اعتکاف زمانی برای خانه‌تکانی دل و تقرب به خدا
۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰:۰۱
شناسه : 315343
7
اعتکاف فرصتی است برای خانه‌تکانی دل و آماده‌سازی آن برای تجلی جمال الهی و اعتکاف می‌کنیم تا از خدا معافی طلب کنیم و از گناهان و خطاهای خود توبه کنیم.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، ماه رجب، ماه باران رحمت الهی و فرصتی برای خودسازی و تقرب به پروردگار متعال بوده و در روایات و احادیث بر لزوم بهره‌مندی از فیوضات و برکات این ماه بسیار تأکید شده است.

ماه رجب، ماهی است که درهای رحمت خداوند بر روی بندگان شایسته وی باز می‌شود و ماه رجب را ریسمانی بین خدا و بندگان مقرر کرده است و هر کسی چنگی به آن بزند به وصال او می‌رسد و چه فرصتی بهتر از این.

ماه رجب یکی از ماه‌های مبارک و فضیلت‌مند اسلامی است که در آن بسیاری از اعمال و عبادات مستحب و مورد توصیه قرار دارد. از جمله این اعمال مستحبی، اعتکاف است.

اعتکاف یعنی اینکه فرد به مدت حداقل سه روز در مسجد می‌ماند و روزه می‌گیرد و به عبادات و تفکر و تدبر مشغول شده و اعتکاف نیز موجب تقرب به خدا، تهذیب نفس، آمرزش گناهان، برکات الهی، دوستی با دوستان خدا و هدایت و رشد معنوی می‌شود.

اعتکاف را می‌توان در هر زمانی از سال انجام داد، اما برخی از روزها و ماه‌ها فضیلت بیشتری برای اعتکاف دارند که از جمله این زمان‌ها، روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه قمری یا ایام البیض هستند.

اعتکاف، بهترین فرصت برای انس با خدا

در این زمینه امام‌جمعه میاندوآب در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به عظمت ماه رجب، گفت: رجب ماه بزرگ و مبارکی است که فیوضات و برکات فراوانی دارد و نباید فضیلت آن را به بوته فراموشی سپرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید حسن‌زاده با بیان اینکه یکی از اعمال مستحبی مهم در ماه رجب، اعتکاف است، افزود: باید از این ایام به‌ویژه جوانان و نوجوانان به اعتکاف از مهم‌ترین عوامل تربیت نسل جوان است، استفاده کنند.

وی گفت: ماه رجب مقدمه برای وصال و استغفار بوده و باید گرامی داشته شود و از برکات آن استفاده کنیم.

حسن‌زاده با بیان اینکه مراسم معنوی اعتکاف در ایام البیض ماه رجب یک فرصت باارزش برای صفادادن به دل، توبه و خودسازی است، تصریح کرد: اعتکاف، بهترین فرصت برای انس با خدا و هجرتی درونی برای سیر در دنیای باطن بوده و مروری بر نفسانیات خویش است تا گام تهذیب برداریم و گام بندگی برگیریم.

امروز اعتکاف به فرهنگی عمومی شده است

امام‌جمعه چهاربرج نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار با بیان اینکه اعتکاف از اعمال مستحبی ماه رجب است، گفت: آئین اعتکاف از اعمال بسیار مبارک این ماه است که الحمدلله در جامعه به‌ویژه در بین جوانان رونق گرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی افزود: اعتکاف از برجسته‌ترین و مهم‌ترین توصیه‌های دینی است که پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) به طور ویژه به آن اهتمام داشته‌اند.

وی گفت: این مراسم عبادی، کمال بندگی و خضوع انسان در پیشگاه ربوبی را برای فرشتگان به نمایش می‌گذارد و معارف فراوانی را، همچون احکام، اسرار، فضایل و آثار معرفتی و تربیتی فردی و اجتماعی، در خود جای‌داده است.

جلالی با بیان اینکه امروز اعتکاف به فرهنگی عمومی شده و در میان نسل جوان خداجو به‌گونه‌ای رونق گرفته است، تصریح کرد: این آئین نیکوی سالکان و صالحان، به برکت خون شهیدان والاهمّت انقلاب اسلامی ایران، از قلمرو سیره‌ای عالمان و فاضلان حوزه‌های علمیه و عابدان و زاهدان برخی از مساجد شهرها، فراتر رفته و فرهنگی عمومی شده و در میان نسل جوان خداجو به‌گونه‌ای رونق گرفته که مساجد جامع شهرها، برای خیل عظیم تشنگان جام معرفت و قرب الهی در ایام اعتکاف گنجایش ندارند.

