آگهی نهایی انتخاباتی از فردا بوسیله فرمانداری‌ها اعلام می‌شود
۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
شناسه : 316617
2
سخنگوی ستاد انتخابات کشور: سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: به علت تسهیل روند انتخابات دو تعرفه مجلس و خبرگان در یک برگه است و همچنین دو صندوق با درب های قرمز برای مجلس شورای اسلامی و آبی برای مجلس خبرگان رهبری مد نظر قرار گرفته است.
پ
پ

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست خبری «انتخابات، دانشگاه و مشارکت که امروز در این دانشگاه برگزار شد در خصوص آخرین اخبار انتخاباتی گفت: دیشب از ناحیه شورای نگهبان آخرین فهرست تایید صلاحیت شدگان را دریافت کردیم که به همین واسطه آگهی نهایی انتخاباتی از فردا بوسیله فرمانداری‌ها اعلام می‌شود و همچنین تا ساعت 8 صبح دهم اسفند یعنی 24 ساعت قبل از انتخابات امکان تبلیغات نامزدها وجود دارد.

وی در خصوص  شعب اخذ رای خاطرنشان کرد: چیزی حدود 59000 شعبه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری وجود دارد که 35000 شعبه شهری و 24000 روستایی که 44000 شعبه ثابت و 15000 شعبه به صورت سیار وجود دارد. همچنین شعب سیار در پارک ها و بوستان ها و مراکز عمومی در خدمت مردم خواهند بود.

اسلامی با توجه به اعلام رسمی ثبت احوال، جمع رای دهندگان و واجدین شرایط را 61 میلیون و 172 هزار و 298 نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد 30 میلیون و 945 هزار مرد و 133 نفر و 30 میلیون و 227 هزار و 165 نفر زن هستند که این آمار واجدین شرایط داخل کشور را محسوب می شوند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور  ادامه داد: در رابطه با آمار تایید صلاحیت شدگان 49000در پیش ثبت نام شرکت کردند که 38000 نفر واجد شرایط برای ادامه روند انتخابات بودند که 25000نفر آن ها ثبت نام نهایی کردند و با توجه به عدم احراز صلاحیت برخی افراد و همچنین انصراف برخی دیگر 15000 نفر از این جمع تایید صلاحیت شدند که 20 درصد نامزد های نهایی را فرهنگیان ودانشگاهیان تشکیل دادند.

اسلامی در رابطه با تعرفه های انتخاباتی نیز گفت: تعرفه ای موجود در شعب اخذ رای یک تعرفه یکپاچه است که تعرفه قسمت بالا برای مجلس شورای اسلامی و تعرفه پایین برای مجلس خبرگان رهبری است.

وی افزود: به علت تسهیل روند انتخابات دو تعرفه مجلس و خبرگان در یک برگه است و همچنین دو صندوق با درب های قرمز برای مجلس شورای اسلامی  و آبی برای مجلس خبرگان رهبری مد نظر قرار گرفته است.

اسلامی در رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیک با اشاره به اینکه 4 حوزه انتخابیه آبادان، ملایر، رشت و قم به صورت الکترونیکی است خاطرنشان کرد: هر شعبه 5 صندوق الکترونیکی دارند و کاملا الکترونیکی است.

وی گفت: این برگزاری انتخابات الکترونیکی آزمایشی است تا بتوانیم در ادوار آینده همه انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

اسلامی در  در پایان سخنان خود در مورد شفافیت هزینه های انتخاباتی گفت: از همه نامزد ها شماره حساب اخذ شدت است که تمامی هزینه تبلیغات باید در سامانه که در این رابطه تعریف شده است ثبت شود.

** امکان حضور و تبلیغ کاندیداهای انتخابات مجلس براساس قوانین دانشگاه ها

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه قوانین وضع شده برای حضور و تبلیغات کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در دانشگاه ها چیست و دارای چه چارچوب و یا خطوط قرمزی می شود، گفت: در مورد دستورالعمل تبلیغات در انتخابات به همه نامزدها این دستورالعمل مجاز و غیرمجاز به کاندیداها ابلاغ شده و در دو عرصه حقیقی و مجازی ان را تشریح کرده ایم. اما در خصوص تبلیغات کاندیداها در محیط دانشگاهی چون این محیط از یک نظام آموزشی و فرهنگی برخوردار است این مجموعه دارای آیین نامه های خاص خود است.

اسلامی درباره آیین نامه تبیلغات کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در دانشگاه ها نیز خاطرنشان کرد: فعالیت کاندیداها بر مبنای فعالیت تشکلها و آیین نامه های آنان در محیط دانشگاه ها خواهد بود و می توانند فضای تبلیغاتی خود را داشته باشند اما نکته ای که باید در این بین به آن اشاره کنم آن است که ما از دانشگاه ها خواسته ایم که بیشتر تامین عرصه مشارکت در انتخابات را برعهده گیرند و براساس ماده 74 کلیه دستگاه های اجرایی ملزم هستند که سالن ها امکانات و ظرفیتهای خود را در اختیار کاندیدها قرار دهند.

وی ادامه داد: ما از دانشگاه ها درخواست کردیم که تشکلهای دانشجویی که می توانند فضای تبیین را شکل دهند براساس قوانین موجود در دانشگاه افراد با طیفهای مختلف را برای مناظرات و تبلیغات به دانشگاه ها دعوت کنند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.