آمریکا در حال افول است/ ایران باید برای بازیگری در نظم جدید جهانی آماده شود
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
شناسه : 300208
4
امام جمعه چهاربرج: امام جمعه چهاربرج گفت: آمار و گزارشات حاکی از افول قدرت آمریکا در دنیا بوده و جنگ اوکراین نیز نشان از کاهش قدرت آمریکا و افول آن دارد و می‌تواند به‌عنوان پایانی برای نظم جاری بین‌المللی قلمداد شود.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، حجت الاسلام اصغر جلالی در خطبه های نماز جمعه این هفته چهاربرج با تاکید بر صیانت از دستاوردهای ماه مبارک رمضان در طول ایام سال، گفت: با اتمام ماه مبارک رمضان، در حقیقت مؤمنین از رزمایش و تمرین عبودیت نمره قبولی دریافت می‌دارند و با روحی طراوت‌یافته و شاداب به میدان اصلی حیات انسانی یعنی میدان جهاد اکبر و مبارزه با هوای نفس وارد می‌شوند.

امام جمعه چهاربرج افزود: قرآن کریم راه‌هایی را برای مبارزه به هوای نفس معرفی می کند که از آن جمله می توان به آخرت‌باوری و ابدیت‌اندیشی،. پیامد اندیشی در خصوص تبعیت از هوای نفس، حضورباوری خداوند در زندگی، پندپذیری و موعظه‌شنوایی، مراقبت و تقوا اشاره کرد.

وی در ادامه با تحلیل مسائل سیاسی روز و با اشاره به مذاکرات ایران و عربستان، اظهار کرد: بن سلمان پس از شش سال تلاش برای تصویرسازی از خود به‌عنوان رهبری قدرتمند، اکنون به بن‌بستی استراتژیک رسیده و شکست سیاست‌های منطقه‌ای نه تنها وی را به رهبری منزوی تبدیل کرده، بلکه سبب کاهش اعتماد به نفس او شده است.

جلالی با بیان اینکه تلاش‌های بن سلمان برای فشار بر ایران به نتیجه نرسیده و ایران از تمامی حوزه‌های تقابل با عربستان، پیروز خارج شده است ، تصریح کرد: اکنون بن سلمان پس از شکست‌های سریالی در منطقه و کاهش کانون‌های بحران، چاره دیگری جز اتخاذ سیاست تنش‌زدایی با ایران ندارد.

امام جمعه چهاربرج افزود: ترامپ با دریافت باج‌های سنگین، از بن سلمان در پرونده خاشقچی دفاع می‌کرد؛ اما شکست ترامپ در برابر جو بایدن، باعث انزوای کامل بن سلمان شد و از سوی دیگر قتل جمال خاشقچی نیز باعث تضعیف قدرت وی شد.

وی با بیان اینکه اختلافات ایران و عربستان به‌ویژه در زمینه جنگ یمن و حمایت‌های ریاض از تروریست‌ها در منطقه هنوز وجود دارد، گفت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مذاکره با ایران را به‌عنوان یک استراتژی در پیش نگرفته است، بلکه شکست‌های داخلی و منطقه‌ای وی را در تنگنایی قرار داده که راهی جز مذاکره با ایران ندارد.

جلالی در ادامه با بیان اینکه آمار و گزارشات حاکی از افول قدرت اقتصادی آمریکا است، افزود: در دهه اخیر، چین به‌عنوان جدی‌ترین رقیب اقتصادی آمریکا ظهور کرده و در حال حاضر آمریکا بدهکارترین کشور دنیاست.

امام جمعه چهاربرج گفت: ارتش آمریکا در حال از دست دادن تدریجی برتری خود در آموزش و تکنولوژی بر سایر کشورها بوده و تجهیزات نیروی هوایی آمریکا بسیار قدیمی و نیروی دریایی نیز برای تامین مسئولیت‌های خود در خارج از کشور، دست کم ۸۰کشتی جنگی کم دارد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته همواره به این نکته تأکید داشته‌اند که قدرت ایالات‌متحده در حال افول است و نباید به آن دل بست، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با اشاره به تبعات جنگ اوکراین مجدداً تأکید کرده‌اند این جنگ نیز نشان از کاهش قدرت آمریکا و افول آن دارد و می‌تواند به‌عنوان پایانی برای نظم جاری بین‌المللی قلمداد شود و ایران باید برای بازیگری در نظم جدید جهانی آماده شود.

جلالی در ادامه با اشاره به سفر اردوغان به عربستان، گفت: شخصیت سیاسی اردوغان مصداق  همج رعاع است یعنی افراد فرومایه، نادان،مانند پشه در باد، حزب باد، کسانی که خیری در آن ها نیست، کسانی که بر اساس شایعات و… به این سو و آن سو مایل می شوند، کسانی که اختیاری از خودشان ندارند و با هر حرفی چرخش و تغییر می کنند و اردوغان نیز در سال‌های گذشته نشان داده است که در سیاست خارجی خیلی متزلزل است.

امام جمعه چهاربرج با بیان اینکه حرکت های سست اردوغان ایشان باعث وارد شدن خسارت‌های زیادی به جهان اسلام شده است، تصریح کرد: اردوغان در یک برهه با حمایت کامل از تروریست‌ها مرزهای جنوب ترکیه را به دروازه ورود تروریست‌ها به سوریه تبدیل کرد اما در برهه‌ای دیگر از لزوم مبارزه با تروریست‌ها سخن گفت، در یک برهه از لزوم فشار بر اسرائیل سخن گفت اما در برهه‌ای دیگر این رژیم را برادر خطاب کرد. در ادامه نیز همین چرخش عجیب را در مورد ولیعهد سعودی داشت.

وی افزود: اظهارات اردوغان در محکوم کردن عملیات مشروع و تدافعی انصارالله در مقطع کنونی که بحث تنش‌زدایی میان ریاض و آنکارا پیش آمده، در شرایطی است که او پیش‌تر در عصر منازعه شدید با سعودی‌ها حملات ائتلاف عربی تحت رهبری سعودی‌ها را در چندین نوبت محکوم کرده بود.

جلالی تصریح کرد: اظهارات بی‌پایه و اساس جدید اردوغان علیه نیروهای مردمی یمنی را می‌توان نماد تزویر، ریاکاری در اتخاذ مواضع و زیرپاگذاشتن تمامی ارزش‌های اسلامی و انسانی دانست.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.