اعتکاف مسیر رسیدن به آرامش است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی میاندوآب نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما با تبریک فرارسیدن ۱۳ رجب، سالروز ولادت باسعادت امیرالمؤمنین (ع)، اظهار کرد: تمامی تمهیدات لازم برای برگزاری آئین اعتکاف در مساجد میاندوآب، چهاربرج، باروق و بکتاش اندیشیده شده است.

حجت‌الاسلام رحیم خیری با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مراسم معنوی اعتکاف در چهار مسجد در میاندوآب، دو مکان در چهاربرج، دو مسجد در باروق و یک مسجد در بکتاش برگزار می‌شود، افزود: اجرای برنامه‌های مناجات، قرائت دعاهای وارده در ماه رجب، زیارت‌نامه، ختم قرآن کریم، سخنرانی، مدیحه‌سرایی، مراسم جشن میلاد حضرت علی (ع)، مراسم عزاداری حضرت زینب کبری (س)، جلسات پرسش‌وپاسخ، برنامه‌های فرهنگی مراسم اعتکاف امسال خواهند بود.

وی با تأکید بر اینکه باید از ماه رجب به بهترین نحو برای جلب رضایت پروردگار متعال بهره‌مند شویم، گفت: یکی از مهم‌ترین آئین‌های عبادی ماه رجب و یکی از عبادت‌هایی که باعث می‌شود انسان به آرامش برسد عمل نورانی اعتکاف است.

وی با بیان اینکه اعتکاف از مهم‌ترین عوامل تربیت نسل جوان است، گفت: یکی از دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی نیز احیاء برنامه‌های معنوی دین مبین اسلام از جمله آئین اعتکاف است.

اعتکاف از مهم‌ترین عوامل تربیت نسل جوان

یک کارشناس مسائل دینی نیز در گفتگو با خبرنگار زرین خبر با اشاره به اهمیت ماه رجب و بهره‌مندی از فیوضات این ماه، اظهار کرد: اعتکاف یکی از مهم‌ترین اعمال مستحبی در ماه رجب بوده و از مهم‌ترین عوامل تربیت نسل جوان نیز است.

حجت‌الاسلام مهدی صادقی با بیان اینکه دشمن با هجمه رسانه‌ای و فرهنگی به دنبال دین‌گریزی جوانان است، افزود: آئین‌های مذهبی مانند اعتکاف و برنامه‌های مختلف فرهنگی می‌توانند به‌عنوان فرصتی مناسب برای تقویت رابطه جوانان با دین و آشنایی آنها با معارف دین باشند.

اعتکاف زمانی برای خانه‌تکانی دل

اعتکاف آثار بسیاری در فرد و جامعه داشته و موجب می‌شود تا فرد و جامعه به سمت اصلاح و پیشرفت قدم بردارد.

اعتکاف موجب تقرب به خدا و تهذیب نفس شده و معتکف با اقامت در مسجد و انجام عبادات مختلف، دل خود را از آلودگی‌های دنیا پاک می‌کند و به خدا و رسولش ولایت و وفا نشان می‌دهد.

اعتکاف فرصتی است برای خانه‌تکانی دل و آماده‌سازی آن برای تجلی جمال الهی و اعتکاف می‌کنیم تا از خدا معافی طلب کنیم و از گناهان و خطاهای خود توبه کنیم.

اعتکاف موجب آمرزش گناهان و رهایی از آتش جهنم شده و بر اساس روایات، اعتکاف هم‌سنگ حج و عمره است و کسی که اعتکاف کند، خداوند او را از گناهان و خطاهای خود معاف می‌کند و از رحمت و مغفرت او امیدوار می‌کند.

اعتکاف موجب برکات الهی و حفظ از شرور و بلاهای دنیا می‌شود و خداوند به معتکفان برکات و نعمت‌های بی‌شماری عطا می‌کند و از شرور و بلاهای دنیا در امان می‌دارد و ما نیز اعتکاف می‌کنیم تا از خدا شکرگزاری کنیم و از نعمت‌های بی‌شمارش سپاسگزاری کنیم.

اعتکاف موجب دوستی و محبت با خدا و دوستان خدا می‌شود و معتکف با خدا و رسولش و امام‌زمان (عج) و دوستداران آنها محبت و مودت بسته و از دشمنان خدا دوری و بیزاری می‌کند و اعتکاف می‌کنیم تا از خدا دوستی یابیم و از دوستان خدا محبت و مودت بستانیم.

اعتکاف موجب هدایت و رشد معنوی و معرفت به خدا شده و معتکف با تفکر و تدبر در آیات قرآن و احادیث معصومان (ع) و دعا و ذکر خدا، علم و معرفت خود را افزایش می‌دهد و از خدا هدایت و راهنمایی طلب می‌کند و اعتکاف می‌کنیم تا از خدا معنویت یابیم و از مادیت و غفلت دوری جوییم.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.