ایران در تولید دارو و واکسن جزو بهترین کشورهای دنیا است/ متخصصین ایرانی بارها توانایی های خود را به اثبات رسانده اند
۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۹:۰۵
شناسه : 292587
8
 استاد ایرانی عضو هیئت علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی در ترکیه:

استاد ایرانی و عضو هیئت علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی در ترکیه گفت: ایران در تولید واکسن یکی از بهترین و معتربرترین کشورها در دنیا هست.

پ
پ

دکتر مصطفی نوری زاده در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر اظهار کرد: ایران در تولید واکسن یکی از بهترین و معتربرترین کشورها در دنیا هست و توانایی دانشمندان و متخصین ایرانی بارها اثبات شده است.

استاد ایرانی و عضو هیئت علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی در ترکیه با بیان اینکه ایران در بحث بیوتکنولوژی نیز جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هست، افزود: نظر شخصی بنده این است که حتی می توانستیم زودتر به واکسن دست یابیم و الان در فاز ۲و ۳ باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بارها در مصاحبه ها گفته ام که برای کنترل این ویروس حتما باید واکسن ساخته شود، گفت: مطالعات نشان داده  بود که این ویروس دچار تغییرات آنچنانی نمی شود.

نوری زاده با بیان اینکه معتقد است ایران حتی می توانست از همان روزهای نخست در اسفند ماه که  ویروس وارد ایران  شد، واکسن بسازد، تصریح کرد: من دو واکسن را در این زمینه طراحی کردم و دنیا هم می دانست که واکسن می تواند این مشکل را حل کند.

عضو هیئت علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی در ترکیه با اشاره به تولید داروهای مختلف در ایران، اظهار کرد: ایران تنها کشوری در منطقه است که می تواند داروهای دیگری را نیز تولید کند و این در حالی است که حتی کشوری مثل ترکیه از داروهای وارداتی استفاده می کند.

وی افزود: ایران حتی توانست داروهایی مثل رمدسیور که نسبتا موثر هستند را سریعا تولید کند که نشان دهنده توانایی های متخصصین ایرانی است.

نوری زاده با بیان اینکه متخصصین ایرانی بارها توانایی های خود را به اثبات رسانده اند، گفت: ساخت واکسن کار آسانی نیست و الان خیلی از کشورها که روی واکسن کار می کنند، شکست خورده اند و واکسنی که در فرانسه یا استرالیا ساخته شده بود، تاثیری که پیش بینی شده بود را نداشت.

این استاد میاندوآبی دانشگاههای ترکیه با اشاره به واکسن ایرانی کرونا و با بیان اینکه این واکسن شبیه واکسن چین و هند و واکسن این اکتیو است، اظهار کرد: در آینده قطعا انواع واکسن ها را برای کرونا خواهیم داشت و ایران نیز بارها اعلام کرده و قطعا نیز می تواند انواع واکسن را تولید کند.

وی هم چنین با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه ایران حتی در بحث کرونا، تصریح کرد: تحریم های ظالمانه نشان می دهد که باید روی پای خود بایستیم و در کرونا نیز وضعیت به گونه ای است که هرچه سریعتر بر آن غلبه کنیم، یعنی سریعتر باع رونق علم، اقتصاد، روحیه مردم و… می شویم.

نوری زاده در ادامه با اشاره به برگزاری ۹ وبینار با اساتید دانشگاههای ترکیه،نماینده های سازمان بهداشت جهانی و کمیته علمی کرونا کشور ترکیه و پزشکان ایرانی بیمارستان مسیح دانشوری و شهید بهشتی از جمله دکتر هاشمیان، اظهار کرد: امروز نتایج محدودیت ها را می بینیم که در کنترل بیماری بسیار موثر بوده اند

عضو هیئت علمی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه افزود: هم اکنون آمار فوتی و بستری در همه جا افزایشی شده ولی در ایران خیلی خوب کنترل شده است و رو به کاهش است.

وی با اشاره به نقش و اهمیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم، تصریح کرد: امیدواریم ایران از جمله کشورهایی باشد که سریعتر واکسیناسیون را آغاز کرده و به اتمام می رساند.

نوری زاده اظهار کرد: در آینده قطعا انواع واکسن ها را برای کرونا خواهیم داشت و ایران نیز بارها اعلام کرده و قطعا نیز می تواند انواع واکسن را تولید کند و وزارت بهداشت نیز بعد از بررسی های لازم واکسن هایی از چین و هند و یا روسیه را که درکشور های خودشان به مردم تزریق می کنند را وارد کرده و سریعا واکسیناسیون را شروع کند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.