حاکمان آل‌سعود دچار سرگیجه سیاسی شدیدی هستند/ حفظ روابط منطقی و همکاری با همسایگان از سیاست‌های اصولی ایران است
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۴:۴۹
شناسه : 262135
3

دستیار ویژه و مدیرکل امور بین‌الملل رئیس مجلس با بیان اینکه حفظ روابط منطقی، تقویت دوستی و همکاری با همسایگان از سیاست های اصولی ایران است، گفت: امروز حاکمان آل‌سعود در وضعیت بدی قرار دارند و دچار سرگیجه سیاسی شدیدی هستند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از فارس، امیرعبداللهیان دستیار ویژه و مدیرکل امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در کانال شخصی خود در مورد قطع روابط چند کشور عربی با قطر اظهار داشت: حفظ روابط منطقی و ممتاز و تقویت دوستی و همکاری با همسایگان از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: شش کشور شورای همکاری خلیج‌فارس هیچگاه متحد واقعی نبوده‌اند؛ در جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش شده تا روابط با همسایگان و از جمله رابطه عربی در حوزه جنوبی خلیج‌فارس در بهترین و مطلوب‌ترین وضعیت باشد که البته مداخلات خارجی و برداشت‌های نادرست برخی طرف‌های مقابل در مقاطعی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

دستیار ویژه و مدیرکل امور بین‌الملل رئیس مجلس یادآور شد: متأسفانه سیاست‌های قبیله‌ای، فرقه‌گرا، دیپلماسی دلار و راهبرد توسعه صادرات اندیشه‌های وهابی از سوی سعودی و معدود متحدان آن به جهان، بیش از هر چیز، منطقه و جهان اسلام را در معرض تفرقه، اختلاف، افراط‌گرایی و تروریسم تکفیری قرار داده است.

وی تأکید کرد: امروز حاکمان آل‌سعود در وضعیت بدی قرار دارند و دچار سرگیجه سیاسی شدیدی هستند که نه تنها قادر به حل مشکلات خود در درون شورای همکاری خلیج‌فارس نیستند که خود بخش اصلی مشکل‌آفرینی در منطقه به شمار می‌روند.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: مقامات سعودی با اتکای نادرست به بیگانگان تصور می‌کنند با توسل به دیپلماسی قطع رابطه سیاسی، اتخاذ رویکرد نظامی و امنیتی و وعده دلارهای نفتی، تهاجم نظامی به همسایگان و تقویت روحیه تروریسم‌پروری در منطقه می‌توانند رهبری جهان عرب و اسلام را تصاحب کنند و مسائل را به نفع نوزاد ناقص‌الخلقه حاصل از «هم‌پیمانی سیاسی-امنیتی تل‌آویو و ریاض» حل و فصل نمایند، در این راستا عربستان برای کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس (به اصطلاح هم‌پیمانان خود) هم اعتباری قائل نیست.

وی افزود: ما قبلاً به سعودی و برخی کشورهای حامی تروریسم گوشزد کرده بودیم که این سیاست، امنیت همگان را تهدید می‌کند و جز تفرقه و اختلاف در منطقه نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.

دستیار ویژه و مدیرکل امور بین‌الملل رئیس مجلس متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر سیاست اصولی خود مبنی بر ضرورت حفظ امنیت جمعی منطقه‌ای-بدون مداخلات خارجی- تأکید می‌ورزد.

وی در پایان با بیان اینکه تهران با سیاست‌های قلدرمآبانه، تنش‌آفرین و تروریسم‌پرور از ناحیه هر کشوری که باشد قویاً مخالف است، خاطرنشان کرد: تهران راه حل مشکلات منطقه را توقف استفاده ابزاری از تروریسم و همچنین گفت‌وگوی مستقیم و توأم با احترام متقابل می‌داند.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.