راه‌اندازی مزرعه نوآوری محصول کلزا در میاندوآب
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۰۱
شناسه : 319152
3
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب خبر داد: معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب از راه‌اندازی مزرعه نوآوری در محصول کلزا در این شهرستان خبر داد.
پ
پ

رضا مقدم در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، با اشاره به بازدید کارشناسان مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و محققین مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان غربی از مزرعه کلزا کار نوآور و خلاق میاندوآبی، اظهار کرد: این مزرعه نوآوری در محصول کلزا به مساحت ۸ هکتار در اراضی روستای گاومیش گلی شهرستان میاندوآب کشت شده است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: این کلزا کار خلاق و نوآور میاندوآبی با استفاده از دانش فنی و مشاوره‌های کارشناسان جهاد کشاورزی و تجربیات عملی خود، تمامی اصول به زراعی از جمله: تناوب زراعی، تهیه بستر مناسب بذر، تاریخ کشت مناسب، تراکم بذر، آبیاری به‌موقع، تغذیه اصولی، کنترل عوامل خسارت‌زا و غیره را رعایت کرده است.

وی گفت: باتوجه‌به اقدامات انجام‌گرفته پیش‌بینی می‌شود بالای ۶ تن در هر هکتار از این مزرعه محصول برداشت شود و این در حالی است که متوسط عملکرد در مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب حدود ۴ تن برآورد می‌شود.

مقدم تصریح کرد: یکی از نوآوری‌های این کشاورز میاندوآبی استفاده از روش آبیاری غرقابی برای کنترل جمعیت آفات به‌ویژه آفت سنک کلزا است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به اینکه کلزا کار نوآور میاندوآبی، با به‌کارگیری عملی روش‌های سازماندهی نوآورانه و دانش‌بنیان، مزرعه خود را مدیریت کرده و بهره‌وری را ارتقا داده است، افزود: این کشاورز علاوه بر افزایش عملکرد در مزرعه، تجربیات و روش‌های نوآورانه خود را به سایر کشاورزان منطقه نیز انتقال می‌دهد.

وی اظهار کرد: مزارع نوآوری باهدف بهبود سطح کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، ایجاد ارزش‌افزوده، افزایش رقابت‌پذیری، حفاظت از منابع پایه، تنوع زیستی، تاب‌آوری و سودآوری در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی ایجاد می‌شوند.

مقدم گفت: این کلزا کار نوآور میاندوآبی جزو ۴ کشاورز منتخب آذربایجان غربی بوده که در سطح ملی، مورد تأیید کمیته شناسایی و انتخاب کشاورزان نوآور کشور، قرار گرفته‌اند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه مزارع کلزا در این شهرستان در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند، تصریح کرد: امسال با افزایش دوبرابری نسبت به سال گذشته، ۴۱۰ هکتار از اراضی زراعی میاندوآب به کشت محصول کلزا اختصاص‌یافته و پیش‌بینی می‌شود بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ تن کلزا از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان میاندوآب برداشت شود.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.