استقبال از محرم در میاندوآب با یاد سقای کربلا
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۸:۰۹
شناسه : 295510
7
این روزها، میاندوآب دیار شهید باکری ها حال و هوای عاشورایی به خود گرفته و مردم این شهر در تدارک برای ایام عزای امام حسین(ع) ویارانش هستند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، تکیه‌ها و حسینیه‌ها برپا شده اند و هرکس را که می‌بینی انگار درون سینه‌اش ابری عزا گرفته است.

شور حسینی همه جا را فرا گرفته و در همه نقاط شهر و روستاها علم ها و بیرق های سیاه رنگ برافراشته شده اند که نشان از فرارسیدن ماه عزا و ماتم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان دارد.

کم کم دسته‌های عزاداری شکل می‌گیرند؛ اشک‌ها دسته دسته از راه می‌رسند و دسته‌های زنجیرزنی از آسمان تا حسینیه دل و از آنجا تا نفس‌های تنگ غروب صف می‌کشند.

مراسم اعلان عزای عمومی در نقاط مختلف نیز به عناوین مختلف برپا بوده و هر چه به محرم نزدیک می شویم، رونق بیشتری می گیرند.

این روزها، میاندوآب دیار شهید باکری ها نیز حال و هوای عاشورایی به خود گرفته و مردم این شهر در تدارک برای ایام عزای امام حسین(ع) ویارانش بوده و در جای جای این شهر، بیرق های سیاه نصب شده و در محلات مختلف خیمه های عزا برپا شده و علم های سیاه را بر سر کوچه ها و خیابان ها برافراشته شده اند.

هیئت های عزاداری  در محلات مختلف شهر و در مساجد، حسینیه ها و تکایا مراسم “طشت گذاری” یا همان استقبال از ماه محرم و اعلان عزا را برای دومین سال پیاپی در شرایط کرونایی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار می کنند.

آئین طشت گذاری یکی از سنت های مردم آذربایجان و به ویژه اردبیل بوده و همه ساله در آستانه ماه محرم نیز در میاندوآب و با حضور مداحان مشهور اردبیلی  برگزار می شود.

در این آئین، طشت نماد مشک سقای کربلا و آب به عنوان نماد رود که به روی امام حسین (ع) و یارانش بسته شده، است.

در آئین طشت گذاری دسته هاى زنجیرزنى و سینه زنى با نوحه ­سرایی و حمل علم های عزاداری، به یاد تشنگان کربلا، مشکى را پر از آب کرده و آن را به همراه طشت هایى از جنس برنز یا مس که به طور معمول بر دوش ریش سفیدان هر محله حمل مى شود، به مسجد می برند و بعد از طواف مسجد، طشت ها در جاى مخصوص خود قرار گرفته و با خواندن دعاى مخصوص طشت­ گذارى، پر از آب می شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.