شب قدر، اوج بندگی و مناجات
۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۰۱
شناسه : 317935
2
شب قدر، شب اوج بندگی و مناجات است و در روایات و احادیث برای استفاده هرچه بهتر از این شب‌ها، توصیه‌های عنوان شده است.
پ
پ

امشب، شب ۲۱ رمضان است، شبی که شب قدر نام‌گرفته و تقدیر یک‌ساله انسان‌ها در آن نوشته می‌شود، شبی که شب رحمت است و درهای رحمت الهی به‌سوی زمینیان گشوده شده است.

امشب شبی است که درهای رحمت الهی به‌سوی زمینیان گشوده شده و خداوند ناز بندگانش را می‌خرد و این بنده است که باید نیاز کند تا خداوند اجابت کند.

شب قدر یکی از شب‌های مهم در ماه رمضان بوده و فضیلتی بی‌نظیر دارد و در قرآن کریم بهتر از هزار ماه خوانده شده است، به‌عبارت‌دیگر، عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است.

در این شب، تقدیر امور سال آینده برای بندگان به امضای حجت خداوند می‌رسد و همچنین، فرشتگان و روح‌ها در این شب به زمین می‌آیند و آنچه برای هر فرد مقدر شده، به امام‌زمان عرضه می‌شود و لذا شب قدر به‌عنوان شبی بااهمیت و منزلت ویژه است.

شب قدر، شب اوج بندگی و مناجات است و در روایات و احادیث برای استفاده هرچه بهتر از این شب‌ها، توصیه‌های عنوان شده است که احیای شب قدر، خواندن نماز ویژه شب‌های قدر، دعا و مناجات و رازونیاز با خدا از آن جمله است.

بر اساس آیات و روایات دینی اعمال انجام شده در این شب، به‌ویژه عبادت و دعا، از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و لذا مسلمانان در شب قدر به مساجد می‌روند و دست به دعا و نماز و مناجات بر می‌دارند و از خدا طلب بخشش و مغفرت می‌کنند و عبادت و دعا در این شب می‌تواند تأثیرات مثبتی بر زندگی فردی و جمعی مسلمانان داشته باشد.

احیای همه شب‌های ماه رمضان برای درک شب قدر خوب و پسندیده بوده و هر چند در روایات برای تعظیم شب قدر، احیای شب به‌تنهایی می‌تواند مطلوب باشد؛ اما بهتر است این شب‌ها را با اعمالی همراه شود که ارزش عمل را مضاعف کند.

از سوی دیگر برای بهره جستن از شب قدر، باید از نظر روحی آماده شد تا رحمت خداوند شامل حال انسان شود و این مسئله برنامه‌ای درازمدت است و بزرگان در سیرالسلوک نقطه آغازین آن را از ماه رجب می‌دانند.

شب قدر فرصتی است برای تجدید حیات معنوی و تقویت ارتباط با خداوند، شب قدر نمادی از رحمت و بخشش الهی است که در این شب باید به دنبال لحظاتی از تفکر و تأمل بود و سعی کرد با خواندن قرآن، نماز، دعا و استغفار، به پاکی روح و تزکیه نفس پرداخت و لحظه‌لحظه این شب را که به‌عنوان شبی برای بخشش گناهان و آمرزش الهی شناخته شده است، از دست نداد.

شب قدر گاه رویش جوانه‌های الغوث الغوث، وقت شناخت قدر خویش و شبی است که باید دست نیاز به‌سوی آن بی‌نیاز دراز کرد و در یک جمله باید شب قدر را قدر دانست و از این شب بهترین و بیشترین بهره را برد و این شب‌ها را از دست ندهیم و قدر بدانیم.

میثم پاراو

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.