اصلاح ساختار اقتصاد کشور ضروری است/ مردمی‌سازی یارانه‌ها از اصلی‌ترین گام‌های مانع‌زدایی برسر راه رشد اقتصادی است
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
شناسه : 300331
4
امام جمعه چهاربرج: امام جمعه چهاربرج گفت: اصلاح ساختار اقتصاد کشوریک ضرورت بوده و کمتر کسی است به اشکالات اساسی و مزمن کشور در حوزه اقتصاد اذعان نداشته باشد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، حجت الاسلام اصغر جلالی در خطبه های نماز جمعه این هفته چهاربرج با اشاره به طرح اصلاح نظام یارانه ها، اظهار کرد: دولت سیزدهم مرحله دیگری از هدفمندی یارانه ها را شروع کرده است که از زمان دولت های قبلی شروع شده بود.

امام جمعه چهاربرج با اشاره به اهمیت اصلاح ساختار اقتصاد کشور، گفت: کمتر کسی است به اشکالات اساسی و مزمن کشور در حوزه اقتصاد اذعان نداشته باشد و بیماری نظام اقتصادی یک میراث به‌جای‌مانده از دهه ۵۰ تاکنون است که از دهه پایانی عمر رژیم طاغوت شروع شده و پس از انقلاب نیز علیرغم تلاش‌های انجام گرفته، به سامان مطلوب خود نرسیده است.

وی با بیان اینکه تورم در دولت های مختلف از دهه ۵۰ را شاهد بوده ایم، اظهار کرد: دولت‌های مختلف پس از انقلاب از اصلاح جدی ساختار اقتصاد کشور یا بازمانده‌اند یا نخواسته‌اند و البته همگان به این نکته باور دارند که این اصلاحات به یکباره و دفعی اتفاق نخواهد افتاد و باید با حرکت سنجیده و گام به گام و البته قاطعانه حرکت کرد.

جلالی با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت دو مأموریت اساسی را در عرصه اقتصاد برعهده دارد، تصریح کرد: رفع موانع شکوفایی اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی و حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی دو ماموریت اصلی دولت در این عرصه هستند.

امام جمعه چهاربرج با بیان اینکه درحال حاضر موانع زیادی بر سر راه دولت برای شکوفایی اقتصادی و رشد مطلوب وجود دارد که” یارانه غیرهوشمند” یا ارز ترجیحی یکی از آن معضلات بزرگ است، اظهار کرد: یارانه‌ای که به‌جای آن‌که در انتهای زنجیره مصرف، یعنی در سفره‌های مردم توزیع شود در ابتدای زنجیره، یعنی واردکنندگان کالا قرار می‌گیرد تا آنجا که گاهی یارانه ۱۵میلیون نفر به جیب یک نفر می‌رود.

وی با بیان اینکه دولت برنامه‌های عقب‌مانده و به‌جای‌مانده دیگری را از دهه‌های قبل، بر دوش دارد، افزود: باید در راستای مقابله با آسیب‌پذیری اقتصاد کشور از تکانه‌های سیاسی در جهان و منطقه و مقابله با بسترهای فسادزا در اقتصاد و شفاف‌سازی مالی و پولی در عرصه‌های مختلف اقدامات اساسی انجام گیرد و توقع هم نداریم همه اینها و در یک زمان توسط دولت کنونی آغاز و اجرا شود اما این انتظار درست است که باید دولت کنونی با استفاده از شرایط داخلی و خارجی گام‌های مهم را بر دارد.

جلالی با اشاره به اینکه مردمی‌سازی یارانه‌ها از اصلی‌ترین گام‌های مانع‌زدایی برسر راه رشد اقتصادی است، تصریح کرد:تا در مسیر حرکت رشد اقتصادی مانع‌زدایی درست نشود و ریل‌گذاری صحیح صورت نپذیرد، تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شدنی نیست و درب‌های اقتصاد ایران دوباره بر همان پاشنه خواهد چرخید  و تحقق عدالت اقتصادی که از اساسی‌ترین ابعاد عدالت است متوقف یاکُند شده و به افزایش فاصله طبقاتی خواهد انجامید.

امام جمعه چهاربرج افزود: منطق دولت در مردمی‌سازی یارانه و اصلاح روند پرداخت یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای آن که سفره مردم بوده، مورد پذیرش نخبگان و متخصصان  از هر طیف و جناح است و با تبلیغات و فضاسازی که در ماه‌های اخیر انجام شده است اقناع اکثریتی نیز در این زمینه وجود دارد.

وی گفت: از سوی دیگر مردم بین رییس جمهوری که خود را از افزایش قیمت بنزین و یارانه آن بی‌خبر می‌داند؛ با رییس جمهوری که بامردم سخن می‌گوید و قیمت یارانه را اعلام می‌کند و همزمان با آن مبلغ یارانه به حساب دهک‌های مختلف واریز می‌شود؛ تفاوت قائل می‌شوند و احساس همراهی بیشتری خواهند داشت.

جلالی با اشاره به سابقه اجرای طرح اصلاح یارانه ها در دولت های مختلف، اظهار کرد: دولت سیزدهم شجاعت به خرج داده و در سال اول دولت این کار را شروع کرده است که این کار نتایج زیادی از جمله جلوگیری از قاچاق، سودرسیدن به مردم و قطع دست دلالان دارد.

انتهای پیام/

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.