ماهی قرمز، نمادی از زندگی و شادابی
۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
شناسه : 317600
3
ماهی قرمز شب عید، نمادی از زندگی و شادابی است که در آستانه سال نو و نوروز، به خانه‌ها راه می‌یابد.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، چیزی به عید نوروز و سال جدید باقی نمانده است، به هر طرف که نگاه می‌کنی رنگ و بوی آمدن سال جدید را می‌توانی حس کنی.

همه‌جا رنگ و بوی عید به خود گرفته است و بازار نیز مانند همیشه نیست و رنگ و بوی دیگری دارد، شلوغ‌تر از قبل شده و مغازه‌ها پرکار شده‌اند، در خیابان‌ها و معابر نیز بساط دست‌فروشان پهن شده و هر کس به طریقی می‌خواهد از این بازار نوروزی سهمی ببرد.

در این میان یکی از نمادهایی که در آستانه نوروز آمدن سال جدید را خبر می‌دهد، ماهی قرمز شب عید است که قبل از هر چیزی این روزها در خیابان‌ها خودنمایی می‌کند.

بازار فروش این ماهی که یک پای ثابت سفره هفت‌سین است، از یک ماه قبل در معابر پرتردد میاندوآب، داغ است و ماهی‌های قرمز در تنگ‌های رنگارنگ، زیبا و جذاب، در انتظار ورود به خانه‌های مردم ننشسته‌اند.

فروشندگان ماهی قرمز بیشتر نقاط شلوغ و پرتردد را برای فروش ماهی‌های عید خود انتخاب کرده‌اند تا بتوانند برای ماهی‌های رنگارنگ خود جایی در سبد خرید مردم پیدا کنند؛ اما برخی هم مغازه‌ای اجاره کرده و مغازه خود را با ماهی‌های رنگارنگ و ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی و آکواریوم‌ها تزیین کرده‌اند.

برخی از فروشندگان البته ید طولانی در این کار دارند و در آستانه سال جدید فروش ماهی قرمز شب عید، شغل ثابت و دائمی یک‌ماهه آنها در روزهای پایانی سال است.

ماهی عید در اعتقاد و فرهنگ مردم آذربایجان

مردم آذربایجان بر این باور هستند که ماهی قرمز عید، میهمان خوشبختی بوده و آن را خوش‌یمن و نشانه فرارسیدن روزهای خوب می‌دانند.

مردم آذربایجان ماهی قرمز عید را تا روز سیزده‌بدر نگه داشته و در این روز آن را در آب‌های جاری و رودخانه‌های اطراف یا حتی چاه‌ها و قنات‌ها رها می‌کنند، تا شاید عمر طولانی‌تری داشته باشند.

مردم شهرها و روستاها معتقدند ماهی‌های قرمزی که در تنگ قرار دارند چند دقیقه بیش از زمان تحویل سال نو بی‌حرکت در داخل آب رو به آیینه کرده و هنگام لحظه تحویل سال جدید، این ماهیان قرمز در داخل آب حرکت سریعی از خود نشان می‌دهند و به‌اصطلاح می‌پرند که نشانه تحول و آغاز دوره جدیدی از زندگی است.

توصیه‌های بهداشتی در نگهداری ماهی قرمز

پزشکان در زمینه احتمال ابتلا به بیماری در اثر تماس با ماهی قرمز می‌گویند: ماهی‌های قرمز به علت اینکه اغلب در آب‌های آلوده پرورش و تکثیر می‌یابند باعث انتقال میکروب به بدن انسان می‌شوند.

به گفته پزشکان این میکروب‌ها از طریق مدفوع ماهی قرمز وارد آب شده و هنگام تعویض آب تنگ ماهی با دست‌های انسان تماس یافته و منتقل می‌شوند و در این میان فروشندگان ماهی و کودکان بیشتر در معرض انتقال میکروب از ماهی قرمز هستند.

بر اساس توصیه پزشکان، فروشندگان ماهی قرمز و کسانی که در منازل خود در روزهای نخست سال آب تنگ ماهی را تعویض می‌کنند باید نکات بهداشتی را رعایت کرده و پس از این کار دست‌های خود را به‌خوبی با مواد شوینده مناسب بشویند.

چند نکته در هنگام خرید ماهی

اما برخی افراد در مورد خرید ماهی قرمز توصیه‌هایی را به مردم دارند و می‌گویند که ماهی ای را بخرید که در میانهٔ آب حرکت کند، اگر حتی یکی ماهی از ماهی‌های موجود در لگن بیمار بودند، ماهیتان را از آنجا خریداری نکنید، در هنگام تعویض آب تنگ هرگز از دست برای گرفتن ماهی‌ها استفاده نکنید و برای این مورد از یک سبد یا توری نرم استفاده کنید، درصورتی‌که ماهی شما بالای آب قرار داشت و روی آب حباب درست کرد نشانهٔ این است که اکسیژن آب کافی نیست و بهتر است آب تعویض شود .

ماهی قرمز شب عید، نمادی از زندگی و شادابی است که در آستانه سال نو و نوروز، به خانه‌ها راه می‌یابد و این سنت دیرینه که ریشه در باورها و آیین‌های کهن ایرانی دارد، نه‌تنها به‌عنوان یک آیین زیبا شناخته می‌شود، بلکه به‌عنوان یک نماد فرهنگی، ارتباط عمیقی با طبیعت و تجدید حیات آن دارد.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.