ثروتی که به یغما می رود/ انقراض گیاهان کوهی در میاندوآب کیلویی چند؟
۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۹:۴۸
شناسه : 281551
9

برداشت غیر اصولی و بی رویه گیاهان کوهی توسط سودجویان سبب قرار گرفتن برخی گونه ها در معرض انقراض و نابودی می شود.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، فصل بهار که فرا می رسد، دشت های وسیع و کوهستانهای بلند آذربایجان غربی پر می شود از گیاهانی که در دلشان راز هزار شفا و بهبودی نهفته است .

بخش باروق شهرستان میاندوآب نیز از این قضیه مستثنی نیست و کوههای وارتفاعات دل انگیز این بخش نیز در این ایام به ویِژه در اردیبهشت و خرداد ماه تبدیل به معدنی از گیاهان کوهی می شوند.

ریواس  و کنگر از جمله گیاهان کوهی هستند که به عنوان یک ذخیره و ثروت طبیعی در این منطقه رشد می کنند و همه ساله نیز مردم را برای برداشت آنها به دامن طبیعت می کشانند.

اما موضوعی که مد نظر است، بوته کنی این گیاهان به ویژه کنگر است که افراد مختلف در کوههای بخش باروق میاندوآب به اسم طبیعت گرد مشغول بوته کنی این گیاه کوهی شده و بیکاری و ارگانیک بودن گیاهان کوهی را بهانه‌ای برای این اقدام قرار می دهند.

از فروردین ماه کوههای بخش باروق و جاده های منتهی به این بخش مملو از زنان، مردان و حتی کودکانی شده که چوب حراج به طبیعت این بخش می زنند و تا آخرین گیاه خوراکی مانده در طبیعت دست بردار نیستند .

خطر انقراض گیاهان کوهی در میاندوآب

متاسفانه برداشت غیر اصولی و بی رویه توسط سودجویان سبب قرار گرفتن برخی گونه ها در معرض انقراض و نابودی می شود و عدم توجه به حفظ این ذخایر طبیعی مشکل انقراض گیاهان کوهی را می تواند در پی داشته باشد.

اغلب بوته کنان به دلیل بیکاری و برای امرار معاش به فروش گیاهان کوهی روی می آورند اما گیاه فروشی تنها مسکنی دو سه ماهه برای این افراد است و فقر آنها را از بین نمی برد اما مراتع غنی را روز به روز فقیرتر می کند.

مشارکت این افراد با منابع طبیعی و جهادکشاورزی در کاشت گیاهان دارویی می تواند هم درآمدی پایدار را برای آنها به همراه داشته باشد و هم از تخریب طبیعت و انقراض آخرین نسل های گیاهان کوهی در جلوگیری کند.

ایجاد واحدهای فراوری و کشت صنعتی و فرهنگ سازی در بین مردم از جمله راهکارهای کوتاه مدت برای رفع این مشکل از سوی کارشناسان امر اعلام می شود.

تلاش های قانونی برای پیشگیری

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میاندوآب در این زمینه می گوید: یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میاندوآب ضمن گشت زنی طبق معمول جهت جلوگیری از برداشت بی رویه گیاهان کوهی به ویژه کنگر از مراتع بخش باروق ابزار آلات برداشت را توقیف و متخلفان در طبیعت را تحت پیگرد قانونی قرار داد.

باقری اظهارکرد: بیش از 300 ابزار مربوط به در آوردن گیاه غذایی موسوم به کنگر  توسط محیط بانان اداره منابع طبیعی میاندوآب در مراتع این شهرستان کشف و توقیف شد.

وی افزود: هرساله در این موقع از سال افرادی به صورت دسته جمعی برای  درآوردن گیاه غذایی کنگر به مراتع میاندوآب هجوم می آورند و بر اثر آن با از بین رفتن پوشش گیاهی به مراتع و طبیعت میاندوآب آسیب وارد می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میاندوآب گفت: از همشهریان درخواست داریم در صورت مشاهده هرگونه تخلفات مشابه با تماس با شماره تلفن  ۱۵۰۴  اداره منابع طبیعی را در جهت جلوگیری از آسیب های ناشی از بی توجهی عده ای افراد سود جو مطلع نمایند.

فرهنگسازی برای پیشگیری از تاراج طبیعت

در کنار فرهنگسازی برای پیشگیری از تاراج طبیعت در بوته کنی بی رویه، آموزش روش برداشت صحیح راهکار دیگری برای پیشگیری از انقراض گونه‌های گیاهی ارزشمند است.

حفظ و نگهداری این نوع گیاهان بر عهده عموم مردم است و نباید آنان تنها به فکر به‌ دست آوردن درآمد از راه بوته‌ کنی یا ریشه ‌کنی باشند، چرا که رشد و تکثیر این‌گونه گیاهی به کندی صورت می‌گیرد و عوامل طبیعی و برداشت‌های بی‌رویه از عوامل حیات گیاهان است.

از سوی دیگر امروزه صنعت گیاهان دارویی به عنوان یک صنعت نوپا و نوظهور با قابلیت ایجاد ارزش افزوده بالا و افزایش اشتغالزایی بویژه برای روستائیان و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و منابع طبیعی مطرح شده که با توجه به ظرفیت بالقوه ای که در میاندوآب و به ویژه در بخش باروق بوحود دارد باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.