برجام چه کمکی به رفع مشکلات معیشتی مردم ایران کرد؟
۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۹:۴۱
شناسه : 270638
6

روزنامه‌های اصلاح طلب مدعی بودند که تحریم‌ها به تاریخ پیوست و صبح بدون تحریم فرا رسید. پس چگونه تحریم‌هایی همچون آیسا و کاتسا ۲۰۱۷ (مادر تحریم‌ها)، تمدید و تصویب شد؟

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از مشرق،

دو سال پیش در چنین روزی (۲۷ دی ماه ۹۴) روزنامه‌های اصلاح طلب با انتخاب تیترهایی با این عناوین: «صبح بدون تحریم»، «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، «فروپاشی تحریم»، «تحریم‌ها هم رفت»، «سد تحریم شکست»، «پیروزی تدبیر بر تحریم»، «اینک بدون تحریم»، «سلام بر ایران بی‌تحریم، خلاص شدیم»، «تحریم تمام شد»، «برچیده شدن ظریف تحریم‌ها»، «روز شکست حصر اقتصادی»، به استقبال روز اجرای برجام رفتند.

در این روز، اجرای تعهدات ۱+۵ ذیل برجام رسماً آغاز شد. قرار بود با اجرائی شدن برجام، دهها و صدها میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان که بلوکه شده بود، آزاد شود، تمامی تحریم‌ها آنگونه که آقای روحانی به صراحت اعلام کرده بود، بالمره (یکباره) لغو شود و نه تعلیق، فروش هواپیما و قطعات آن از تحریم خارج شود، گشایش اقتصادی ایجاد شود، روابط تجاری که لازمه آن گشایش «ال‌سی» در بانک‌های خارجی است از بن‌بست خارج شود، چرخ معیشت مردم همراه با سانتریفیوژها به چرخش درآید، سرمایه‌گذاری خارجی افزایش پذیرد، تورم از میان برداشته شود و تولید از رکود خارج و سرمایه های خارجی به کشور سرازیر شود.

حامیان برجام مدعی بودند که در هر روز پس از اجرای توافق، حدود ۱۷۰ میلیون دلار عاید کشور خواهد شد! یعنی حدود ۵ میلیارد دلار در هر ماه و بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار در هر سال. اکنون که دو سال از اجرای برجام می‌گذرد، با حساب سرانگشتی باید ۱۲۰ میلیارد دلار (معادل ۴۸۰ هزار میلیارد تومان) پول به کشور آمده باشد.

به این اظهارات توجه کنید:

 تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند (روحانی، خرداد ۹۴)

 سال ۹۴ با توافق هسته‌ای بذر اقتصاد ایران به ثمر می‌نشیند (علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم)

 با لغو تحریم‌ها یک‌ساله به شرایط پیش از تحریم‌ها بازمی‌گردیم. (مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور)

 امسال (سال ۹۴) اقتصاد ایران بعد از توافق هسته‌ای شکوفا خواهد شد. (سیف، رئیس‌بانک مرکزی)

  منتظر هجوم سرمایه‌های خارجی بعد از توافق هسته‌ای باشید. (اکبر ترکان، رئیس‌مناطق آزاد دولت یازدهم)

 اکنون کشور از بیکاری رنج می‌برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود. (علی یونسی، دستیار رئیس‌جمهور)

 باید تحریم‌ها برداشته شود تا پروژه‌های عمرانی را تکمیل کنیم. (نوبخت، معاون رئیس‌جمهور)

 بعد از توافق منتظر رشد اقتصادی، کاهش تورم و خروج از رکود باشید. (محمد نهاوندیان)

– اکنون که زنجیرهای تحریم از پای اقتصاد ایران گسسته شده و عزت و استقلال کشور نمایان گشته است، اکنون زمان ساختن و بالیدن است. (روحانی، دی ۹۴)

 ما در سال ۹۵ بهاری را آغاز می‌کنیم که در آن بانک‌ها و بیمه‌های ما تحریم نیستند و می‌توانیم با کشورهای مختلف تجارت داشته باشیم و سرمایه‌گذاری‌ها در کشور ما آغاز شده و قراردادهای بسیار مهمی در سطوح مختلف با کشورهای دنیا به امضا رسیده است. (روحانی، ۲۶ اسفند ۹۴)

 تحریم‌های بانکی، مالی، پولی، نفتی، پتروشیمی، بیمه، حمل‌ونقل و همه تحریم‌های هسته‌ای برداشته شد و شرایط برای فعالیت اقتصادی مردم ما آماده‌تر شد. (روحانی، فروردین ۹۵)

– فقط سه ماه از اجرای برجام گذشته اما برخی فکر می‌کنند ۳۰ سال گذشته است. در این سه ماه ببینید چه گشایش‌های فراوانی ایجاد شده است؟ (روحانی، فروردین ۹۵)

– توافق هسته‌ای موجب خروج سریع کشور از رکود خواهد شد. (محمد علی نجفی، دبیر وقت ستاد هماهنگی اقتصادی دولت)

و اما چند سؤال:

– به نظر شما این وعده‌ها تا چه اندازه جامه عمل به خود پوشانده است؟

– آیا اظهارنظر برخی اصلاح طلبان و دولتمردان در این خصوص که که «نباید از برجام انتظار اقتصادی داشته باشیم» صحیح است؟

– روزنامه‌های اصلاح طلب مدعی بودند که تحریم‌ها به تاریخ پیوست و صبح بدون تحریم فرا رسید. پس چگونه تحریم‌هایی همچون آیسا و کاتسا ۲۰۱۷ (مادر تحریم‌ها)، تمدید و تصویب شد؟

– دولت اوباما از اولین روز اجرای برجام-دی ماه ۹۴- این توافق را نقض کرد. خزانه داری آمریکا در روز اول اجرا، تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کرد. دولت اوباما در ادامه با غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران و تصویب قانون محدودیت ویزا و تمدید قانون آیسا و همچنین تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران، بارها برجام را به صورت فاحش نقض کرد ولی اصلاح طلبان مدعی هستند که ترامپ آغازکننده دشمنی با برجام بوده، به نظر شما ترامپ هراسی و تبرئه سیستم حاکمه آمریکا، برای برجام دستاورد ایجاد می‌کند؟

– آیا با توجه به تجربه برجام، زمان آن فرا نرسیده است که با اهتمام جدی به اقتصاد مقاومتی و اعتماد به ظرفیت‌های عظیم داخلی، مشکلات اقتصادی کشور رفع شود؟

– به نظر شما، طرح موضوع مذاکرات موشکی و منطقه‌ای و الگوبرداری از برجام در این حوزه‌ها، نسبتی با منافع ملی دارد؟

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.