دولت و مجلس آستین ها را برای احیای دریاچه ارومیه بالا می زنند/ تسریع انتقال آب برای احیای دریاچه ارومیه ضروری است
۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
شناسه : 301402
7
نماینده مردم میاندوآب، چهاربرج و باروق در مجلس شورای اسلامی:

 نماینده مردم میاندوآب، چهاربرج و باروق در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم با اقداماتی که هیئت تحقیق و تفحص انجام می دهد، برای دریاچه ارومیه مفید واقع شده و بلافاصله نیز دولت و مجلس تا دیر نشده  برای احیای دریاچه ارومیه آستین ها را بالا بزنند و آب زاب هم به دریاچه ارومیه برسد.

پ
پ

مهدی عیسی زاده در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: در دوره های گذشته بارها نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه هشدار داده شد و این وضعیت را متذکر شدیم که در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، ذرات نمک  از آذربایجان تا حتی پایتخت را نیز تهدید می کند و آن را تبدیل به کویر می کند.

نماینده مردم میاندوآب، چهاربرج و باروق در مجلس شورای اسلامی افزود: لذا در این راستا هر ساله بودجه ای توسط دولت های وقت به نام ستاد احیای دریاچه ارومیه مشخص شد و از کسانی هم که  در این زمینه مسئولیت داشتند، محل هزینه این بودجه را درخواست کردیم و اینکه چرا علی رغم هزینه های انجام گرفته، دریاچه احیا نمی شود.

وی با بیان اینکه انتقال آب از جاهای دیگر به دریاچه و کاهش نزولات آسمانی و افت سطح آب های زیرزمینی به دلیل استفاده کشاورزی از جمله موارد مطروحه در این زمینه هستند، گفت: لذا هم اکنون به این وضعیت فعلی رسیده ایم که در منطقه در زمینه آب مشکلاتی را داریم.

عیسی زاده با اشاره به اینکه از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی الگوی کشت در منطقه را نیز برای کشاورزان مشخص نکرد، تصریح کرد: باید الگوی کشت مشخص می شد و لذا کشاورزان به صورت سنتی بر اساس نیاز خود کشت را انجام دادند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به جمیع موارد و موضوعات، تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در مجلس رای آورد تا هزینه کردها مشخص شده و بررسی شود که چرا دریاچه ارومیه هر روز بیمار و بیمارتر شده است در حالی که طبق پیش بینی ها با انتقال آبهای منطقه وضعیت و حال خوبی باید داشته باشد.

وی افزود: امیدواریم با اقداماتی که هیئت تحقیق و تفحص انجام می دهد، برای دریاچه ارومیه مفید واقع شده و بلافاصله نیز دولت و مجلس تا دیر نشده  برای احیای دریاچه ارومیه آستین ها را بالا بزنند و آب زاب هم به دریاچه ارومیه برسد.

عیسی زاده گفت: هم اکنون تنها آبی که به دریاچه می رسد آب رودخانه زرینه رود میاندوآب است که آن هم با توجه به اینکه تامین کننده آب شرب و کشاورزی و بستر رودخانه برای آبزیان است، به تنهایی نمی تواند و لذا اگر تحقیق و تفحص سریعا انجام گیرد و هزینه کرد و منابع و مصارف بودجه تخصیص داده شده، مشخص شود می توانیم در انتقال آب تسریع کرده و بخشی از دریاچه احیا شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.