ساحل زرینه رود میاندوآب رو به سامان/ چه در انتظار نگین خروشان میاندوآب است؟
۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۸:۲۰
شناسه : 282368
10

احیا و توجه به رودخانه زرینه رود میاندوآب در ابعاد مختلف بطور مستقیم محاسن اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی بسیاری برای این شهرستان دارد.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، شهرستان میاندوآب باتوجه به موقعیت استراتژیک خود از لحاظ جغرافیایی وسیاسی وگردشگری همواره مورد تاکید کارشناسان و صاحب نظران بوده است.

یکی از موضوعات مهمی هم که در این زمینه در مباحث اجتماعی و شهری میاندوآب مورد بحث قرار می گیرد، موضوع رودخانه زرینه رود میاندوآب به عنوان یکی از دو رودخانه دائمی این شهرستان در کنار سیمنه رود است.

می توان از این پتانسل عظیم خدادادی به بهترین نحو استفاده کرد و برای اینکار باید نسبت به صرف هزینه و زیباسازی مسیرهای عبوری اعم از ورودی های شهر وفضای ظاهری و داخل شهر اقدام نمود، کاری که در سال های گذشته به آن توجه بسیاری شد ولی بی شهردار شدن میاندوآب در دو سه سال پیش، همه رشته ها را پنبه کرد.

در این راستا از سال 92 طرح مطالعاتی ساماندهی رودخانه زرینه رود میاندوآب آغاز و بعد از چند سال تلاش بالاخره در سال 97 اجرای آن کلنگ زنی شد.

در مراسم افتتاح این طرح، ملکی شهردار میاندوآب اعلام کرد طرح ساماندهی و ساحل سازی رودخانه زرینه رود میاندوآب در سه فاز به طول 3.6 کیلومتر از بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(س) تا آخر کوی امام علی(ع) شامل اجرای دیوار ساحلی با اعتبار 200 میلیارد ریال، محوطه سازی 100 میلیارد ریال، لایروبی رودخانه 30 میلیارد ریال و ایجاد مکان های تفریحی 70 میلیارد ریال اجرایی می شود.

پیشرفت 40 تا 50 درصدی فاز اول طرح ساماندهی

اکنون بعد از گذشت نزدیک به یک سال از کلنگ زنی این طرح، شهردار میاندوآب در گفت و گو با خبرنگاران از پیشرفت حدود 40 تا 50 درصدی فاز اول طرح خبر داد و گفت: پیشرفت کار در فاز اول 40 تا 50 درصد در بحث عمرانی بوده و فاز دوم شروع عملیات شده و فاز سوم نیز پیمانکار مشخص و به زودی شروع می شود.

رسول ملکی در مورد جزئیات این طرح، اظهار کرد: مطالعات این طرح از سال 92 شروع شده و بعد از چند سال وقفه از بهمن یا اسفند 96 به جدیت پیگیری شد تا اردیبهشت یا خرداد 97 پس از جلسات متعدد با مسئولان استانی و شهرستانی و کشوری، پروژه به تصویب نهایی رسید.

وی افزود: این پروژه با همکاری سازمان آب منطقه ای، راه و شهرسازی و مشاوره پروژه منطبق با نقشه شهرستان میاندوآب انجام شده است.

ملکی با بیان اینکه پروژه به طول کلی 3/6 کیلومتر در ساحل چپ و راست و در مجموع به طول 7/2 کیلومتر انحام می شود، تصریح کرد: عرض بستر رودخانه 160 تا 180 متر است که دقیقا منطبق با آن چیزی بوده که سازمان آب منطقه ای مشخص می کند و ناظران نیز بر امورات به دقت نظارت دارند.

شهردار میاندوآب اظهار کرد: رفتارهای رودخانه در سالهای پرآب، کم آب و بلندمدت مطالعه شده است و 2 برم داریم که برم پایین 3/5 متر ارتفاع، برم بالا 2/5 متر ارتفاع و شیب بین دو برم 7 متر است و عرض برم نیز 6 تا 25 متر و در این برم نقشه های معماری، زمین شناسی و … انجام شده است.

