مسجد طاق میاندوآب، جلوه ای زیبا از معماری اسلامی
۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۴۰
شناسه : 293718
11
مسجد طاق‌ قدیمی‌ ترین‌ مسجد شهرستان‌ میاندوآب‌ با بیش‌ از دو قرن‌ قدمت‌ یکی‌ از زیباترین‌ جلوه‌ های‌ معماری‌ اسلامی‌ در آذربایجان‌ غربی‌ است‌‌.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، مساجد در ایران اسلامی همیشه از جایگاه خاصی برخوردار بوده و در نزد مردم مسلمان این مرز و بوم  اهمیت ویژه ای دارند.

از دیرباز بناهای اسلامی مخصوصا مساجد در شهرها یکی از مهم ترین و اساسی ترین عناصر تشکیل دهنده در توسعه شهرها به شمار می آمدند، بنای مساجد نقش ویژه ای در توسعه شهرها داشته و در شهرهای اسلامی نمادی شکوهمند و به نوعی سمبل هویت اسلامی تعریف می شوند.

در میاندوآب نیز به واسطه تاریخ این شهرستان که در گذر زمان بارها به عنوان پایتخت ملل و دول مختلف بوده است، مساجدی در زمان های مختلف ساخته شده است که علاوه بر اینکه نشانگر هویت این شهر هستند، جلوه ای از معماری ایرانی و اسلامی در دوران مختلف نیز به شمار می روند.

یکی از این مساجد تاریخی، مسجد طاق نام دارد که در خیابان ۱۷ شهریور میاندوآب واقع شده است.

مسجد طاق‌ قدیمی‌ ترین‌ مسجد شهرستان‌ میاندوآب‌ با بیش‌ از دو قرن‌ قدمت‌ یکی‌ از زیباترین‌ جلوه‌ های‌ معماری‌ اسلامی‌ در آذربایجان‌ غربی‌ است‌‌.

این مسجد تاریخی به نظر می رسد که بین سال‌های ۱۲۰۰تا ۱۲۱۰ هجری قمری توسط «احمد خان بیگلر بیگی» حاکم مراغه ساخته شده است.

مسجد تاریخی طاق میاندوآب

مسجد طاق یادگار دوران قاجاریه

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری میاندوآب در  رابطه با این مسجد تاریخی به خبرنگار ما گفت: بنای مسجد بصورت شبستانی ستون‌دار با پوشش طاق و گنبد بوده و پوشش این مسجد نیز متشکل از ۹ گنبد کوچک است که بر طاق‌ها و ستون‌های میانی و جزر‌های دیواری قرار گرفته اند و ستون های میانی، مکعب شکل هستند.

فاطمه علیزاده اظهار کرد: مسجد طاق میاندوآب در سال ۱۲۰۲ هجری قمری در دوره قاجاریه به دستور احمد خان بیگلربیگی داماد فتحعلی شاه قاجار بنا شده و دارای ۹ شبستان طاق ضربی با اجرهای ۴۰ سانتی متر در ۴۰ سانتی متراست که در فهرست آثار ملی به شماره ۱۹۴۹ به ثبت رسیده است .

وی افزود: طاق‌های این مسجد از آجر با ملات گچ و شالوده از سنگ و دیوار‌ها از خشت ساخته شده‌اند و در دوره‌های بعد، الحاقات زیادی به مسجد صورت گرفته است.

مسجد طاق

مرمت مسجد تاریخی طاق میاندوآب

اما این اثر تاریخی نیز مانند هر اثر تاریخی دیگر در معرض آسیب و تخریب قرار داشته است که سبب شده تا کار مرمت و بهسازی بر روی آن انجام گیرد.

در این زمینه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی از مرمت و احیای ۶ مسجد تاریخی آذربایجان‌غربی در سال ۹۹ خبر داد.

جلیل جباری با بیان اینکه ۶ مسجد تاریخی در شهرهای مختلف استان مرمت و احیا می‌شوند، اظهار کرد این مساجد شامل مسجد مطلب خان خوی، مسجد جامع ارومیه، مسجد سردار، مسجد حمامیان بوکان، مسجد جامع مهاباد، مسجد طاق میاندوآب هستند.

عشق و علاقه خاص مردم به این مسجد تاریخی

یکی از اهالی محل نیز با اشاره به اینکه نقش و جایگاه این مسجد، به خبرنگار ما گفت: این مسجد یکی از مساجد زیبا و دیدنی میاندوآب و از بناهای قدیمی و باستانی منطقه محسوب می شود که همچنان مورد توجه اهالی این شهرستان است.

غفاری افزود: برنامه های متنوع مذهبی و فرهنگی شهرستان در این مسجد برگزار می شود و مردم منطقه عشق و علاقه خاصی به این مسجد و عبادت در آن از خود نشان می دهند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.