نقش‌آفرینی رزمندگان میاندوآب در عملیات بیت‌المقدس
۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰:۰۱
شناسه : 320470
2
مروری بر عملیات فتح خرمشهر؛ رزمندگان میاندوآب در خلق حماسه آزادسازی خرمشهر، نقش‌آفرینی نموده و در کل بیش از ۱۰۰ نفر از گردانی که بچه‌های میاندوآب در آن حضور داشتند، در این عملیات شهید شدند.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، سوم خرداد یک روز تاریخی و فراموش ناشدنی در تاریخ ایران اسلامی است، روزی که در آن با رشادت‌های رزمندگان اسلام، خرمشهر عزیز را پس از ۱۹ ماه اسارت به آغوش میهن اسلامی بازگشت.

عملیات بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر در چهار مرحله برنامه‌ریزی شده بود که هر مرحله در مقایسه با عملیات ثامن‌الائمه و طریق‌القدس خود یک عملیات بزرگ به‌حساب می‌آید.

این عملیات در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب (ع)» در محور اهواز – خرمشهر – دشت آزادگان، به فرماندهی مشترک آغاز شد و طی این عملیات پنج هزار و ۳۸ کیلومترمربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز – خرمشهر آزاد شده و علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج شده و هم چنین ۱۸۰ کیلومتر از خط مرزی تأمین شد.

در این عملیات غرورآفرین و فراموش ناشدنی، رزمندگان میاندوآب نیز حضور داشته و خوش درخشیده و فاتح خرمشهر لقب گرفته‌اند.

رزمندگان میاندوآب در قالب گردان کربلا به فرماندهی شهید حسن زنده‌دل که در عملیات والفجر ۸ به فیض شهادت نائل آمد، حضور پررنگی داشته و در خلق حماسه آزادسازی خرمشهر، نقش‌آفرینی نموده و در کل بیش از ۱۰۰ نفر از گردانی که بچه‌های میاندوآب در آن حضور داشتند، در این عملیات شهید شدند.

نصرت الهی را در فتح خرمشهر دیدیم

«مهدی آجودانزاده» یکی از رزمندگان میاندوآب است که در این عملیات حضور داشت و در گفتگو با خبرنگار ما اتحاد و وحدت نیروهای مسلح را رمز موفقت در عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر عنوان کرد.

این فاتح خرمشهر با اشاره به وحدت، همدلی و هم‌زبانی مثال‌زدنی نیروهای مسلح در این عملیات، گفت: فرماندهان و نیروهای نظامی دنیا هنوز هم نمی‌دانند که باآن‌همه تجهیزات چگونه در این عملیات شکست‌خورده و خرمشهر آزاد شد.

وی با اشاره به اینکه ما نصرت الهی را در این عملیات به‌وضوح لمس کردیم، افزود: در کنار وحدت نیروهای مسلح؛ نصرت و یاری الهی شامل رزمندگان اسلام شد و در واقع می‌توان گفت «خرمشهر را خدا آزاد کرد» بهترین جمله و تعبیر از آزادسازی خرمشهر بود که حضرت امام راحل (ره) آن را بیان کردند.

آجودانزاده با بیان اینکه ما در فتح خرمشهر، اتحاد، حضور حماسی مردم، تبعیت از ولایت و نصرت و ایمان به وعده الهی را شاهد بودیم، تصریح کرد: رزمندگان ما با سلاح ایمان در مقابل سلاح‌های پیشرفته دشمن مقاومت کرده و کاری کردند که در تاریخ ماندگار شد.

آزادسازی خرمشهر فتح‌الفتوح بود

 «صاحبعلی عبیدی» یکی دیگر از این رزمندگان میاندوآب است که در عملیات آزادسازی خرمشهر نیز حضور داشت و در یکی از مراحل این عملیات به اسارت دشمن درآمده و حدود ۹ سال را در اسارت گذرانده است.

