شب نشینی، سنت فراموش شده آذربایجانی‌ها/ به بهانه صرف یک لیوان چای میهمان همدیگر شویم
۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۹:۳۳
شناسه : 265482
2

به بهانه صرف یک چای مهمان دل هایی باشیم که گرد زندگی امروزی آنها را پوشانده است و زنگار از زندگی بی روح ماشینی بزداییم.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از آناج، داشتن ارتباط خانوادگی به عبارتی صریح‌‌‌‌تر “صله ارحام” از جمله رسوم ایرانیان بوده است که همواره آذربایجانی‌‌‌ها در این زمینه پیشتاز بوده‌‌اند، سنت “شب نشینی” از جمله رسوم پسندیده‌‌‌ای است که از دیرباز در آذربایجان رواج داشته است از روستاهای کوچک گرفته تا به تبریز بزرگ، تفاوتی نداشت و مردمان آذربایجان این سنت پسندیده را فراموش نمی‌‌کردند.

اسم شب نشینی برای مردم آذربایجان عجین بود با اینکه قابلمه شام‌شان را بزنند زیر بغلشان و به خانه فامیل و آشنا بروند و شام را کنارهم بگذرانند و تا نیمه‌‌‌های شب به صحبت و درد دل بپردازند.

اما در سال‌‌های اخر این رسم پسندیده مخصوص آذربایجانی‌‌ها فراموش شده و با بهانه‌‌های مختلفی دیگر کمتر این شب نشینی‌‌ها رواج دارد مگر در بعضی روستاها که هنوز پای اینرنت به آنها باز نشده و صفا از آنجا رخت نبسته است.

در شهرهای بزرگ آذربایجان که با بهانه‌‌های مختلفی نظیر نداشتن زمان، فشار اقتصادی و بهانه‌‌هایی از این دست پای این سنت از خانه‌‌ها بریده شده است و در روستاها نیز به تقلید از فضای شهری نفس‌‌های آخر این رسم شنیده می‌‌شود.

باز شدن پای اینترنت و فضای مجازی هم یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده است روابط بین فامیل‌‌ها سرد شود و دیگر با هیچ ابزاری هم یخ این رابطه‌‌ها آب نمی‌‌شود، این روزها در اعیاد هم نمی‌توان فامیل را دور یک سفره جمع کرد مگر اینکه همه آنها گوشی به دست مشغول باشند چه برسد به انتظار از شب نشینی.

دردناک‌‌ترین صحنه‌‌ها هم صحنه جمع شدن خانواده‌‌ها به بهانه گرفتن سلفی است و عکس مورد نظر که گرفته شود دوباره همه اعضا به گوشی خود پناه می‌‌برد، نباید یادمان برود که طول عمر بودن ما در کنار هم بسیار کوتاه‌‌تر از آن است که فراموش کنیم باید هر شب ساعاتی را کنار هم بگذرانیم، درد دل همدیگر را بشنویم و سنگ صبور هم باشیم.

صرف یک لیوان چای بهای زیادی نمی‌‌خواهد اما می‌توان به بهانه صرف همین چای دل‌‌های زیادی را به هم نزدیک کرد، کینه‌‌ها را از یاد برد و به زندگی رنگ و بوی جدیدتری بخشید. تا زمانی که دست بلند عجل به زندگی کوتاه ما نرسیده است اندکی تغییر در خودمان ایجاد کنیم و به دیدار کسانی برویم که شاید مدت‌‌ها منظر شنیدن صدای زنگ در هستند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.