اصول، مبانی فکری و مکتب امام خمینی (ره)، تعالی‌بخش و تحول‌آفرین است
۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
شناسه : 308639
3
امام‌جمعه چهاربرج: امام‌جمعه چهاربرج گفت: ویژگی‌های شخصیتی و صفات فردی، اصول و مبانی فکری و مکتب، راه و خط‌مشی ترسیم شده توسط گفتار و عمل امام خمینی (ره) این سه ویژگی هستند که می‌توانند برای ما الهام‌بخش و الگو باشند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته چهاربرج با اشاره به فرارسیدن سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) شخصیت برجسته و تأثیرگذاری بودند که با رهبری انقلاب اسلامی و پیروزی آن، دنیا را متحول ساخت و به ما عزت بخشید.

امام‌جمعه چهاربرج با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از برجسته‌ترین شاگردان و مریدان و پیروان مکتب امام خمینی (ره) هستند، افزود: امام خمینی (ره) حرکتی را از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شروع کرد که تا به امروز ثمره آن را می‌بینیم و درباره‌اش گفتنی‌ها بسیار است.

وی با بیان اینکه در بررسی و شناخت و معرفی شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذارِ تاریخ تحولات اجتماعی معمولاً به سه حوزه یا موضوع توجه می‌شود، گفت: ویژگی‌های شخصیتی و صفات فردی، اصول و مبانی فکری و مکتب، راه و خط‌مشی ترسیم شده توسط گفتار و عمل امام خمینی (ره) این سه ویژگی هستند که می‌توانند برای ما الهام‌بخش و الگو باشند.

جلالی به ویژگی‌های فردی حضرت امام خمینی (ره) از منظر مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: انس با قرآن کریم، اعلم بودن نسبت به فقها و علمای زمان و جامعیت در فقاهت، فلسفه، عرفان، اصول و آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی و مظهر نوآوری علمی در فقه و اصول و فلسفه و اخلاق، توجه به اهمیت اخلاق و تهذیب نفس، مداومت بر نماز و ذکر تا آخرین لحظات عمر از جمله ویژگی‌های فردی ایشان بود.

امام‌جمعه چهاربرج به جامعیت صفات و ویژگی‌های ممتاز از جمله بسیار عاقل، دوراندیش، حکیم، آدم‌شناس، تیزبین، حلیم، متین، آینده‌نگری در امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: مؤانست و مداومت بر ادعیه، صراحت و شجاعت در اعلام مواضع و اجتناب از ملاحظه‌کاری و رودربایستی، رعایت سادگی در عین توجه به آراستگی ظاهری، نظم و انضباط، ورزش، تدیّن و تقوا از دوران جوانی؛ آزاداندیشی و اعتقاد به اجتهاد مستمر و پویا با التزام به مبانی و روش فقه سنتی، تکامل مدام، حرکت و رشد مداوم از دیگر ویژگی‌های برجسته ایشان است که مقام معظم رهبری به آن اشاره می‌کنند.

وی ابتکار عمل حتی در سنین بالا در تصمیمات و هدایت انقلاب و نظام را از ویژگی‌های برجسته امام خمینی (ره) برشمرد و گفت: اعتقاد راسخ و عملی به پیروزی خون بر شمشیر، اعتماد و اعتقاد حقیقی و صادقانه به مردم، اصرار و پافشاری در اعلام و پیگیری آرمان‌ها، اقدام و عمل بر اساس تکلیف و وظیفه، اقدام و عمل بر اساس تکلیف و وظیفه، حضور به‌موقع در تمامی صحنه‌ها و باتوجه‌به حکم و تکلیف زمان از دیگر ویژگی‌های ایشان است.

جلالی تصریح کرد: امیدبخشی امام به جامعه، رؤیت دست قدرت و هدایت الهی در امور، ایستادگی بر موضع حق تحت هر شرایطی، اعتقاد به معیار حقانیت در صورت مخالفت دشمنان اسلام و انقلاب، ایمان و باور به نقش روحانیون در بصیرت بخشی و هدایت و بسیج مردم، صراحت و قاطعیت، مأیوس نشدن و تفسیر غیر مأیوس‌کننده از حوادث ناگوار را می‌توان از دیگر ویژگی‌های حضرت امام خمینی (ره) برشمرد که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند.

امام‌جمعه چهاربرج با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره)، پناهی برای تکیه مسئولان در سختی‌ها و مشکلات بودند، گفت: حمایت و پشتیبانی از دولت‌ها و قوای نظام، خسته نشدن و پرهیزدادن مسئولین از تظاهر به خستگی، عدم ترس از شکوه ظاهری و مادی و اقتدار و امپراتوری‌های مجهز استکبار از ویژگی‌های امام بود و رابطه میان ملت و امام نیز یک رابطه و عشق طبیعی بود نه احساسی، قراردادی و تحمیلی و موقتی.