 وی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه رزمندگان ما به فرمان امام خمینی (ره) لبیک گفته و در جبهه‌ها حضور یافتند، گفت: آزادسازی خرمشهر فتح‌الفتوح بود که تمام معادلات جنگ را عوض کرد و در واقع آغازی برای پیروزی‌ها بیشتر در دفاع مقدس بود.

 این رزمنده میاندوآبی با تأکید بر اینکه اتحاد و همدلی، معنویتی که در بین رزمندگان وجود داشت، بی‌بدیل بود؛ اظهار کرد: امروز نیز اتحاد و همدلی و امید به خدا و پیروی از ولایت رمز موفقیت ما است که باید سرلوحه کارهای همه ما باشد.

 خرمشهر نماد صبر، مقاومت، ابتکار و خلاقیت است

 نماینده مردم میاندوآب، چهاربرج و باروق در مجلس شورای اسلامی و یکی از فرماندهان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نیز در گفتگویی که با خبرنگار ما داشت با بیان اینکه امام خمینی (ره) فرمودند، خرمشهر را خدا آزاد کرد، گفت: به یاری خداوند متعال و با تلاش سربازان ولایت، خرمشهر از دست متجاوزان آزاد شد و ان‌شاءالله به‌زودی شاهد خواهیم بود که سربازان ولایت به یاری خداوند متعال قدس هم آزاد خواهد شد.

 مهدی عیسی زاده با بیان اینکه خرمشهر نماد صبر، مقاومت، ابتکار و خلاقیت است، اظهار کرد: امروز مسئولان اعم از وزرا، استانداران و فرمانداران باید از خرمشهر درس مقاومت، خلاقیت، درس مبارزه در راه رسیدن به هدف و پیروزی بگیرند.

 نماینده مردم میاندوآب، چهاربرج و باروق در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فتح خرمشهر باآن‌همه موانع و امکاناتی که دشمنان پیاده کرده بودند، برای همگان غیرممکن بود؛ ولی رزمندگان اسلام با یاری خداوند متعال، ناشدنی‌ها را شدنی کردند و لذا امروز نیز می‌شود با درس‌گرفتن از فتح خرمشهر و با ابتکار و خلاقیت تحریم‌ها را شکست و بی‌اثر کرد و موانع را از بین برد.

 وی با بیان اینکه حماسه آزادسازی خرمشهر، الگوی مقاومت، اقتدار و هوشمندی برای غلبه بر دشمن است، افزود: درس بزرگ فتح خرمشهر باید سرلوحه مدیران و فرماندهان و مدیران اقتصادی و فرهنگی قرار گیرد در غیر این صورت خرمشهر اقتصادی و فرهنگی به دست نخواهد آمد.

حماسه‌سازان و فاتحان میاندوآبی خرمشهر

 عملیات آزادسازی خرمشهر؛ بیت‌المقدس نام داشت و در چهار مرحله برنامه‌ریزی شده بود که هر مرحله در مقایسه با عملیات ثامن‌الائمه و طریق‌القدس خود یک عملیات بزرگ به‌حساب می‌آید.

 سالروز حماسه بی‌نظیر، موفقیت در عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر و روزی فراموش‌نشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس است که یاد نام و خاطره فاتحان خرمشهر خالی‌ازلطف نیست.

 در ادامه نیز اسامی برخی از حماسه‌سازان و فاتحان میاندوآبی خرمشهر را که توسط «مهدی آجودانزاده» از فاتحان خرمشهر برای ما بازگو شده است، در ادامه می‌آید:

