صنعت فرش‌بافی آذربایجان‌غربی در گیر و دار تامین مواد اولیه / ۷۲ هزار شغل پایدار در سایه کارگاه‌های فرش بافی
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
شناسه : 297687
10
صنعت فرش بافی از قدمت بالایی در کشور و به تبع آن در آذربایجان‌غربی دارد و دارهای قالی این صنعت اکنون در گیر و دار تامین مواد اولیه است و با این حال توانسته برای ۷۲ هزار نفر از جوانان این منطقه شغل پایدار ایجاد کرده است.
پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از اروم نیوز، صنعت فرش در کشور از دیرباز مورد توجه مردم در اقصی نقاط این خطه بوده و حتی فرش های این نقطه از کره خاکی به عنوان کالای نفیس به نقاط مختلف کشور ارسال می شده است.

حال با گذشت چندین دهه از قدمت فرش بافی در جمهوری اسلامی ایران باز هم این صنعت رونق ب رمق خود را ادامه می دهد.

فرش بافی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدات سنتی در کشورمان بوده و  کالایی که تولید و تجارت آن از  پتانسیل بالایی در کشور برخوردار است.

حال آذربایجان غربی نیز از این بخش نیز بهره مند است و با داشتن فرش های دست بافت زیبا شهرت جهانی به خود گرفته است تا بتواند چرخ صنعت فرش را در این خطه از کشور همچنان به حرکت وادارد.

در این بین برخی مشکلات موجود در این بخش وجود دارد که صنعت فرش بافی را با مشکل عدیده روبرو کرده است.

در تامین مواد اولیه مشکل اساسی داریم

جعفرنژاد یکی از فعالان صنعت فرش در این استان با اشاره به مشکلات این بخش گفت: افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای داخلی و  نوسان نرخ ارز از مهمترین مشکلات پیش روی فعالان این بخش است.

دولتی یکی دیگر از فعالان این بخش نیز گفت: افزایش دستمزدها و همچنین عدم بازاریابی مناسب برای این صنعت از دیگر مشکلاتی است که روند تولید و فروش فرش دست بافت را با مشکل روبرو کرده است.

رسولی از دیگر فعالان بخش صنعت فرش بافی در جنوب آذربایجان غربی مشکلات مروبط به خود قالیبافان را مطرح کرده و گفت: بیمه قالی بافان از مشکلات مهمی است که فعالان این بخش را ناامید کرده و باید مسوولان در این زمینه ورود جدی کنند.

کارگاه‌های قالیبافی ۷۲ هزار شغل پایدار در آذربایجان غربی ایجاد کردند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی  در گفت و گو با خبرنکار اروم نیوز، بیان کرد: ۷۲ هزار نفر از جوانان و مردم این استان در بخش قالی بافی فعال هستند.

غلامرضا بابایی ادامه داد: در مجموع ۲۲۴ کارگاه تولید فرش دستباف در آذربایجان غربی فعال است .

وی با اشاره به تولیدات فرش این استان، اظهار داشت: انواع فرش‌های دستباف در طرح‌های قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش در استان تولید و روانه بازار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین فرش‌های ریز ماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب استان در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی و جهانی شده است.

۱۷ هزار نفر از قالیبافان آذربایجان غربی بیمه هستند

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۱۷ هزار نفر از فعالان بخش قالی بافی در این استان بیمه هستند، گفت: ۱۲ هزار و ۷۰۸ نفر از این تعداد بیمه تامین اجتماعی و چهار هزار و ۶۰۹ نفر نیز بیمه صندوق اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر  هستند.

محمد دهقان ادامه داد: سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع فرش دستباف در این استان تولید و روانه بازار هدف می‌شود.

با این وجود و با توجه به اهمیت این صنعت لازم است تا حمایت های لازم از این بخش صورت گیرد تا دارهای قالی این استان جانی دوباره بگیرند.

انتهای پیام /

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.