وی با اشاره به اینکه به فرموده امام خمینی (ره) روحانیت اسلام امروز افتخار می‌کند که لباس سربازی می‌پوشد و جزو لشکر امام‌زمان (عج) است، افزود: عرفان امام عرفانی ممزوج با دیانت و سیاست بود و اتکا به خداوند مهم‌ترین سخن و توصیه امام در وصیت‌نامه سیاسی – الهی ایشان است.

جلالی به نقش کیمیاگری حضرت امام خمینی (ره) اشاره و اظهار کرد: در یک جمله می‌توان گفت که شخصیت و هویت امام خمینی (ره)، غیرقابل‌توصیف در جملات است.

امام‌جمعه چهاربرج به حماسه ۱۵ خرداد نیز اشاره کرد و افزود: حماسه ۱۵ خرداد؛ حلقه وصل نهضت‌های ملت ایران است.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی در عین حالی که ادامه تحولات نهضت‌های پیشین همچون نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه، نهضت ملی‌شدن نفت و قیام پانزده خرداد بوده است، اما اهداف و ارزش‌های مدنظر آن، از بسیاری جهات گسترده‌تر و متکامل‌تر است.

جلالی با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی (ره) قیام ۱۵ خرداد را مبدأ انقلاب اسلامی دانسته‌اند، اظهار کرد: به‌نوعی اصول و ارزش‌های بنیادین اسلامی و ملی همه نهضت‌های پیشین را در صورت‌بندی نظام سیاسی جدیدی تداوم بخشید و آنچه در این سیر بلوغ و تکامل باید بادقت و تیزبینی موردتوجه قرار گیرد، نقش هویت شیعی و جریان مرجعیت شیعه را در این تداوم است.

امام‌جمعه چهاربرج اظهار کرد: اکنون که ما میراث‌دار انقلابیون و شهدا و جانبازان و ایثارگران هستیم و در مکتب روح‌الله بزرگ شده‌ایم، وظیفه حفظ و تکمیل کمی و کیفی این انقلاب و صدور آن به عالم را داریم.

وی در ادامه به مسئله حجاب و عفاف اشاره کرد و افزود: نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب به‌عنوان یکی از ضرورت‌های باورهای دینی مستلزم برنامه‌ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه ضروری است.

جلالی اظهار کرد: فرهنگ عفاف و حجاب در سه مرحله نهادینه‌سازی (تعمیق)، گسترش فرهنگ (ترویج) و حفظ و پاسداری از باورهای ترویج شده (تحفیظ) با استفاده از ابزار و شیوه‌های کاملاً مدرن و مؤثر نیاز دارد و برای اجرایی و عملیاتی‌شدن هر یک از این مراحل به حرکت جمعی و پویا در نهادهای فرهنگی – اعم از خصوصی و دولتی – نیاز است.

امام‌جمعه چهاربرج افزود: جهت نهادینه‌سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و حجاب باید از همه توانایی‌ها، اختیارات و امکانات موجود در نهادهای کشور بهره گرفت و آموزش‌وپرورش، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور در رسیدن به هدف موردنظر نقش بسزایی دارند.

وی در بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری در مورد مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری با ” نگاهی مجموعی” و بر اساس “اطلاع و آگاهی” و با “پذیرش برخی استثناها” و با تخطئه “نگاه‌های حاشیه‌ای” و “زبان‌های نیش‌دار” مجلس یازدهم را دارای ترکیبی از نیروهای انقلابی، باسواد، پرتحرک، پرکار دانستند و در ادامه؛ ساده‌زیستی و در میان مردم بودن و تصویب قوانین راهگشا در عرصه داخلی و خارجی را از امتیازات این مجلس برشمردند.

جلالی افزود: مجلس یازدهم در طول سه سال گذشته قوانین و مصوباتی را تصویب کرده که این مجلس را از مجالس دیگر متمایز می‌کند: مصوبه انقلابی اقدام راهبردی در برابر تحریم‌ها که از ورود خسارات بی‌شمار بیشتر بر کشور – در اواخر دولت روحانی – جلوگیری کرد و موازنه مذاکره را به نفع نظام اسلامی، تغییر داد که بحمدالله اکنون نیز ادامه دارد.

امام‌جمعه چهاربرج اظهار کرد: تصویب قوانینی در حمایت از کسب‌وکارها، تسهیل صدور مجوزها، تصحیح برخی بندهای بودجه و تا حدودی واقعی‌سازی آن، تصحیح قوانین بانک مرکزی، تصویب قانون جهش تولید مسکن، قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها، قانون مالیات بر خانه‌های خالی، قانون حمایت از خانواده و جوانی و جمعیت، سامان‌دهی خودرو، البته برخی مصوبه‌ها با تأخیر انجام شد و نیز در بخش نظارتی نیاز به قاطعیت هوشمندانه بیشتر نیاز است.

انتهای پیام/

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.