مقاومت از محور به شبکه تبدیل شده است
۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
شناسه : 317846
3
امام‌جمعه چهاربرج: امام‌جمعه چهاربرج گفت: محور مقاومت تبدیل به «شبکه مقاومت» شده و هنوز بخش اعظم توان خود را رو نکرده است.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته چهاربرج با بیان اینکه اصلی‌ترین و ضروری‌ترین نیاز ما به‌عنوان انسان؛ «هدایت» بوده و ظاهراً ما فقط یک دعای واجب «اهدنا الصراط المستقیم» داریم، اظهار کرد: خداوند تبارک‌وتعالی برای هیچ نعمتی بر ما انسان‌ها منت نگذاشته است؛ اما چون نعمت هدایت خیلی مهم و محوری است، تنها و تنها برای نعمت هدایت بر ما منت گذاشته و این منت‌گذاری هم برای ارتقای سطح درک و فهم ما است.

وی با اشاره به اینکه هدایت، نیازمند وجود «هادی» است، افزود: خداوند حکیم، وجود هادی را به دو شکل قرآن صامت و قرآن ناطق قرار داده است.

جلالی با بیان اینکه هرگاه جامعه و مخصوصاً خواص جامعه، از قرآن ناطق فاصله گرفته جامعه دچار انحراف شده است، گفت: یکی از ریشه‌های اصلی انحراف‌های پدیدآمده در صدر اسلام، به‌ویژه در حکومت امیرمؤمنان (ع) انحراف خواص بوده است.

امام‌جمعه چهاربرج تصریح کرد: خواص عصر ولایت و امامت امیرالمؤمنین (ع)، به علت نفوذ فزاینده ناشی از سوابق درخشانشان، وقتی از جبهه حق جدا شده و به جبهه باطل پیوستند، شمار زیادی از مردم را به انحراف کشاندند؛ آن چنان‌که بنیان ارزش‌ها و باورهای اخلاقی و دینی جامعه صدر اسلام به‌آسانی فروپاشید و باورهای ضداخلاقی و گرایش‌های دنیوی و غیردینی حاکم شد.

فضائل امام علی (ع) را کتمان کردند

وی با اشاره به تحلیل وضعیت اسلام در عصر ولایت و امامت امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه، افزود: امیرالمؤمنین (ع) در تحلیل وضعیت اسلام در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «مردم، جامه اسلام را مانند پوستین وارونه به تن می‌کنند» و این تشبیه در تحلیل جامعه آن عصر بدان جهت است که حکّام ظالم، فاسق، فاجر آن زمان برای نابودی اسلام و بی‌دین کردن مردم، اسلام را تحریف و وارونه نشان داده و ارزش‌ها و ضدارزش‌ها جابه‌جا می‌کردند و اولین انحراف از اینجا شروع شد.

جلالی گفت: حکّام ظالم در عصر امیرالمؤمنین (ع) نقل و نشر فضایل امام علی (ع)، روایت‌کردن از امام علی (ع)، یادکردن از او به نیکی و نام‌گذاری فرزندان به نام علی را ممنوع کرده و مردم را نیز تهدید می‌کردند.

امام‌جمعه چهاربرج با بیان اینکه دوستان امام علی (ع) از ترس و دشمنان او از روی حسادت فضایل آن حضرت را نشر نمی‌دادند بااین‌حال شرق و غرب از فضائل او پر شده بود، اظهار کرد: حکومت اموی تأثیری جدی در پنهان ماندن بسیاری از آثار علی (ع) داشته و به گفته عالم اهل‌سنت به همین علت احادیث اندکی از وی در منابع اهل‌سنت نقل شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل منع حدیث جلوگیری از نشر فضایل امام علی (ع) بوده است، تصریح کرد: در احادیث پیامبر درباره اهل‌بیت، برتری اهل‌بیت (ع) و شایستگی آنان برای خلافت بیان شده بود و این با منافع حکومت بنی‌امیه در تضاد بود.

