شناسایی 142 مورد تغییر کاربری در اراضی کشاورزی میاندوآب
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰:۰۱
شناسه : 317148
1
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب خبر داد: معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: از ابتدای امسال ۱۴۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان شناسایی شده است.
پ
پ

رضا مقدم در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، اظهار کرد: خاک به‌عنوان سرمایه ملی و بستر حیات، نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی داشته و حفاظت از این سرمایه خدادادی در راستای توسعه کشاورزی پایدار، ضرورتی انکارناپذیر است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه تأمین امنیت غذایی رسالت اصلی جهاد کشاورزی بوده و صیانت از کاربری اراضی کشاورزی به‌عنوان مهم‌ترین بستر تولید محصولات کشاورزی، ضرورتی انکارناپذیر و از برنامه‌های اولویت‌دار جهاد کشاورزی است، افزود: تغییر کاربری و خردشدن اراضی کشاورزی از چالش‌های مهم بخش کشاورزی بوده که سبب نابودی مساحت قابل‌توجهی از اراضی کشاورزی شده و تهدید بزرگی برای امنیت غذایی محسوب می‌شود.

وی گفت: از ابتدای امسال طی گشت‌های یگان حفاظت و بازدیدهای میدانی پرسنل اداره امور اراضی شهرستان میاندوآب تعداد ۱۴۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان شناسایی و به‌منظور رسیدگی و صدور حکم به مراجع قضایی معرفی شده است.

مقدم با اشاره به اجرای یک مورد حکم قلع‌وقمع بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی در روزهای گذشته، تصریح کرد: در این زمینه از ابتدای امسال تعداد ۶۱ مورد بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان تخریب و رفع تصرف انجام‌گرفته است.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: به استناد تبصره ۳ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات و طبق دستور قضایی دادستانی مبنی بر قلع‌وقمع بناهای غیرمجاز جهت آزادسازی و بازگشت اراضی کشاورزی به چرخه تولید، حکم قلع‌وقمع این واحدها اجرا شده است.

مقدم تصریح کرد: هرگونه تغییر کاربری در اراضی زراعی و باغات از جمله احداث بنا، پی‌کنی، دیوارکشی، فنس‌کشی، خاک‌برداری، برداشت شن و ماسه، محوطه‌سازی، تفکیک و قطعه‌بندی اراضی، بدون اخذ مجوز از جهاد کشاورزی جرم محسوب شده و علاوه بر قلع‌وقمع بنا، متخلف به جزای نقدی یک تا سه برابر قیمت روز زمین، محکوم می‌شود و در صورت تکرار به حبس نیز محکوم خواهد شد.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: در راستای حفظ و صیانت از کاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری و خردشدن اراضی، باید آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مطلوب برای کشاورزان انجام شود تا از بروز نارضایتی و هدررفت سرمایه و هزینه جلوگیری به عمل آید.

بر اساس ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب ۱۳۸۵ هر گونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب شود چنانچه غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره یک ماده یک این قانون انجام شود جرم بوده و مأموران جهاد کشاورزی مکلف هستند نسبت به توقف عملیات اقدام لازم را معمول و نتیجه را به اداره متبوع خود منعکس کنند.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.