راه اندازی واحد انسکتاریوم تولید زنبور”براکون” و “تریکوگراما” در میاندوآب/ استفاده از روش های مبارزه تلفیقی راهی برای تامین سلامت جامعه است
۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۱۰
شناسه : 295296
15
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب عنوان کرد؛ مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: به منظور حفظ محصولات از عوامل خسارت زا و تولید محصول سالم، با حد مجاز آلاینده ها، بهترین راهکار، استفاده از روش های مبارزه تلفیقی(IPM) است.
پ
پ

علی دیانتی در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر با بیان اینکه تغذیه سالم عامل اصلی سلامتی انسان است و با اشاره به نقش جهاد کشاورزی در این زمینه، اظهار کرد: به منظور حفظ محصولات از عوامل خسارت زا و تولید محصول سالم، با حد مجاز آلاینده ها، بهترین راهکار، استفاده از روش های مبارزه تلفیقی(IPM) بوده که تولید حشرات مفید و شکارگر جهت کنترل آفات محصولات مختلف کشاورزی یکی از این روش ها است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: در این راستا از سال ۹۲ و با هدف «افزایش جمعیت حشرات مفید در اکوسیستم، توسعه فرهنگ کاهش مصرف سموم شیمیایی و جایگزینی روشهای کنترل شیمیایی با روشهای کنترل بیولوژیک و نهایتاً تولید محصولات سبز» جهاد کشاورزی میاندوآب اقدام به تجهیز و راه اندازی یک واحد انسکتاریوم نموده که هر سال همزمان با آغاز فصل تولید محصولات کشاورزی شروع به فعالیت و تولید و رهاسازی حشرات مفید در سطح مزارع می کند.

وی گفت: در این واحد در حال حاضر، دوحشره زنبور براکون و تریکوگراما با آماده سازی بسترهای اِفِسیتا و سیتوترگا در انسکتاریوم میاندوآب، تولید می شود و به زودی سایر حشرات مفید و شکارگر از جمله کفشدوزک و بالتوری سبز نیز در این واحد پرورش خواهد یافت.

دیانتی تصریح کرد: حشرات مفید تولید شده در انسکتاریوم میاندوآب علاوه بر توزیع در بین کشاورزان این شهرستان به شهرستان های اطراف از جمله شاهین دژ، مهاباد، پیرانشهر و… نیز ارسال می شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه این حشرات مفید در کنترل آفات مینوز و هلیوتیس بسیار مطلوب عمل می کنند، افزود: زنبور براکون از طریق تخم گذاری روی لارو و تریکوگراما از طریق تخم گذاری روی تخم آفات باعث پارازیته و کنترل جمعیت آفات می شوند که این عمل در زنبور براکون با رهاسازی خود حشره و در زنبور تریکوگراما با کارت گذاری تخم زنبور در مزارع میسر می شود.

وی  گفت: تغذیه سالم عامل اصلی سلامتی انسان است و انسان سالم، تفکری سالم خواهد داشت و با خلاقیت و نوع آوری، جامعه را به سوی توسعه و پیشرفت سوق خواهد داد و اینجاست که رسالت خطیر جهاد کشاورزی در تأمین امنیت غذایی هرچه بیشتر نمایان می شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.