 سردار شهید حسن زنده‌دل

 شهید شاهرخ پاشایی

 شهید احتشام مهری

 شهید علی میرزائی وکیل کندی

 شهید رحمت اله ناظری

 شهید جواد سیف الهی باروق

 شهید شهباز عبدالله فام

 شهید اسحاق سعادتی

 شهید علیرضا بهمنش

 شهید صفر اسدی

 شهید رحمت‌الله فتوحیان بکتاش

 شهید صادق کریمیان

 شهید صبر علی حسنی

 شهید اسکندر مقربی

 شهید محمد معصومی

 شهید صفر محبوبی

 شهید نصرت عباس‌زاده

 شهید مهدی‌قلی تقی‌زاده

 شهید عین علی‌عباسی

 شهید احمد قهرمان زاده

 برادر ارتشی شهید بهمن پاشایی

 شهید غلامرضا فرج زاده که در شلمچه مجروح شدند و در عملیات رمضان به شهادت رسید

 شهید بهرام معصومی، جانباز شلمچه درحالی‌که پایش در گچ بود در جاده گوگ تپه در کمین گروهک دمکرات به شهادت رسید

 شهید پرویز یاراحمدی – در این عملیات جانباز شد

 شهید تقی یاراحمدی – در این عملیات جانباز شد

 شهید غلامرضا قربان وردی – این عملیات جانباز و در عملیات بدر شهید شد

 شهید مرادعلی لطفی وند – در این عملیات جانباز شد

 شهید شهباز نوری – در این عملیات جانباز شد

 شهید سعیدپور جوان بخش – در این عملیات جانباز شد

 حیدر فرزانه

 فریدون جابری

 حاج علی اجاقی

 رضا بخشوند – آزاده

 موسی‌پور جوان – آزاده

 صاحبعلی عبیدی – آزاده

 محمد علیپور – آزاده

 جبار نعمت‌پور

 باباعلی وکیلی

 مهدی آجودانزاده

 مهدی

 صالح قاسمی

 اکبر حسن‌زاده

 احد اشراقی

 عبدالعلی اسمعیل نژاد

 کرم عبدلی

 یعقوب رحمتی

 حق وردی فرهودی

 شمس اله مرادی

 طالب پناهی

 قدرت بابایی

 کرم اصغری

 ایوب نورآقاخانی

 یعقوب فریادی

 رسول موسوی فر

 احمد عبدلی

 سید قاسم موسوی باروق

 غلامرضا پروریده باروق

 ناصر بشیرپور

 مصطفی قاسم فام باروق

 نصیر صحرایی

 احمد فروغی

 علیرضا آذری نیا

 بلال جدیت

 نادر الهوردی

 یوسف شیری

 مرحوم دکتر محمد شریفی

 دلاور عبدی فام

 علی ضابطان

 محسن خدادادی

 ابراهیم منصوری

 و شخصی که عمو خلیل صدایش می‌کردیم و… تعدادی از رزمندگانی هستند که در حماسه فتح خرمشهر و عملیات‌های دفاع مقدس حضور داشتند و به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

 البته این اسامی کامل نبوده و قطعاً اسامی کسانی نیز ازقلم‌افتاده است که به‌مرور تکمیل می‌شوند.

 هم چنین اسماعیل مشمول نیز اعلام کرده در این عملیات حاضر بوده است.

 فتح خرمشهر؛ الگویی برای همه دوران

 باید گفت که در فتح خرمشهر، اتحاد، حضور حماسی مردم، تبعیت از ولایت و نصرت و ایمان به وعده الهی را شاهد بودیم که سبب پیروزی شد و اکنون نیز فتح خرمشهر یک فرمول برای سایر عرصه‌هاست که باید از آن درس بگیریم و خرمشهری‌هایی را که در پیش است، فتح کنیم.

 می‌توان از فرمول مقاومت و فتح خرمشهر در تمام ابعاد الهام گرفته و از ایدئولوژی فتح خرمشهر برای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی و فرهنگی استفاده کرد.

 آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ به‌عنوان مهم‌ترین هدف عملیات بیت‌المقدس با عملیات مشترک سپاه و ارتش انجام گرفت و در بین این رزمندگان و فاتحان خرمشهر نام صدها نفر میاندوآبی و ۹ شهید دیده می‌شود.

 انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.