خانه تکانی رسم دیرین مردم میاندوآب در استقبال از عید نوروز
۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۸:۵۶
شناسه : 280044
6

زدودن غبار از خانه یا همان خانه تکانی را می توان در ایام عید و در طول مختلف سال شاهد بود اما این سنت دیرین نوروزی در آستانه آغاز سال نو، پررنگ تر از دیگر ایام و سایر اعیاد است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم، حدود12 روز بیشتر به آمدن بهار نمانده است و کم کم صدای پای بهار به گوش می رسد.

نزدیک شدن به نوروز را می توان از تکاپوی مردم برای تدارک عید به راحتی احساس کرد و رنگ و بوی عید در کوچه پس کوچه ها پیچیده و می توان آن را با شور و شوق مردم در خرید نوروزی و بساط فروش عیدانه در سطح شهر به خوبی حس کرد.

آیین های استقبال از نوروز  ریشه در فرهنگ کهن و دیرین ایرانیان دارد و در کنار برخی رسومات مشترک، هر منطقه آئین های ویژه ای نیز دارا می باشد.

طبق یک رسم دیرین، بانوان دست به خانه تکانی می زنند که به نوعی مهم ترین آئین سنتی در استقبال از نوروز نیز به حساب می آید و كمتر خانه ای را می توان پیدا کرد که‌ در این ایام خانه ‌تكانی‌ نشود.

زدودن غبار از خانه یا همان خانه تکانی را می توان در ایام عید و در طول مختلف سال شاهد بود اما این سنت دیرین نوروزی در آستانه آغاز سال نو، پررنگ تر از دیگر ایام و سایر اعیاد است.

خانه تکانی در آستانه عید نوروز سنتی برگرفته از نوشدن و تازگی بوده و در واقع خبر از آمدن بهار می دهد و در همه نقاط ایران اسلامی نیز می توان آن را مشاهده کرد.

این روزها در میاندوآب نیز در کوچه پس کوچه ها به راحتی می توان رنگ و بوی خانه تکانی و آمدن عید را احساس کرد و از هر کوچه و یا خیابانی که گذر کنی می توانی خانه تکانی را از فرش ها و پتو و… که بر روی دیوارها انداخته شده اند، مشاهده کنی.

از سوی دیگر دین مبین اسلام نیز بر نظافت و رعایت بهداشت تاکید فراوانی داشته و در روایات نیز به عنوان یک اصل مهم  بر آن  تأکید شده است.

اما آنچه در آستانه بهار مهم تر است،این است که انسان دلش را هم باید خانه تکانی کند.

بیائید در آستانه بهار دست به یک خانه‌تکانی اساسی بزنیم، خانه‌تکانی از نوع شخصی و منحصربه‌فرد، خانه‌تکانی، آن‌هم از ریشه و اساس.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.