شهید «ایرج خلوتی»
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰:۰۵
شناسه : 317504
0
شهید حاج ایرج خلوتی فرزند اسحاق در سال ۱۳۲۷ در خانواده‌ای متدین و معتقد به دین مبین اسلام در شهرستان میاندوآب چشم به جهان گشود و مراحل تحصیلات دبستانی و دبیرستانی را در زادگاه خویش با موفقیت پشت سر گذاشت.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه ایثار و حماسه پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، شهید حاج ایرج خلوتی فرزند اسحاق در سال ۱۳۲۷ در خانواده‌ای متدین و معتقد به دین مبین اسلام در شهرستان میاندوآب چشم به جهان گشود و مراحل تحصیلات دبستانی و دبیرستانی را در زادگاه خویش با موفقیت پشت سر گذاشت.

ایرج خلوتی از دوران کودکی علاقه خاصی به ائمه اطهار علیهم‌السلام داشت و همیشه در شب‌های محرم و صفر و ماه مبارک رمضان در مجالس عزاداری سرور شهیدان (ع) و جلسات آموزش و حفظ قرآن شرکت می‌کرد. در سال ۱۳۵۶ و هم‌زمان با آغاز انقلاب اسلامی مدرک دیپلم ریاضی گرفت و از سهمیه ارتش در دانشگاه علوم پزشکی پذیرفته شد. ولی چون علاقه‌ای به خدمت در ارتش شاهنشاهی نداشت از تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی انصراف داد. شهید بزرگوار حاج ایرج خلوتی از هوش و استعداد خارق‌العاده برخوردار بود که نمرات امتحانی او گواه بر این مقوله دارد.

خلوتی در سال ۱۳۵۸ در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌های کشور شرکت کرد و در دانشگاه تبریز در رشته خاک‌شناسی قبول شد و تا زمان شهادت در این مرکز علمی فعالیت‌های گوناگونی در دفاع از انقلاب اسلامی و پشتیبانی از رزمندگان اسلام در سال‌های دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشت.

با آغاز انقلاب اسلامی، همچون هزاران تن از دانشجویان آن مرحله سرنوشت‌ساز، لبیک‌گویان به ندای امام خمینی (ره) در اغلب تظاهرات و راهپیمایی‌های مردمی شرکت کرد و بعد از پیروزی انقلاب هم در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی حضور چشمگیر داشت. با آغاز بحران‌آفرینی عناصر ضدانقلاب خودفروخته در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان، شهید خلوتی یکی از نیروهایی بود که در سرکوب دشمنان قسم‌خورده انقلاب و گروهک‌های توطئه‌گر نقش بسزایی ایفا کرد.

پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی و شکل‌گیری نهادهای انقلابی و مردمی، شهید حاج سجاد خلوتی یکی از هزاران شهروندی بود که به امر ریشه‌کنی معضل بی‌سوادی همت گمارد و در پرتو همکاری با نهضت سوادآموزی شهرستان میاندوآب شبانه به تدریس افراد بی‌سواد پرداخت. قبل از دوران انقلاب‌فرهنگی که از دانشگاه تبریز آغاز گردید، به عضویت انجمن اسلامی دانشگاه درآمد و در امر پاک‌سازی دانشگاه از عناصر ضدانقلاب نقش چشمگیری بازی کرد. پس از بازگشایی دانشگاه‌های سراسر کشور در واحد فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه تبریز خدمت کرد و پس از گذشت مدتی مسئولیت معاونت تشکیلات آن نهاد به عهده ایشان واگذار گردید.

در سال ۱۳۶۵، زمانی که بخش صنایع خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری جهاد دانشگاهی خط تولید قطعات خمپاره را در دانشکده فنی راه‌اندازی کردند، شهید خلوتی یکی از مسئولان نظارت شبانه بر کارگاه فنی بود که همگام با جمعی از دانشجویان فداکار تا ساعات نیمه‌شب در کارگاه مزبور برای تجهیز لشکریان اسلام خدمت می‌کرد. سرانجام در شامگاه ۲۷ دی‌ماه همان سال بر اثر بمباران کارگاه به‌وسیله هواپیماهای دشمن بعثی به فیض عظیم شهادت نایل آمد.

منبع: ماهنامه فرهنگی شاهد یاران شماره ۱۵۴

انتهای خبر/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.