلسه هفتگی شورای شهر میاندوآب، بر اساس آنچه که به خبرنگاران اعلام شده تا اطلاع ثانوی ، به صورت غیرعلنی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد که بر اساس ماده 15 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 82 برای غیرعلنی بودن جلسات شورای شهر، دو سوم اعضای حاضر در جلسه باید رای بدهند  و لازمه علنی بودن جلسات شورا حضور رسانه هاست که اگر خبرنگاران از حضور در جلسه محروم شوند اصل علنی بودن جلسه زیرسوال می رود.

همچنین در آیین نامه شوراها آمده ، مردم نیز می توانند در جلسات شورای شهر حضور یابند و همین حق آگاهی مردم از نحوه کارکرد کارگزاران سبب شده اصل علنی بودن به عنوان اصل ضروری در قانون اساسی پیش‌بینی گردد و با توجه به قانون، قاعده کلی آن است در جلسات علنی شورا رسانه‌ها حضور داشته باشند و از مصوبات جلسه برای مردم گزارش تهیه نمایند بدیهی است که جلوگیری از این امر مخالفت با اصل تصریح شده در قانون است.

از سوی دیگر حضور خبرنگاران و شهروندان در جلسات شورا، نه تنها تهدید نیست بلکه فرصتی است که  باعث می شود تا اعضای شورا با دقت بیشتری تصمیم بگیرند و همه تصمیمات و مصوبات شورا به صورت شفاف و صریح منعکس می گردد.

تصمیم گیری پشت درهای بسته نه تنها کمکی به بهبود تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها نمی کند، بلکه راه را برای هرگونه شفاف سازی بسته و اعتماد عمومی را سلب می کند.

گفتنی است بر اساس گفت و گوهایی که با برخی اعضای شورای شهر داشتیم، آنها ضمن بی اطلاعی از این تصمیم، از حضور رسانه ها در جلسات استقبال کردند و ما نیز شورای شهر را در برگزاری موردی جلسات  به صورت غیرعلنی با رای دو سوم شورای شهر، مانند همه شوراها و جلسات، مختار دانسته و به آن خرده نیز نمی گیریم ولی اینکه جلسات تا اطلاع ثانوی باید غیرعلنی باشد، مبهم و جای سوال است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.