تغییر ذائقه‌ای که سبک زندگی را هم عوض کرد/ سرطان ارمغان فست فودها
۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
شناسه : 261871
5

تغییر عادات غذایی از جمله عواملی است که باعث شده است سلامت جامعه در سال‌های اخیر با بیماری‌هایی نظیر چاقی وسرطان مورد تهدید واقع شود.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از آناج،  یکی از مشکلاتی که جوامع امروزی به ویژه جامعه شهری با آن دست وپنجه نرم می‌کند صنعتی شدن سبک زندگی امروزیست. معضلی که تاوان آن را سلامت جامعه می‌پردازد از جمله این تغییرات امروزی تغییر عادات غذایی مردم و روی آوردن به غذاهای آماده وسریع را می‌توان نام برد که با افزایش این نوع فرهنگ غذایی بیماری‌ها و مشکلات نیز همراه با آن روند رو به رشد داشته است.

ظاهر جذاب و اشتها برانگیز این فست فودها باعث شده است که این غذاها وارد فرهنگ غذایی ایرانیان شود و بدون هیچ محدودیت سنی خاصی تمام افراد خانواده از این فست فودها استفاده کنند و این غذاها جزئی از سبد غذایی خانواده‌ها محسوب می‌شود.

با فست فود به استقبال سرطان می‌رویم

در سال‌های اخیر مصرف غذاهای سریع در بین خانواده‌ها و به ویژه جوانان به اتفاقی جا افتاده تبدیل شده که علی رغم آگاهی نسبت به مضرات این غذاها؛ به دلیل قیمت پایین و طعم مورد پسند در صدر غذاهای مورد استقبال رستوران‌ها واقع شده است.

سازمان جهانی بهداشت اخیرا از غذاهای آمده وسریع به عنوان دومین عامل ایجاد کننده سرطان بعد از سیگار نام برده است، به گفته این سازمان آمارها نشان می‌دهد؛ ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطانِ معده، روده، سینه و پروستات با تغییر عادات غذایی و کاهش مصرف فست فودها و افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات به طور چشمگیری کاهش یافته است.

مواد فرآوری شده، روغن‌های چند بار مصرف، سوسیس وکالباس‌های حاوی مواد نگهدارنده سمی مانند نیترات و پخت با درجه حرارت بالا و زمان کم از جمله معدود مشکلات غذاهای سریع یا همان فست فودها هستند.

نوشابه‌های گازدار و خطر سکته قلبی

امروزه سبک نوشیدنی‌های ایرانیان نیز تغییر کرده است و در کنار تمامی وعده‌های غذایی نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های گازدار بر سر سفره خانواده‌ها حاضر است. از جمله مضرات این نوشابه‌ها می‌توان به افزایش فشار خون، ایجاد مشکلات هضم غذایی، افزایش خطر سکته قلبی، پوکی استخوان و پوسیدگی دندان‌ها، ابتلا به سنگ های کلیوی و سرطان لوزالمعده اشاره کرد.

مواد تشکیل دهنده نوشابه از جمله اسید فسفریک، قند مصنوعی، رنگ‌های خوراکی، فرمالدیید، بنزوئات پتاسیم و..است که سرطان زا بودن این مواد ثابت شده است و با این حال این دشمن درجه یک سلامت همچنان در حال جولان بر سر سفره های ایرانیان می‌باشد.

چاقی و مشکلات قلبی عروقی

چاقی از جمله مشکلات امروزه کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته نظیر اروپا و آمریکاست که این چاقی و بیماری‌های مربوط به آن نتیجه تغذیه نادرست از جمله مصرف فست فودها است.

اکثر غذاهای آماده مانند( همبرگر و سیب‌زمینی سرخ شده) سرشار از کالری است به گونه‌ای که خوردن تنها مقدار کمی از آن کالری مصرف شده توسط بدن را به شدت بالا می‌برد، پژوهشگران همچنین دریافتند که غذاهای «پرکالری» می‌تواند مردم را به خوردن مقدار بیشتری از آن ترغیب کند و همین موضوع باعث افزایش وزن و بروز معضل چاقی به صورت گسترده‌ی امروزی که با آن مواجه هستیم خواهد شد.

تا همین اواخر تصور می‌شد که ارتباط بین چاقی و بیماری‌های عروق کرونری به‌ صورت غیرمستقیم است؛ یعنی از طریق سایر مشکلاتی که هم به چاقی و هم به بیماری عروق کرونری ارتباط دارند، مانند فشارخون بالا، دیس‌لیپیدمی، کاهش مقدار کلسترول اچ دی ال، اختلال در تحمل گلوکز یا دیابت‌های غیر وابسته به انسولین، ایجاد می‌شوند. اگرچه با افزایش شاخص توده بدنی، خطر بروز اغلب بیماری‌هایی که هم با چاقی و هم با بیماری عروق کرونری ارتباط دارند، افزایش می‌یابد، اما ممکن است این بیماری‌ها به خاطر توزیع نامتوازن چربی بدن نیز باشد.

این موضوع نشان می‌دهد مصرف فست فودها و غذاهای آماده به عنوان ریشه بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی عمل می‌کند.

به فرهنگ اصیل غذایی خودمان برگردیم

اگرچه این تغییر عادات غذایی در سراسر جهان اتفاق افتاده است و پیرو این تغییرات نیز سلامت مردم دستخوش بحران‌های زیادی شده است اما با توجه به فرهنگ غذایی غنی ایرانیان این معضل در کشور ما تاسف بار است، زیرا از دیرباز مردمان دنیا ایرانیان را به سفره‌های رنگین و انواع غذاهای متنوع می‌شناختند و امروزه این تغییر غلط سبک غذایی علاوه بر تخریب این هویت باعث تهدید جدی سلامت جامعه نیز شده است.

نگاهی به فهرست غذایی ایرانیان نشان می‌دهد که غذاهای سنتی ایرانیان جزو سالم‌ترین غذاها در دنیا محسوب می‌شود و وجود سبزیجات ومیوه‌جات در انواع آش‌ها، خورشت‌ها حاکی از وجود یک فرهنگ اصیل و سالم در فرهنگ غذایی ایرانیان از زمان قدیم است.

گزارش از: فرناز پورعباس

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.