« بیت المقدس» عملیاتی که نام میاندوآبی ها در آن می درخشد/ اینها شاهدان فتح خرمشهر هستند
۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۴:۴۰
شناسه : 261778
6

عملیات بیت المقدس یکی از عملیات هایی است که میاندوآبی ها در آن در قالب گردان کربلا حضور داشته و به نقش آفرینی پرداخته اند و با فتح خرمشهر نام خود را در میان فاتحان خرمشهر ثبت کرده اند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر،  میاندوآب و میاندوآبی ها در دوران دفاع مقدس به عنوان دژی محکم و استوار در مقابل دشمنان ایستادند و در کنار این مبارزه و ایستادگی و مقاومت، فرزندان رشید این دیار نیز در جبهه ها حاضر شده و ۸۵۰ شهید و ۱۸۲ آزاده و یک هزار و ۵۳۳ جانبازتقدیم این انقلاب کردند.

نگاهی به عملیات های مختلف در دوران دفاع مقدس که می اندازی، نام میاندوآبی ها و در راس آن سردارانی مانند شهید باکری ها و شهید زنده دل ها در آن می درخشد و عملیات بیت المقدس یکی از  این عملیات هایی است که میاندوآبی ها در آن نقش داشتند و شاهد فتح خرمشهر بودند و در سایر عملیات های نیز دلیرمردان میاندوآبی در آنها نقش پررنگی داشتند مانند عملیات بدر و خیبر که در آن فرزند رشید میاندوآب و آذربایجان به عنوان فرمانده لشگر همیشه پیروز عاشورا، به فیض شهادت نائل آمد.

سوم خرداد ۶۱ سالروز موفقیت در عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر و روزی فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس است.

در این روز خرمشهر پس از ۵۷۸ روز  یعنی حدود ۱۹ ماه  اسارت در دست دشمن، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیکره پاک آن از لوث وجود متجاوزان بعثی تطهیر شد.

عملیات آزاد سازی خرمشهر که بیت المقدس نام داشت، در چهار مرحله برنامه‌ریزی شده بود که هر مرحله در مقایسه با عملیات ثامن الائمه و طریق القدس خود یک عملیات بزرگ به حساب می آید.

این عملیات در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب(ع)» در محور اهواز- خرمشهر- دشت آزادگان، به فرماندهی مشترک آغاز شد و طی این عملیات ۵۰۳۸ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز – خرمشهر آزاد شده و علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج شده و هم چنین ۱۸۰ کیلومتر از خط مرزی تامین شد.

در این عملیات رزمندگان میاندوآب در قالب گردان کربلا به فرماندهی شهید حسن زنده دل که در عملیات والفجر۸ ودر کنار یارانش شهید شد، حضور پررنگی داشته و در خلق حماسه آزادسازی خرمشهر، نقش آفرینی نموده اند.

تعدادی از این رزمندگان در این عملیات شهید و تعدادی نیز جانباز شدند و برخی نیز بودند که در عملیات های بعدی به فیض شهادت نائل آمدند.

از جمله این رزمندگان که در عملیات بیت المقدس یا سایر عملیات ها به فیض شهادت نائل آمدند می توان به اسامی زیر اشاره کرد که آجودانزاده یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس و کسی که به صورت مستقیم در عملیات بیت المقدس حضور داشته و بعد از آن نیز در عملیات بدر تحت فرماندهی سردار عیسی زاده وظیفه شناسایی منطقه عملیاتی بدر را عهده دار بوده است، برای ما بازگو می کند.

سردار شهید حسن زنده دل

شهید شاهرخ پاشایی

شهید احتشام مهری

شهید علی میرزائی وکیل کندی

شهید رحمت اله ناظری

شهید جواد سیف الهی باروق

شهید شهباز عبداله فام

شهید اسحاق سعادتی

شهید علیرضا بهمنش

شهید صفر اسدی

شهید رحمت اله فتوحیان بکتاش

شهید صادق کریمیان

شهید صبرعلی حسنی

شهید اسکندر مقربی

شهید محمد معصومی

شهید صفر محبوبی

شهید نصرت عباس زاده

شهید مهدیقلی تقی زاده

شهید عینعلی عباسی

شهید احمد قهرمان زاده

برادر ارتشی شهیدبهمن پاشایی

شهید غلامرضا فرج زاده که در شلمچه مجروح شدند و در عملیات رمضان به شهادت رسیدند

شهید بهرام معصومی،جانباز شلمچه در حالی که پایش در گچ بود درجاده گوگ تپه در کمین گروهک دمکرات به شهادت رسیدند

شهید پرویز یاراحمدی-در این عملیات جانباز شدند

شهید تقی یاراحمدی-در این عملیات جانباز شدند

شهید غلامرضا قربانوردی-جانباز در این عملیات و در عملیات بدر شهید شدند

شهید مرادعلی لطفی وند-در این عملیات جانباز شدند

شهید شهباز نوری-در این عملیات جانباز شدند

شهید سعید پور جوان بخش–در این عملیات جانباز شدند

وی می گوید اینها تنها تعدادی از حماسه سازان و فاتحان میاندوآبی خرمشهر هستند که به فیض شهادت نائل آمده اند و با مروری بر خاطرات خود به اسامی رزمندگان و ایثارگران حاضر در این عملیات نیز اشاره می کند و می گوید:

حیدر فرزانه

فریدون جابری

حاج علی اوجاقی

رضا بخشوند-آزاده

موسی پورجوان-آزاده

صاحبعلی عبیدی-آزاده

محمد علیپور-آزاده

جبار نعمت پور

باباعلی وکیلی

مهدی آجودانزاده

مهدی

صالح قاسمی

اکبر حسن زاده

احد اشراقی

عبدالعلی اسمعیل نژاد

کرم عبدلی

یعقوب رحمتی

حقوردی فرهودی

شمس اله مرادی

طالب پناهی

قدرت بابایی

کرم اصغری

ایوب نورآقاخانی

یعقوب فریادی

رسول موسوی فر

احمد عبدلی

سیدقاسم موسوی باروق

غلام رضا پروریده باروق

ناصر

مصطفی قاسم فام باروق

نصیر صحرایی

احمد فروغی

علیرضا آذری نیا

بلال جدیت

نادر الهوردی

یوسف شیری

مرحوم دکتر محمد شریفی

دلاور عبدی فام

علی ضابطان

محسن خدادادی

و شخصی که عمو خلیل صدایش می کردیم و… تعدادی از رزمندگانی هستند که در حماسه فتح خرمشهر و عملیات های دفاع مقدس  حضور داشتند و به نقش آفرینی پرداخته اند.

البته این اسامی کامل نبوده و قطعا اسامی کسانی نیز از قلم افتاده است که به مرور تکمیل می شوند…

 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.