لغزش خواص از عوامل تضعیف حکومت امیرالمؤمنین (ع) بود

جلالی با بیان اینکه امویان کسانی را که فضیلت یا حدیثی از امام علی (ع) نقل می‌کردند، شکنجه می‌دادند، اظهار کرد: ترور شخصیتی امام علی (ع) توسط امویان، زدن و دورکردن یاران، شاگردان و خواص امام علی (ع) از ایشان از دیگر اقداماتی بود که توسط حکّام ظالم در عصر امیرالمؤمنین (ع) انجام گرفت به‌گونه‌ای که حتی وقتی ایشان در محراب عبادت به شهادت رسید عده‌ای می‌گفتند مگر علی (ع) هم نماز می‌خواند.

امام‌جمعه چهاربرج با اشاره به اینکه رویدادهای تلخ تاریخی به‌روشنی نشان می‌دهد یکی از عوامل بنیادین تضعیف حکومت امیرالمؤمنین (ع) لغزش و ریزش خواص و نخبگان جامعه بوده است، افزود: گرچه عوامل گوناگونی در غربت امام (ع) نقش داشت، ولی در این میان سهم خواص نسبت به سایر عوامل از اهمیت ویژه و درخور توجهی برخوردار است.

وی اظهار کرد: اگر با تأمل حوادث عصر حاکمیت علوی (ع) را پیگیری کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که هم زمان و همراه کج‌روی و عصیانگری خواص؛ کوتاهی و نافرمانی عامه مردم نسبت به آن حضرت افزایش یافت و در نتیجه، پایه‌های حکومت ایشان لرزان شد و لذا باید دست‌های ناپاکی که بین یاران به‌هم‌پیوسته حضرت، نفاق و جدایی افکندند شناسایی شوند.

محور مقاومت تبدیل به «شبکه مقاومت» شده است

امام‌جمعه چهاربرج در ادامه به ۱۸۰ روز مقاومت غزه و دستاوردهای راهبردی آن اشاره و تصریح کرد: همان‌طور که حضرت آقا هم بیان داشتند: «شکست صهیونیست‌ها غیرقابل‌ترمیم است» و باید گفت باگذشت ۱۸۰ روز از طوفان الاقصی، مقاومت از محور مقاومت تبدیل به «شبکه مقاومت» شده است.

وی با بیان اینکه حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حشدالشعبی عراق، جمهوری اسلامی و دولت سوریه بر اساس یک تقسیم کار شبکه‌ای با هوشمندی و صبر راهبردی حرکت می‌کنند، افزود: ائتلاف‌ها و کمپین‌های حامی صهیونیسم درهم‌شکسته و هیچ‌کس حتی آمریکا علاقه‌ای به کمک به رژیم جعلی را ندارد و تصویب آتش‌بس فوری بدون وتوی آمریکا گویای این مطلب است.

جلالی با اشاره به اینکه شبکه مقاومت بخش اعظم توان خود را رو نکرده است، گفت: مقاومت فلسطین نیز بخش عمده توان خود را به کار نگرفته است؛ اما رژیم غاصب هرچه از فشار نظامی و سیاسی و امنیتی در چنته داشته رو کرده است.

امام‌جمعه چهاربرج با بیان اینکه حتی در صورت به‌کارگیری توان چندبرابری و کمک‌های بیشتر غرب، راهی برای نجات رژیم جعلی از مخمصه طوفان الاقصی نیست، تصریح کرد: دست مقاومت پر بوده و مقاومت دست دشمن را خوانده و برای آن سناریوهای مواجهه دارد؛ اما رژیم غاصب و حامیانش، دست مقاومت را نمی‌توانند بخوانند و نمی‌دانند چگونه باید مواجهه کنند.

وی اظهار کرد: شبکه مقاومت حتی مقاومت فلسطین، به‌تنهایی توان تکثیر طوفان الاقصی را در زمان و مکان مناسب خود دارد و ان‌شاءالله پیروزی فلسطین را جشن می‌گیریم.

از شب‌های قدر غفلت نکنیم

جلالی هم چنین با اشاره به فرارسیدن شب‌های قدر و با تأکید بر بهره‌مندی از این شب‌های پرفیض و خیروبرکت، تصریح کرد: ان‌شاءالله توفیق عبادت و بندگی را در این شب‌ها از خدا دریافت خواهیم کرد و سر تعظیم بر ساحت ربوبی خداوند متعال فرود خواهیم آورد.

وی گفت: پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) بر احیای شب قدر و سپری‌کردن آن با دعا و نماز و قرآن سفارش فراوان کرده‌اند.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.