بیش از ۶۵ درصد موقوفات میاندوآب سند دار شدند/ وضعیت وقفی آرامستان فعلی میاندوآب‌ باید تعیین تکلیف شود
۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۱۱
شناسه : 290998
12
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب:

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب گفت: برای ۱۶۲ موقوفه این شهرستان سند مالکیت دریافت شده که ۶۵ درصد موقوفه‌های ثبت شده میاندوآب‌ در سامانه‌ جامع موقوفات و بقاع متبرکه را شامل می‌شود.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، حسین منفردی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت دهه وقف، اظهار کرد:در شهرستان میاندوآب با احتساب مساجد که جزء موقوفات انتفاعی هستند، در مجموع ۹۵۰ موقوفه اعم از انتفاعی و منعتی و ۱۶۵ رقبه منفعتی، ۶۷۷ رقبه انتفاعی، ۶۱ رقبه تجاری و ۱۴۲ رقبه دارای درآمد وجود دارد که اغلب حقوق آنها از جمله سرقفلی در رقبات تجاری و حق نسق در رقبات کشاورزی واگذار شده و همین امر سبب درآمد بسیار پایین موقوفات است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان میاندوآب در سامانه جامع موقوفات و بقاع و متبرکه ۵۰۴ مسجد و ۹۵ حسینیه موقوفه و ۹ امامزاده و زیارتگاه نیز ثبت شده است، افزود: نظرگاه حضرت عباس(ع) در خیابان مدرس و امامزاده تاج الدین علی (ع) در بخش مرحمت آباد به عنوان دو زیارتگاه و نظرگاه شاخص در شهرستان به شمار می روند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب به اجرای طرح تثبیت مالکیت موقوفه‌ها اشاره کرد و گفت: برای ۱۶۲ موقوفه این شهرستان سند مالکیت دریافت شده و میاندوآب‌ از این حیث رتبه نخست را در آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است.

منفردی تصریح کرد: این تعداد شامل ۶۵ درصد موقوفه‌های ثبت شده میاندوآب‌ در سامانه‌ جامع موقوفات و بقاع متبرکه بوده و تا پایان امسال نیز برای سایر موقوفه‌ها سند مالکیت دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه درآمد رقبات و وقوف بر اساس نیت واقف هزینه می شود، افزود: مهمترین رسالت سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای امینانه نیات واقفان و صیانت از موقوفات است و در مورد برخی موقوفات مانند حمام بلور میاندوآب‌ که با گذشت زمان کاربری و کارآیی آنها از بین می‌رود، اداره اوقاف وظیفه دارد آن را با تغییر کاربری تبدیل به احسن کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب اظهار کرد: ۶۱ رقبه تجاری در میاندوآب وجود دارد که بیشتر آنها در گذشته به صورت سرقفلی واگذار شده و علت آن هم نبود اداره اوقاف و امور خیریه در این شهرستان بوده است.

منفردی افزود: همچنین ۵۸ رقبه نیز با کاربری کشاورزی وقف شده که از این تعداد نیز ۱۵ مورد مثمر بوده و درآمد خوبی دارند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب مساحت کل موقوفات ثبت شده در این شهرستان را یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع اعلام کرد و گفت:متاسفانه میاندوآب‌ از نظر کیفیت، تنوع و درآمد و کمیت موقوفات منفعتی در بین شهرهای آذربایجان‌غربی در رتبه های آخر قرار دارد و علت آن این است که در گذشته به این مهم توجهی نشده و بیشتر موقوفات این شهرستان که در گذشته وقف شده اکنون در دست اشخاص است.

وی با بیان اینکه آرامستان فعلی میاندوآب‌ یکی از این موقوفات است و باید تکلیف آن مشخص شود، گفت: طبق قانون باید تولیت برخی موقوفات مثل قبرستان‌های متروکه به اداره اوقاف و امور خیریه واگذار می‌شد و این در حالیست که در تمام شهرهای کشور چنین است و در میاندوآب هم باید همه در این زمینه با اداره اوقاف و امور خیریه همکاری کنند.

منفردی اظهار کرد: درآمد اوقاف به هیچ عنوان از محل موقوفات نیست بلکه براساس قانون و شرع هر گونه درآمد از موقوفات باید براساس نیت واقف هزینه شود و درآمد حاصله از نذورات بقاع متبرکه باید برای این مکان‌ها هزینه شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب در ادامه در خصوص آخرین وضعیت احداث درمانگاه خیریه که در سال های گذشته مطرح شده بود، گفت: مسئولان وقت اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب و هیات امنای حسینیه ای که برای این کار مدنظر بود، تصمیم گرفته بودند با مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با احداث درمانگاه این محل را احیا کرده و درآمدزایی کنند ولی به علت تورم سرمایه‌گذار نتوانست به تعهدات خود پایبند شود و از سوی دیگر شبکه بهداشت و درمان ساخت درمانگاه را در این محل تایید نکرد.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف این موضوع نیز در دستور کار این اداره قرار دارد، افزود: سرمایه‌گذاری در برخی از موقوفات یکی از اولویت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است تا به شکل قانونی این مهم عملی شود.

منفردی با بیان اینکه بهسازی سرویس‌های بهداشتی مسجد جامع شهر میاندوآب یکی دیگر از برنامه‌های این اداره است، گفت: همچنین ساماندهی هیات امنای مساجد از دیگر برنامه‌های در دست اجراست که از ابتدای امسال ۲۰۰ نفر از هیات امنای ۴۵ مسجد شهرستان با همکاری بسیج ساماندهی شده اند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب با بیان اینکه امسال یک مورد وقف جدید در میاندوآب ثبت شده است، گفت: این موقوفه یک قطعه زمین با کاربری مسکونی به مساحت ۱۹۰ مترمربع و به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است که از سوی یک بانوی خیر و نیکوکار واقع در کوی رابری وقف شده‌است.

وی اظهار کرد: هم اکنون در میاندوآب ۱۱ باب مسجد در حال ساخت است که یک مسجد شهری و بقیه در روستاها قرار دارد و امسال برای تکمیل این مساجد ۲ میلیارد ریال از محل توازن اعتبار تخصیص داده‌ شده‌است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.