«شورای نگهبان» حافظ «احکام اسلام» و «قانون اساسی» است/ رویکرد اقتصاد درون‌زای دولت، باعث ایجاد می شود
۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
شناسه : 301453
2
امام جمعه چهاربرج: امام جمعه چهاربرج گفت: «شورای نگهبان»  نقش برجسته ای در حکومت اسلامی داشته و حافظ و نگهبان «احکام اسلام» و صیانت از «قانون اساسی» است.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، حجت الاسلام والمسلمین اصغر جلالی در خطبه های نماز جمعه این هفته چهاربرج با اشاره به سالروز تاسیس شورای نگهبان، گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان یکی از مهم‏ترین نهاد‌های حکومتی به شمار می‌آید به گونه‌ای که نبود آن در کنار مجلس قانون‌گذاری، موجب عدم اعتبار مجلس و مصوبات آن می‏شود.

امام جمعه چهاربرج با اشاره به وظایف شورای نگهبان و با بیان اینکه  علت اصلی نامگذاری این نهاد به «شورای نگهبان» دو مسئله حراست و نگهبانی از «احکام اسلام» و صیانت از «قانون اساسی» است، افزود: شورای نگهبان وظیفه دارد تمام مصوباتِ مجلس را از حیث عدم مغایرت با موازین اسلامی و قانون اساسی بررسی کرده تا مصوبات مجلس در صورت عدم مغایرت با قانون اساسی و موازین شرعی، صورت قانونی به خود گیرند. علاوه ‏بر این نقش برجسته، شورای نگهبان مأموریت نظارت بر انتخابات را بر عهده داشته و مرجع رسمی تفسیر قانون اساسی نیز به شمار می‏آید.

وی اظهار کرد: نظارت بر قانون گذاری، نظارت شرعی بر قوانین و مقررات، تفسیر قانون اساسی، نظارت بر انتخابات، حضور در برخی مراسم و شورا‌ها مانند حضور در مراسم تحلیف رییس جمهور، مجلس شورای اسلامی، شورای بازنگری قانون اساسی و… از جمله وظایف شورای نگهبان است.

جلالی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با اشاره به اینکه اعتماد به آمریکا رونق اقتصادی نمی‌آورد، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کشورهایی که با آمریکا رابطه و به سیاستهای واشنگتن اعتماد مطلق داشتند، نه تنها به توسعه دست نیافتند، بلکه در بسیاری از موارد اعتماد آنها باعث نابودی حکومت و اقتصادشان شده است.

وی افزود: عبرتی که از اقتصاد به‌هم‌ریخته ترکیه با تورم بسیار بالا می‌توان گرفت، توجه به این نکته است که صرف ایجاد رابطه با آمریکا نه تنها تأثیر مثبتی بر اقتصاد و معیشت مردم نخواهد داشت، بلکه در بسیاری از موارد نیز ممکن است باعث فروپاشی اقتصادی شود.

امام جمعه چهاربرج اظهار کرد: متأسفانه با وجود هشدارهای مقام معظم رهبری تک‌محصولی نگه‌داشتن اقتصاد ایران در دولتهای یازدهم و دوازدهم و سوءمدیریت در اقتصاد باعث شد طرفداران تفکرات لیبرالی، به‌جای آدرس دقیق چرایی ایجاد تورم در اقتصاد، در گزاره‌ای نادرست، رابطه نداشتن با آمریکا را دلیل اصلی معرفی کنند.

جلالی تصریح کرد: در کشورمان که در سال ۱۳۹۵برجام امضا و اجرا شد و جامعه را به سمت شرطی شدن هدایت کرد، آغاز ایجاد بحران تورم در کشور بود. در چنین شرایطی رسانه‌های معاند تغییر در ادراک تحلیلی کشور را شروع کردند که تا به امروز نیز دنبال می‌شود.

وی گفت: امید است اقدامات مثبت اقتصادی دولت سیزدهم و تمرکز بر اقتصاد درون‌زا وبرون‌نگر، باعث ثبات در کشور شود و شرایط مناسب برای تنویر افکار عمومی فراهم آید.

امام جمعه چهاربرج به هراس صهیونیست‌ها از حضور ایران در دریای سرخ اشاره کرد و افزود: در شرایطی که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با کمک اعراب ائتلاف ضد ایرانی تشکیل داده و به خیال خود حلقه محاصره علیه ایران و محور مقامت را تنگ‌تر کند اما ایران با حضور قدرتمند خود بیخ گوش صهیونیستها در دریای سرخ این پیام را به سران صهیونیستی می‌دهد که از نزدیک تحرکاتشان را زیر نظر دارد و اگر دست از پا خطا کند، عاقبت سنگینی در انتظار این رژیم خواهد بود.

وی به عید سعید غدیرخم نیز اشاره کرد و گفت: عید سعید غدیر عید ولایت و امامت است، همانند عید قربان و عید فطر از ایام اللّه محسوب می‌شود و پیامبرگرامی اسلام در این باره می فرمایند: ” روز غدیرخم برترین اعیاد امت من است و آن، روزی است که خدای متعالی به من فرمان داد تا برادرم علی بن أبی طالب را به عنوان پرچم هدایت امت نصب کنم و آن روزی است که خدا دین را در آن کامل کرد و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برایشان پسندید”.

جلالی با بیان اینکه غدیر تنها روزی سعید نیست، بلکه فرهنگی سعادت‌آفرین است، فرهنگی که تبیین‌کننده و تحقق‌بخش رمز و راز حقیقت خوشبختی و خوشبختی حقیقی بشر و جامعه بشری در ساحت دنیوی و ابدی است، تصریح کرد: فرهنگ غدیر یک پیام جهانی و فطرت‌پسند دارد و در بیانی ساده و همه‌فهم، گویای اصل عقلی و سیره عقلاییِ «لزوم رجوع به کارشناس در هر عرصه نظری، عملی، دانشی و مهارتی» است و مهم‌ترین عرصه‌ای، که این اصل عقلی ضرورتی دوچندان می‌یابد، عرصه مدیریت جامعه بشری است و فرهنگ غدیر دقیقاً ناظر به همین عرصه است.

وی گفت: فرهنگ غدیر، موضوع مدیریت جامعه در ساحت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… را مهم‌ترین و محوری‌ترین موضوع حیات بشری دانسته و بر این یک نکته شاخص پافشاری می‌ورزد که این مدیریت تنها شایسته کسی که دانش و مهارت لازم را دارا است.

امام جمعه چهاربرج تصریح کرد: دانش و مهارتی که او را از هرگونه اشتباه عمدی و سهوی، و خطای قصوری و تقصیری مصون بدارد. در فرهنگ غدیر، نام این مدیر مصون از خطا و اشتباه، «امام معصوم» است که شناسایی و معرفی آن از توان علمی و ادراکی بشر خارج است و صلاحیت آن تنها بر عهده خداست. پیام جهانی و بشری غدیر این است؛ جهان مدیر لایق می‌خواهد و شناخت و معرفی این مدیر لایق، با خدای متعال است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.