سلب آسایش شهروندان با صداهای گوش‌‌خراش
۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
شناسه : 263882
5

شهروندان چه درخانه باشند و چه در خیابان‌‌ها قدم بزنند، یا با صدای دوره‌‌گردها از خواب می‌‌پرند و یا صدای بوق ماشین‌‌ها آسایش‌‌شان را خط خطی می‌‌کند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از آناج، طاهر خیری/ این روزها سر و صدای زیاد همه را کلافه کرده است، صدای ناخواسته و مزاحمی که در هر زمان و مکانی می‌‌‌تواند آرامش فرد را در زمان خواب، استراحت و یا حین کار بهم بریزد. تو گویی که انگار شلوغی و سر و صدا بخشی از زندگی شهری شده است.

تاکسی برای سوار کردن مسافر مدام بوق ممتد می‌‌‌زند، یکی با موتور ویراژ می‌‌‌دهد و دیگری صدای موسیقی را بلند کرده است. مکانیکی برای تعمیر ماشین با انواع ابزارالات خود سرو صدای خاص به راه انداخته که مزاحم آرامش مردم و همسایه‌‌هاست، دوره‌‌‌گردها، کارگاه‌‌‌‌های سنگ بری و هر یک به نوبه خود آلودگی صوتی در اطراف ما ایجاد می‌‌‌‌کنند که برخلاف حقوق شهروندی و  مراعات نکردن احوال دیگران است.

آلودگی محیط زیست و آلودگی صوتی یکی از مهم ترین معضلات کلانشهرهای کشور از جمله تبریز به شمار می‌‌آید. واقعیت این است که آلودگی صوتی با رشد جمعیت و توسعه صنعتی ارتباط مستقیم دارد، یعنی افزایش جمعیت شهری افزایش تعداد خودروها را به همراه دارد و این افزایش باعث ترافیک در سطح خیابان‌‌ها می‌‌‌‌شود تا مهم‌‌‌ترین عامل در ایجاد آلودگی صوتی باشد.

آلودگی صوتی باعث افزایش فشار خون، فشار روحی و افزایش استرس، بی‌‌خوابی یا بدخوابی و ناراحتی‌‌‌های قلبی می‌‌‌شود. همچنین اختلالات سیستم ایمنی در بدن و اختلالات زایمان نیز از اثرات سوء آلودگی صوتی به شمار می‌‌‌آیند. در صورتی که شخص به صورت مستقیم در معرض آلودگی صوتی و صداهای بسیار بلند قرار گیرد، اختلالات شنوایی و کم شنوایی به‌‌وجود می‌‌‌آید. افرادی که مدام در معرض صداهای بلند هستند اغلب وزوز گوش دارند و با گذشت زمان قدرت شنوایی خود را از دست می‌‌دهند.

بلندی صدا با واحدی به نام دسیبل اندازه گیری می‌شود. میزان حساسیت به صدا در هر فرد متفاوت است، اما کارشناسان اعتقاد دارند هنگامی به شنوایی فرد آسیب می‌رسد که صدا بلندتر از 85 دسیبل باشد که چیزی در حدود صدای یک ترافیک سنگین است و ما هر روز با آن مواجه هستیم. محققان در یافته‌اند که هرچه صدا بلندتر و بیشتر باشد، شانس از بین رفتن شنوایی بیشتر است. البته طول مدت شنیدن صدا هم بسیار مهم است. برای مثال قرار گرفتن در معرض صدایی با بلندی 109 دسیبل، بیش از دو دقیقه، بسیار خطرناک است.

به نظر می‌‌‌رسد یکی از بهترین روش‌‌‌ها برای اجتناب از آلودگی صوتی و کاهش تاثیر مخرب آن عایق کاری صوتی است. عایق کاری صوتی برای بسیاری از محیط ها الزامی است مانند بیمارستان ها، کتابخانه ها، خانه های مسکونی، سرای سالمندان، محیط های آموزش و پژوهشی، ورزشگاه ها، رستوران ها، سالن های نمایش و موسیقی، سینماها و غیره. همچنین با عایق کاری صوتی و رعایت اصول بهداشت صوتی، می توان آلودگی صوتی را در محیط های صنعتی که از شدت های صوتی بسیار بالا برخوردارند، مانند کارگاه های پرس، چکش کاری، ریخته گری ماسه ای، اره کاری و غیره، به نحوه مطلوبی کاهش داد و سلامت فردی کارگران و کارمندان را تا حد امکان تامین نمود.

 انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.