جهاد عفاف؛ فریضه اول برای بانوان مسلمان است/ تلاش دشمن برای ایجاد ناامنی روانی است
۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
شناسه : 301315
6
امام جمعه چهاربرج: امام جمعه چهاربرج گفت: میدان‌دار فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب در حوزه‌های فردی و اجتماعی جامعه، در ابتدا بانوان بوده و این بانوان هستند که باید مریم‌وار(ع) وارد میدان مطالبه و پیگیری در حوزه الهی عفاف و حجاب شوند و «جهاد عفاف» نمایند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، حجت الاسلام والمسلمین اصغر جلالی در خطبه های نماز جمعه این هفته چهاربرج با اشاره به استمرار بحران در سرزمین‌های اشغالی، اظهار کرد: واقعیت این است که زوال رژیم صهیونیستی روی دور تند خود افتاده و اکنون دیگر بحران رژیم صهیونیستی بحران دولت و بحران مشروعیت نیست بلکه مشکل اصلی صهیونیستها، “بحران موجودیت” است که موجودیت جعلی خونریزترین رژیم تروریستی قرن، روبه پایان است.

امام جمعه چهاربرج با اشاره به اینکه امام(ع) مهمترین پیوند در میان مؤمنان را پیوند مکتب ولایت بر می شمارد، افزود: این پیوند از هر پیوند دیگری (نژاد، زبان، ملیت، حزب، خانواده و…) برتر و والاتر است و شعاع این پیوند الهی تمام زمان‌ها و مکان‌ها را فرا می‌گیرد و همه انسان‌های گذشته و امروز و آینده را در مجموعه الهی ولایت گرد می‌آورد.

وی در ادامه با بیان اینکه جهاد عفاف؛ فریضه اول برای بانوان مسلمان است، گفت:  میدان‌دار فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب در حوزه‌های فردی و اجتماعی جامعه، در ابتدا بانوان بوده و این بانوان هستند که باید مریم‌وار(ع) وارد میدان مطالبه و پیگیری در حوزه الهی عفاف و حجاب شوند و «جهاد عفاف» نمایند.

جلالی تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید گفته بودند: در بعضی دیدارها، برخی بانوان درخواست دارند تا عبای مرا ببوسند، من به آنها می‌گویم چادر شما از عبای من مقدس‌تر است. زنی که چادر بر سر دارد، به نوعی امر به معروف می‌کند و ارزشش بسیار بیشتر از عبای علماست.

وی به شکست‌های سریالی رژیم صهیونیستی در عرصه سایبری اشاره کرد و گفت: بدون‌تردید تقابل محور مقاومت و صهیونیست‌ها این روزها در همه زمینه‌ها جریان دارد، از جنگ لفظی مقامات گرفته تا اختلال در تاسیسات هسته‌ای و ترورها، این تقابل به وضوح قابل مشاهده است.

امام جمعه چهاربرج اظهار کرد: اکنون درگیری‌ها بیشتر در حوزه سایبری انجام می‌شود که هم هزینه‌های کمتری دارد و هم از تقابل مستقیم بین دو طرف جلوگیری می‌کند.

جلالی افزود: محور مقاومت سالهاست که در مقابل رژیم صهیونیستی به سطح قابل توجهی از بازدارندگی نظامی دست یافته است و بازدارندگی در عرصه سایبری هم می‌تواند هزینه‌های تلآویو را بالا ببرد.

وی با اشاره به امنیت روانی جامعه و قطب‌های تقویت‌کننده آن، گفت: تلاش دشمن بر این است تا با دروغ‌سازی و شایعه‌سازی، “احساس ناامنی” را دامن بزند و روحیه عمومی را کاهش دهد و از این طریق به امنیت نرم و اجتماعی و سپس امنیت سخت و فیزیکی لطمه وارد کند که در این میان نقش مردم و نهادها و نخبگان و اهالی رسانه بسیار مهم است.

امام جمعه چهاربرج تصریح کرد: حفظ امنیت روانی یکی از مهمترین وظایف حاکمیت و مردم است و از بزرگترین دغدغه‌های هر نظام سیاسی است که با عناصر اقتصادی، ایدئولوژیک، فرهنگی و نظامی پیوند خورده است و در عین حال این موضوع مختص حاکمیت نیست و بخش‌های مختلف جامعه نیز در برقراری امنیت روانی و حفظ آن دخیل هستند.  

جلالی با اشاره به آموزه‌های قرآنی عفاف و حجاب در داستان ملاقات شعیب(ع) و موسی(ع)، تصریح کرد: در بینش الهی، حیا از برجسته‌ترین کمالات برای زن به شمار می‌رود.

وی به راهکارهای نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه نیز اشاره کرد و افزود: نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب به‌عنوان یکی از ضرورت‌های باورهای دینی مستلزم برنامه‌ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه و در سه مرحله نهادینه‌سازی (تعمیق)، گسترش فرهنگ (ترویج) و حفظ و پاسداری از باورهای ترویج شده (تحفیظ)، با استفاده از ابزار و شیوه‌های کاملاً مدرن و مؤثر است.

 امام جمعه چهاربرج با بیان اینکه پس از خانواده، مدرسه، عهده‌دار نهادینه‌سازی باورهای دینی و فرهنگ حجاب و عفاف خواهد بود، اظهار کرد: نهادینه‌سازی باور و فرهنگ دینی در حوزه سوم یعنی جامعه نیز جایگاه مهمی دارد. اثبات حجاب به‌عنوان اصل ضروری دین، هدف‌ها و برنامه‌های تربیتی حجاب و عفاف، فلسفه شارع مقدس در تشریع حجاب و عفاف، آثار و فایده‌های فردی و اجتماعی آن، از مقوله‌های مطرح در این مرحله است که باید متناسب با ادبیات روز کودک، نوجوان و جوان آموزش داده شود.

وی با اشاره به اینکه مرحله سوم فرهنگ‌سازی، حفظ و پاسداشت باورهای دینی نهادینه‌شده و گسترش‌یافته در جامعه است، تصریح کرد: در این مرحله، با تنظیم و ابلاغ قانون‌ها و آیین‌نامه‌ها به اداره‌ها و مؤسسه‌های دولتی و غیردولتی، می‌توان فرهنگ پدیدآمده را که نمود بیرونی هم دارد، پاس داشت.

 جلالی با بیان اینکه ادبیات کودک و نوجوان اولین سدّ در مقابل تهاجم فرهنگی است، گفت: در منظومه فکری امام خامنه‌ای دو مقوله‌ی «کتابخوانی» و «تربیتِ کودک» ناظر به آینده بوده و از عوامل مهمِ رشد و پیشرفت ملت ایران محسوب می‌شود که از ترکیبِ این دو موضوع مهم و اساسی می‌توان به اهمیت مقوله‌ی تولیدات فرهنگی و ادبی برای کودکان و نوجوانان در اندیشه و نگاه رهبر انقلاب پی‌بُرد.

وی افزود: با توجه به اثرپذیری کودکان از داستان و از طرفی نیروی پذیرندگی بالای آن‌ها در دوره‌ی کودکی، این داستان‌ها، می‌تواند در شکل‌گیری هویت کودکان مؤثر باشد. قصه‌ها با توجه به قدرت خارق‌العاده‌ای که در انتقال مفاهیم و اهداف مورد توجه فرد راوی دارند همیشه بهترین روش برای انتقال آموزه‌های تربیتی و اخلاقی قرار گرفته‌اند

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.