مجلس، محل بازی‌های سیاسی یا تحصیل منافع مردم؟
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۵:۰۷
شناسه : 261931
5

هفتم خرداد سالروز اولین جلسه مجلس شورای اسلامی است، مجلسی که پس از انقلاب برای تحقق آرمان‌های انقلاب شکل گرفت.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از آناج،

 «گر خدای نخواسته، انحرافی در مجلس پیدا بشود، چون منعکس می‌شود به همه جا، ممکن است که انحراف در سطح گسترده‌ای پیدا بشود و مسئولیت بزرگ باشد. چنانچه انحرافاتی را شما به واسطه اعمال و افعالتان از ملت سلب کنید، اجر بسیار بزرگی را دارید، اجر انبیا را دارید. از الآن بنای بر این نگذارید که ما یک جبهه کذا و یک جبهه کذا، از اول بنای مبارزه باشد، مبارزه نیست، مباحثه است، مباحثه، مباحثه نرم اسلامی.» (صحیفه امام ، جلد ۱۲، ص۳۴۶)

هفتم خرداد ۱۳۵۸ اولین جلسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، مجلسی که با توجه به ترکیب اعضای آن می‌توان عنوان سیاسی‌ترین و متنوع ترین مجلس در طول حدود چهل سال گذشته را به آن اختصاص داد. این مجلس تنها ۲۴۳ نماینده از ۲۷۰ نماینده قانونی را به دلیل مشکلات و درگیری در بعضی شهر به خود دید که از این منظر هم جنجالی‌ترین و سیاسی‌ترین مجلس در ده دوره گذشته مجالس شورای اسلامی بوده است.

مجلس شورای اسلامی که از ابتدای انقلاب برای وضع قوانین اسلامی و انقلابی تشکیل شده بود از همان ابتدا به دور از بازی‌های سیاسی نبوده و حواشی زیادی در طی این سال‌ها به خود دیده است. از ماجراهای عزل بنی صدر تا سال ۸۸ و فتنه‌ای که کشور را برای هشت ماه درگیر کرد و مجلس و نمایندگان آن نیز از این حوادث دور نبودند.

گذشت زمان و تاریخ نشان داده است که اگر پیکره مجلس انقلابی نباشد و یا نمایندگان اعتقاد راسخی به آرمان‌های نظام و انقلاب نداشته باشند، تنها محل سیاسی برای دولت‌ها و استفاده ابزاری آنها از مجلس خواهد شد. در سال‌های گذشته نیز مجلس گاها محلی برای لابی دولت‌ها و اشخاص بوده است تا از طریق مجلس به اهداف سیاسی خود برسند در حالیکه ماهیت مجلس برای مردم و در تامین منافع مردم شکل گرفته است نه خدمت به دولت.

در یک سال گذشته نیز مجلس دهم در بیشتر مواقع درگیر بازی‌های جناحی شده و به جای پرداخت به مسائل مردم و حساب کشیدن از کسانی که برای خدمت به مردم کوتاهی کرده‌اند به محلی برای دعوا و نطق سیاسی تبدیل شده گشته تا نمایندگان مردم به جای پیگیری مسائل کشوری، پیگیر شوند که چرا سخنرانی فلان نماینده خاص لغو شده و یا چرا در جایی گفته‌اند بالای چشم فلان نماینده ابروست.

در حادثه‌هایی مانند سانحه قطار و یا سیل نیز نمایندگانی بودند که نشان دادند منافع سیاسی برایشان از منافع مردم پیشی گرفته و اینکه چرا بعضی نمایندگان یک شبه از استیضاح وزیر و گرفتن حق مردم منصرف شدند جای سوال دارد. البته تناقضات در مجلس به همینجا ختم نمی‌شود و رای به وزیری که پرونده حمایت از فتنه را در کارنامه داشت و رای قاطع همان مجلس به انقلابی‌ترین افراد برای عضویت مجدد در شورای نگهبان، از جمله تناقضات عجیب مجلس بوده است.

این اتفاقات نشان داده است که گاهی رسالت مجلس بخاطر بازی‌های سیاسی و جناحی به بیراهه رفته و به جای قرار گرفتن در مسیر انقلاب و حل مشکلات مردم در مسیری اشتباه قدم گذاشته است که در این میان جز مردم کسی متضرر این جبهه گیری‌های جناحی و سیاسی نبوده است.

بدون شک مجلس باید برای حل مشکلات مردم باید در تعامل خوبی با دولت قرار بگیرد اما نباید این اصل را فراموش کرد که تک تک آرایی که مردم برای نشستن هر نماینده بر روی صندلی‌های مجلس داده‌اند حق الناس است و برای وضع قوانین به نفع مردم بوده است و نه حمایت یا عدم حمایت از دولت و یا هر جناح خاص.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.