علم در خدمت صلح یا ابزار سلطه بر جهان؟
۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۴۶
شناسه : 312993
2
علم باید در خدمت بشریت باشد؛ اما متأسفانه کشورهای مستکبر، علم را ابزاری برای رسیدن به اهداف ضدانسانی خود قرار داده‌اند و از آن سوءاستفاده کرده و در انحصار خود قرار دادند.
پ
پ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین خبر، سازمان جهانی یونسکو از سال ۱۹۹۹ دهم نوامبر را به‌عنوان «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» نام‌گذاری کرده تا بین علم و صلح پیوند برقرار کند و در نتیجه سبب ارتقا کیفیت زندگی با استفاده از فناوری‌های نوین علمی شود.

نام‌گذاری چنین روزی به‌عنوان فرصتی است تا به این موضوع بپردازیم که تا چه میزان علم می‌تواند در خدمت صلح و توسعه که از اساسی‌ترین مفاهیم اجتماعی و زندگی بشری هستند، بوده و توانسته در این زمینه نقش‌آفرینی کند.

واقعیت این است که علم امروز بیش‌ازپیش با زندگی بشری عجین شده و این تأثیر نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود و در این میان نقش نهادهای مختلف در انتقال علم به لایه‌های مختلف جامعه و علمی‌تر کردن جامعه بسیار مهم است.

از سوی دیگر نکته حائز اهمیت درباره علم این است که هر کجا علم باایمان همراه شده، توانسته در خدمت بشریت بوده و قدمی در راستای توسعه بردارد؛ ولی هر کجا ایمان از علم جدا بوده، نتیجه آن نه‌تنها صلح و توسعه نبوده؛ بلکه بر عکس جنگ، خونریزی، ویرانی و ممانعت از توسعه نتیجه آن شده که نمونه آن را در بمباران شیمیایی و اتمی در نقاط مختلف دنیا از جمله سردشت، حلبچه و هیروشیما و… به عینه دید.

در واقع می‌توان گفت که امروزه کشورهای استکباری از علم به ابزاری برای تسلط و قدرت استفاده می‌کنند که از آن جمله می‌توان به استفاده از ابزار علم و فناوری در جنگ شناختی در تأثیرگذاری بر افکار و اندیشه‌ها و یا در حال حاضر استفاده از بمب‌های فسفری علیه مردم غزه نام برد.

علوم‌شناختی و علم باید در خدمت بشریت باشد؛ اما متأسفانه کشورهای مستکبر، علم را ابزاری برای رسیدن به اهداف ضدانسانی خود قرار داده‌اند و از آن سوءاستفاده کرده و در انحصار خود قرار دادند.

اما امیدواریم در روزی که «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» نام‌گرفته؛ نهادهای بین‌المللی رویکردها و روال کنونی خود را تغییر داده و به سمت ایجاد بستری برای استفاده علم در جهت اهداف انسان‌دوستانه، صلح و توسعه پیش روند.

علی عبدی

 انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.