شب یلدا، بهانه ای برای صله رحم و فرصتی برای همدلی/ امشب به فضای مجازی، نه بگوییم
۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۹:۴۰
شناسه : 269726
7

صله‎رحم از واجبات دینی بوده که اثرات اجتماعی، روانی و اخلاقی مثبتی دارد و  دین مبین اسلام همواره بر آن تاکید دارد و چه فرصتی بهتر از این شب که این واجب دینی را به جای آوریم.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، امشب شب یلداست و در اعتقادات عموم مردم، شب یلدا طولانی‎ترین شب سال محسوب می‎شود.

از زمان‎های قدیم، در شب یلدا خانواده‎ها و اقوام کنار یکدیگر جمع شده و شبی را در کنار هم گذرانده و هر آنچه به عنوان خوراک و تنقلات داشتند را با یکدیگر شریک می شدند.

اما متاسفانه امروزه دیگر از آن شب نشینی و چله های آخر سال کمتر مشاهده می کنیم، نه از برف آن زمان ها و نه از  شب نشینی ها و دور هم نشینی آن شب ها، هر چند که همچنان برخی از مراسم و سنت های شب یلدا را می توان مشاهده کرد.

در آموزه های دینی و اسلامی، بر لزوم صله رحم تاکید شده و بر اساس آموزه های اسلامی پیوند با خویشاوندان و نیکی به آنان به ویژه پدر و مادر، از راه های مهم رشد و تعالی و تقرب به خدا است.

در واقع مناسبت ها یک امر اجتماعی به حساب آمده و سبب ایجاد همبستگی و همدلی بیشتر در بین افراد و اقوام یک خانواده می شود و شب یلدا نیز یکی از این مناسبت ها است که با احیای آداب و رسوم سنتی و دیرین به عنوان بهترین فرصت برای صله رحم و ارتباط با خویشاوندان است.

شب یلدا فرصتی است که می توان با آن یکی از زیباترین مفاهیم اسلامی یعنی صله رحم را زنده نگه داشت، سنتی که در گذشته پررنگ تر از امروز بود و متاسفانه با گذشت زمان در سال های گذشته و امروزه کم کم جای خود را به فضای مجازی و ارتباط مجازی می دهد.

متاسفانه امروز در برخی از نقاط شب یلدا رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و دیگر از آن آیین های سنتی این شب خبری نبوده  و همه فقط در فضای مجازی شب شان را سپری می کنند.

صله‎رحم از واجبات دینی بوده که اثرات اجتماعی، روانی و اخلاقی مثبتی دارد و  دین مبین اسلام همواره بر آن تاکید دارد و چه فرصتی بهتر از این شب که این واجب دینی را به جای آوریم.

شب یلدا، شب صله رحم، محبت و دوستی

در همین رابطه امام جمعه میاندوآب در نماز جمعه اخیر با تاکید بر اینکه شب یلدا را به شب صمیمت و مهربانی باید تبدیل کرد، گفت: صله رحم از سنت هایی است که می توان در شب یلدا به جای آورد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده با انتقاد از بدعت های غلط که در این شب به وجود آمده است، اظهار کرد: شب یلدا باید به جای اینکه با برخی بدعت های غلط که امروزه شکل گرفته است، تلخ شود؛ به شب صله رحم و میهمانی و محبت و دوستی تبدیل شود.

باید گفت که امروزه گسترش ارتباطات موبایلی و شبکه های اجتماعی، کار را به جایی رسانده که دیگر از آن دورهم نشینی های شبانه گذشته زیاد مشاهده نمی شود که سنت‌ها و فرصت هایی مانند شب یلدا می‌تواند بهانه خوبی برای تقویت عواطف جمعی و استحکام بنیان خانواده‌ها باشد و نباید این شب را با سرگرم کردن خود به موبایل و شبکه های اجتماعی از دست داد.

خلاصه کلام اینکه وقتی صحبت از شب یلدا می شود، همه دورهمی صمیمی و شب هایی را مثال می زنند که اقوام فامیل دوم هم جمع شده و شبی به یاد ماندنی و خاطره انگیز را رقم می زدند و در آن سال ها نه از فضای مجازی خبری بود و نه از شبکه های اجتماعی که همه اذهان را به خود مشغول کند.

شب یلدا را باید مانند عید نوروز فرصتی مغتنم دانست برای صله رحم و تکریم بزرگترها  تا  در شب های سرد زمستان، گرمی لبخندها و دید و بازدیدها را میهمان خانه ها کرده و باعث افزایش سرمایه اجتماعی در خانواده و تحکیم نهاد خانواده شد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.