شهید یدالله عبادی
۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۰۰
شناسه : 318375
1
شهید یدالله عبادی در نهمین روز از روزهای زیبای نوروز در سال ۱۳۱۷ در وکیل کندی شهرستان میاندوآب متولد شد.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، شهید یدالله عبادی در نهمین روز از روزهای زیبای نوروز در سال ۱۳۱۷ در وکیل کندی شهرستان میاندوآب متولد شد.

یدالله پدرش را خیلی زود از دست داد و به علت ازدست‌دادن پدر خود و تحمل فشار زندگی و تلاشش برای تأمین مخارج و مایحتاج زندگی، او را چون پولادی آبدیده کرد و او بااراده‌ای آهنین و عزمی استوار با فقر و محرومیت مبارزه کرد. او چون خودش از قشر محروم جامعه بود، مشکلات محرومین جامعه را به‌خوبی می‌فهمید و تا حد ممکن به فقرا کمک می‌کرد.

روح تعبد خاصی داشت و دعا و نیایش‌های خالصانه‌اش خیلی معروف بود. نمازش را به‌موقع می‌خواند و به فرزندانش هم سفارش می‌کرد که تنها یاد خدا و عبادت خدا، حلال مشکلات زندگی است و باید در همه حال به یاد خدا بود. اما هیچ‌وقت در نمازخواندن به کسی اجبار نمی‌کرد، تنها با رفتارش و نماز عاشقانه‌اش همه را مجذوب رفتار و عقاید نابش می‌کرد.

سال ۴۸ ازدواج کرد و صاحب یک پسر و دو دختر شد. او برای امرارمعاش خانواده‌اش، کارگری می‌کرد؛ اما بر خلاف آن دست‌های پینه‌بسته‌اش، قلبی پر از مهر و محبت داشت و صفا و صمیمیتش در گفتارش موج می‌زد. او یاور مظلومان و ستمدیدگان بود و از ستمگری‌ها و زورگویی‌های اربابان به‌شدت متنفر بود و برای همین بارها با زورگوئی‌های آنان مبارزه کرده بود و جانش را به خطر انداخته بود؛ اما عدالت چیزی بود که او به دنبال آن می‌گشت.

باور عمیقی به انقلاب داشت و می‌گفت: انقلابی که اسلامی باشد حتماً مستضعفان را از این زور و بی‌عدالتی‌ها نجات خواهد داد. در جریان انقلاب، او عاشقانه به صف مبارزین انقلاب پیوست و در این راه تلاش‌های چشمگیری از خود نشان داد. آن‌چنان در راه انقلاب تلاش می‌کرد که همه زندگی و فکر و ذهنش، مبارزه برای پیروزی بود.

بعد از پیروزی انقلاب که تحرکات اشرار و ضدانقلاب داخلی اوج گرفت، شهید عبادی برای اینکه از حریم آزادی پاسداری کند و از آرمان‌های انقلاب دفاع کند، به عضویت بسیج این نهاد مقدس انقلاب درآمد. بسیجی پر کار و تلاشگری بود و برایش فرقی نمی‌کرد که در کدام منطقه خدمت کند، هر جایی که برایش پیشنهاد می‌دادند، برای خدمت‌کردن می‌رفت و می‌گفت: وجب‌به‌وجب ایران خاک ماست و فرقی نمی‌کند که در کدام منطقه خدمت کنیم.

یدالله جوانمردی بود که به‌عنوان جوانمرد ژاندارمری به جبهه رفت و در مناطق مختلف خدمت کرد و در پاک‌سازی منطقه از لوث وجود گروهک‌های وابسته فعالانه شرکت کرد تا اینکه یکم شهریور سال ۵۹ در منطقه اشنویه طی درگیری با عناصر ضدانقلاب مجروح و با همان وضع به اسارت آنان درآمد. این خون‌آشامان ازخدابی‌خبر، تن مجروح و خسته او را زیر فجیع‌ترین شکنجه‌ها قرار داده و عاقبت او را به شهادت می‌رسانند و ۱۳ روز بعد پیکر پاک او را با چند گروگان عوض می‌کنند.

مردم مسلمان و همیشه در صحنه منطقه با حضور گسترده خود، پیکر پاک شهید مظلوم، شهید عبادی را در روستای فرخزاد شهرستان نقده در جوار دیگر شهدا به خاک سپردند.

روان پاکش غریق رحمت انوار خدائی باد

منبع: اداره اسناد، هنری و انتشارات بنیاد شهید آذربایجان غربی

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.