تولید، راه نجات اقتصاد کشور است/ تلاش همگانی برای ایجاد اشتغال در کشور ضروری است
۰۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
شناسه : 299445
7
امام جمعه چهاربرج: امام جمعه چهاربرج گفت:تولید؛ راه نجات اقتصاد کشور از این وضعیت اقتصادی بوده و کار وکوشش برای تولید نیز یکی از عناصر محوری رفاه اقتصادی و یکی از ارزش‌های مهم فردی و جمعی اسلامی است.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، حجت الاسلام اصغر جلالی در خطبه های نماز جمعه این هفته چهاربرج با اشاره به چیستی و چرایی نام‌گذاری سال‌ها توسط رهبر انقلاب، اظهار کرد: این نام‌گذاری‌ها یک مخاطب خاص دارد که مسئولان و بویژه مسئولان اجرایی هستند و یک مخاطب عام دارد که عموم اقشار مختلف و صنوف نخبگان هستند که هر یک به‌حسب وظیفه خود باید در این گفتمان‌سازی یا فرهنگ‌سازی یا جریان‌سازی نقش ایفا کنند.

امام جمعه چهاربرج با بیان اینکه به خاطر ضرورت ها و اولویت های جامعه که عمدتا به‌خاطر غفلت یا کم‌توجهی مسئولان است، مسئله اقتصاد در اولویت قرار داده شده است، افزود: اگر در سال های گذشته خصوصا دهه اخیر، توجه به اقتصاد معطوف می‌شد، چه بسا ما امروز می‌بایست بازسازی فرهنگی در اولویت‌مان باشد.

وی در ادامه به  نام گذاری امسال به نام سال “تولید ، دانش بنیان ، اشتغال آفرین” اشاره کرد و گفت: تولید؛ راه نجات اقتصاد کشور از این وضعیت اقتصادی بوده و کار وکوشش برای تولید نیز یکی از عناصر محوری رفاه اقتصادی و یکی از ارزش‌های مهم فردی و جمعی اسلامی معرفی شده است.

جلالی با اشاره به اهمیت و جایگاه کاردر اسلام، تصریح کرد: از دیدگاه اسلام، کار وتولید اقتصادی افزون بر کسب درآمد ورفع نیاز که باعث رغبت مؤمن به آن می‌شود، ارزش ذاتی نیز دارد و این مرتبه بالاتر از انجام کار برای کسب درآمد و ثروت است، زیرا که اسلام کار را عبادت می‌داند ومقصود ازتولید دراینجا هرنوع اشتغال به کار مشروع برای تأمین زندگی وپیشرفت اقتصادی فرد وجامعه است و شامل کشاورزی، دامداری، صنعت ومانند آن ها می‌شود .

امام جمعه چهاربرج اظهار کرد: حفظ عزّت وبی نیازی کشور از مستکبران و بیگانگان، گسترش رفاه معقول و عزّتمندانه برای عموم مردم کشور و تکریم مردم کشور از اهداف و نتایج توجه به تولید از دیدگاه اسلام است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز رونق تولید را کلید حل مشکلات اقتصادی کشور بیان کرده اند، افزود: بر این اساس باید به تولید داخلی توجه ویژه ای شود چرا که وقتی تولید داخلی خوابید، همین وضعی پیش می‌آید که امروز هست: جوان ما بیکار می‌شود، اشتغال ما کم می‌شود، رکود بر کشور حاکم می‌شود، وضع زندگی و معیشت مردم دشوار می‌شود.

جلالی در ادامه به موضوع دانش بنیان در شعار سال جدید اشاره کرد و گفت: دانش بنیان بودن تولید از ابعاد دیگر نامگذاری امسال است که این نوع از تولید دلالت یر «ایجابی و آفندی و تهاجمی»  بودن اقتصاد است.

امام جمعه چهاربرج اظهار کرد: «دانش بنیان» بودن اقتصاد بدین معنی است که تولید بصورت مستقیم با علم سر و کار دارد، یعنی این اقتصاد سعی می‌کندمستقیم از طریق دانش، خلق ارزش کرده و خود دانش را هم تبدیل به ارزش می کند.

وی افزود: زیست بوم های فناوری شامل دانشگاهها و پارک های علم و فناوری باید با هدایت و مشاوره شرکت های دانش بنیان، ایده‌هایی را که در محیط‌های علمی و پژوهشی و دانشگاهی تولید شده است، تبدیل به محصول کرده و چرخه تجاری‌سازی را شکل دهند.

جلالی در ادامه به مقوله اشتغال آفرینی اشاره و با تشریح مفهوم کارآفرینی، گفت: یکی از ثمرات کارآفرینی، اشتغال زایی است که با توجه به اینکه هیچ تولیدی بدون نیروی انسانی ایجاد نمی شود،‌ شغل هم در کنار کارآفرینی ایجاد می‌شود .

امام جمعه چهاربرج با اشاره به توصیه های دین مبین اسلام به کارآفرینی و ایجاد شغل، تصریح کرد: دین اسلام مردم را به انجام کار و فعالیت دعوت می‌کند  و یکی از جلوه‌های مهم خداپسندانه کارآفرینی این است که فرد با عرضه کالا و یا خدمات ارزشی را برای دیگران فراهم سازد و در کنار این ارزش افزوده گروهی را به فعالیت و کسب و کار بگیرد.

وی افزود: اگر اشتغال زایی و کارآفرینی، جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کنند، کار کردن و کارآفرینی به فرهنگ عمومی تبدیل شده و بخشی ازمعضلات اقتصادی کشور از جمله بیکاری حل خواهد شد.

جلالی تصریح کرد: اگر کار و کار آفرینی اهمیت پیدا کند در آن صورت به طور مال بسیاری از تولید کنندگان، از جمله کشاورزان ما می‌توانند محصولات خود را بدون این که به سرمایه گذاری زیادی نیاز باشد از طریق تکنولوژی روز به کالای نهایی تبدیل کرده و به بازار عرضه کنندو این روند منجر به مشاغل متنوع و مولّد بسیاری می‌شود در این صورت بخش کشاورزی به بخش پویا و پرتحرک بدل خواهد شد و این را در سایر بخش ها نیز شاهد خواهیم بود.

امام جمعه چهاربرج با تاکید بر تلاش برای تحقق منویات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: اساساً اشتغال زایی وظیفه دولت است و دولت باید برای تحقق اشتغال کامل تلاش جدی داشته باشد.

انتهای پیام/

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.