وی گفت: در بحث معماری سه سد لاستیکی با ارتفاع 2، 1/5 و 1 متر در نظر گرفته شده و در فواصل مختلف به صورت قرینه می خواهیم بحث معماری را به جلو ببریم و چند کار فاخر از جمله برای جذب گردشگر مانند زیپ لاین، ورزشهای آبی، باغ پرندگان، پل معلق، مسیر دوچرخه، ست ورزشی، آب نمای موزیکال و…. دیده ایم.

شهردار میاندوآب افزود: این پروژه در سه فاز از طریق سازمان همیاری استان، فاز دوم از محل اعتبارات بازآفرینی شهری اعتبار بالغ بر یک میلیارد و 100 میلیون تومان، ساحل راست پایین پل ستارخان به طول یک کیلومتر و با 2 میلیارد تومان اعتبار از محل شاخص های اقتصادی تا 10 میلیارد تومان قابل افزایش است و استاندار نیز 5 میلیارد تومان در شورای اداری قول داد.

پروژه بر اساس برآورد 50 ساله اجرا می شود

فرماندار میاندوآب نیز در این باره در گفت و گو با خبرنگاران گفت: پروژه ساحل سازی رودخانه زرینه رود در محدوده داخل شهر میاندوآب بر اساس برآورد 50 ساله و در دو طرف ساحل سازی می شود.

مهدی قهرمانی اظهار کرد: از محل اعتبارات ملی با تلاش نماینده شهرستان درکمیسیون تلفیق 10 میلیارد تومان و 5 میلیارد تومان هم استاندار قول داده تا از اعتبارات استان کمک شود و علاوه بر آن از اعتبارات شهرستانی نیز برای این کار لحاظ خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اگر این پروژه به اتمام برسد، در بحث توریسم و گردشگری آينده خوبی را تصور کنیم، افزود: در جذب توریست و گردشگر بناست تا در چند روز آینده نشست داشته و برای جذب سرمایه گذار اقدامات لازم را انجام دهیم

تخصیص اعتبار 10 میلیاردتومانی با ردیف ملی

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژو تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بازدید از روند اجرای این پروژه به خبرنگاران گفت: طرح ساحل سازی و زیبا سازی ساحل رودخانه زرینه رود میاندوآب در سه مرحله توسط سه پیمانکار شروع شده و کار می شود.

جهانبخش محبی نیا اظهار کرد: این طرح در برگیرنده ایمنی شهر و زیباسازی ساحل و باهدف گردشگری مطرح می شود و در دو سمت قرینه به طول 3/2 کیلومتر و در فاز سوم نیز به طول 550 متر کار می شود.

وی با اشاره به اینکه استاندار آذربایجا غربی نیز در سفر به میاندوآب 5 میلیارد تومان در قالب اعتبارات استانی قول داد تا تزریق شود، افزود: امسال نیز برای ساحل سازی زرینه و سیمینه رود میاندوآب ردیف ملی باز شده و 10 میلیارد تومان تقریبا اعتبار لحاظ شده است که با این اعتبارات و اعتبارات شهرستانی نزدیک به 7تا 9 کیلومتر از ساحل زرینه رود تحت این عملیات قرار می گیرد تا این منطقه تبدیل به یک مجموعه با هدف گردشگری تبدیل شود.

امیدواریم این طرح به سرانجام برسد

رئیس شورای شهر میاندوآب هم در گفت و گو با خبرنگاران گفت: زرینه رود یک نعمت خدادادی است و شورای دور پنجم اراده دارد با پیگیری های لازم در سطح استان و کشوری، آن را به سرانجام برساند.

تراب قهرمانی اظهار کرد: اگر اعتبارات ملی تخصیص یابد می توانیم کارها را بهتر و سریعتر به پیش ببریم.

باید گفت احیا و توجه به زرینه رود در ابعاد مختلف بطور مستقیم محاسن اقتصادی و فرهنگی حاصل می شود که از آن جمله می توان به تقویت سفره های زیر زمینی آب در منطقه، حفظ اکوسیستم زرینه رود، حفظ و ایجاد زیبایی طبیعی و امکان احیا تالاب های پایین دست و تقویت طبیعت گردی منطقه، تلطیف آب و هوای منطقه و ایجاد زیبایی بصری و شادابی اجتماعی، ایجاد روحیه امید و رفع نگرانی از نابودی کشاورزی منطقه و موارد دیگری که متخصصین و علاقمندان شهرستان می توانند مورد بحث قرار دهند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.