مدیریت شهری و توسعه پایدار
۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰:۰۱
شناسه : 315202
9
توسعه شهری یکی از مهم‌ترین چالش‌های جامعه مدرن بوده که نیازمند مشارکت و همکاری مردم و مسئولان شهری است.
پ
پ

توسعه شهری یکی از مهم‌ترین چالش‌های جامعه مدرن است که نیازمند مشارکت و همکاری مردم و مسئولان شهری است.

شهرداری یکی از مهمترین نهادهای مسئول مدیریت شهری و توسعه پایدار شهرها است.

شهرداری می‌تواند با ارائه خدمات عمومی، ایجاد فضای سبز، زیباسازی شهر، تامین امنیت و بهداشت، حمایت از کسب و کارها، توسعه زیرساخت‌ها، ترویج فرهنگ و هنر، مشارکت مردمی و همکاری با دیگر نهادها، نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر ایفا کند.

رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری یکی از معیارهای مهم برای ارزیابی کیفیت خدمات شهری بوده و رضایت مردمی از کیفیت زندگی شهری، نشان‌دهنده میزان موفقیت شهرداری در ارائه خدمات و برنامه‌ریزی شهری است.

به طور کلی شهرداری نقش کلیدی در توسعه شهری داشته و موظف است برای شهروندان برنامه‌ریزی‌های مطلوب داشته و فعالیت‌های شهری را سازمان‌دهی و همچنین بر فعالیت‌های انجام شده نظارت کرده و برای انجام بهینه امور ایجاد انگیزه کند.

از سوی دیگر شهروندانی که از عملکرد شهرداری راضی باشند، می‌توانند در توسعه شهری و تامین منابع مالی شهرداری مشارکت کنند که در این زمینه نیز برای جلب رضایت شهروندان، شهرداری باید نیازها و خواسته‌های آن‌ها را شناسایی و برآورده کند.

در واقع می توان گفت که رضایت مردمی و توسعه شهر دو هدف اصلی مدیریت شهری هستند که شهرداری به عنوان مسئول ارائه خدمات شهری و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رشد و پیشرفت شهر، نقش مهمی در دستیابی به این هدف‌ها دارد.

شهرداری می‌تواند با شناسایی نیازها و انتظارات شهروندان و پاسخگویی به آن‌ها، سطح رضایت آن‌ها را افزایش داده و همچنین می‌تواند با ایجاد فرصت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای شهروندان، شهر را به مکانی مناسب برای زندگی، کار و تفریح تبدیل کند.

شهرداری باید با رعایت اصول توسعه پایدار، از منابع طبیعی و محیط زیست شهر محافظت کند و از تخریب و آلودگی آن‌ها جلوگیری کند.

در میاندوآب نیز پس از مدتی سکون و سکوت در فعالیت های عمران و توسعه شهری، در ماههای اخیر اقدامات مثبت و خوبی در راستای توسعه شهری و ارتقا سطح رضایتمندی مردم برداشته شده است، اقدامات مثبتی که ارزیابی ها حاکی از رضایت عمومی شهروندان از آنها داشته و می تواند در صورت ادامه دار بودن نتایج مثبتی برای شهر و شهروندان درپی داشته باشد و لازمه اش این است که شهردار با همین روحیه جهادی به پیش رفته و اعضای شورای شهر نیز حامی، پشتیبان و در کنار شهردار باشند و از دست او بگیرند تا این امورات بهتر از پیش جلو رود.

قطعا ادامه این روند که بارقه امید را در دل شهروندان میاندوآبی زنده کرده است، سبب ارتقا رضایتمندی و امید، مشارکت بیشتر شهروندان و در نتیجه توسعه بیشتر شهر می شود.

میثم پاراو

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.