آخرین پنج شنبه سال؛ پیوند غم و شادی
۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۴۲
شناسه : 299332
7
سفر به دیار سفر کرده ها در میاندوآب در پنج شنبه آخر سال پنجشنبه آخر سال که فرا می رسد، کمتر کسی است که یادی را رفتگان خود نکند و بر سر مزارش حاضر نشود.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، بار دیگر تقویم ورق خورد و به پنج شنبه آخر سال رسید، پنج شنبه هایی که یاد اهل قبور و رفتگان می افتیم، کسانی که بخشی از خاطرات ما همیشه متعلق به آنهاست و کمتر کسی است که یادی را رفتگان خود نکند و بر سر مزارش حاضر نشود.

در طول سال پنج شنبه ها که فرا می رسند، معمولا همه یادی از اموات و رفتگان خود کرده و بر سر مزارش حاضر می شوند و فاتحه ای برایش می خوانند و در آخرین پنج شنبه هر سال نیز اینگونه است ولی تفاوتی دارد و آن هم حاضر شدن بر سر مزار رفتگان که بخشی از خاطرات زندگی ما هستند، با سبزه و گل است که مردم  می آیند تا فرا رسیدن بهار را به آنها خبر بدهند.

امروز نیز آخرین پنج شنبه سال ۱۴۰۰ است و مانند سال های گذشته مردم در این روز از رفتگان و اهل قبور یاد می کنند و سنت زیارت اهل قبور و دیدار با خانواده های عزادار را به پا می دارند.

در میاندوآب نیز مردم مانند سراسر کشور، این سنت را گرامی داشته و در گلشن زهرا(س) و مزار مطهر شهدا و قبرستان ها حاضر شده و یادی از رفتگان خود می کنند.

حاضر شدن بر سر مزار رفتگان در بین مردم میاندوآب جایگاه شایسته ای دارد و این حضور بر سر مزار رفتگان و شهدا در آخرین پنج شنبه هر سال به عنوان یک رسم و سنتی پسندیده، برای جامعه محسوب می شود.

حال و هوای قطعه گلزار شهدا

اما در این میان حال و هوای قطعه گلزار شهدا متفاوت است و در این روز در این قطعه پدران و مادران شهدا بر سر مزار فرزندان خود حاضر شده و کمی با آنها درد و دل می کنند، از آمدن بهار می گویند و از خاطراتشان، از دلتنگی ها می گویند و از آرزوهایشان.

دیدن این صحنه ها هم تماشایی است و هم تاثیرگذار، دیدن صحنه ای که در آن مادران و پدران را می بینی که سال هاست عید را بدون فرزندان خود تجربه کرده اند و در کنار آن فرزندانی را می بینی که سال هاست از نعمت پدر محروم هستند و شاید عید را در حضور پدر تجربه نکرده و تنها اسمی از وی شنیده اند، آری این صحنه تاثیر گذار است و تماشایی تا بدانیم که ما امنیت و آرامش امروزی خود را مدیون این شهدا و خانواده های آنها هستیم که عزیزان خود را در راه این وطن و برای امنیت من و تو فدا کرده اند.

شهدای گمنام را فراموش نکنیم

در گوشه ای دیگر از شهر ما هم، شهدایی در خاک آرام گرفته اند که روی سنگ قبرشان نوشته: « شهید گمنام».

همان شهدایی  که روزها از شهادتشان میگذرد  و گمنامی هنوز برآنها پرده افکنده است، شهیدانی که در کنار سایر رزمندگان جنگیدند، شهید شدند و رفتند تا ما بمانیم ، سر دادند تا ما سرافراز باشیم، پا دادند تا ما با قدم های استوار در دفاع از انقلاب ثابت قدم باشیم ، دست دادند تا با اتکاء به قدرت لایزال خداوند پرچم وحدانیت را در سراسر جهان به اهتزاز در آوریم ، جان دادند تا ما در کمال آرامش زندگی کنیم ولی اکنون گمنام در خاک آرمیده اند و شایسته است تا این عزیزان را نیز در این پنج شنبه آخر سال تنها نگذاریم.

تمهیدات پلیس برای پنج شنبه آخر سال

اما از سوی دیگر ترافیک یکی از موضوعاتی است که در پنج شنبه آخر سال از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا پلیس راهنمایی و رانندگی میاندوآب برای جلوگیری از بروز ترافیک سنگین در مسیر گلزار شهدا از ساعت ۹ صبح تمهیداتی را اندیشیده است.

بر اساس اطلاعیه پلیس راهور، امروز خیابان کوی رابری از طرف پل آیت الله وحیدی بصورت یکطرفه ورود آزاد و تمامی راههای فرعی ورود به کوی رابری مسدود بوده و تردد از داخل مزار به طرف خیابان امام رضا میسر خواهد شد.

هم چنین بر اساس این اطلاعیه رانندگانی که از روستاهای مسیر کوی رابری قصد ورود به شهر را دارند از داخل مزار وخیابان امام رضا و اتوبان ولایت مسیر خود را ادامه دهند.

از سوی دیگر به منظور کاهش بارترافیکی درداخل محوطه مزار شهدا محلی بعنوان پارکینگ موقت خودروها پیش‌بینی شده است و رانندگان محترم جهت کاهش با ترافیکی از پارکینگ مورد اشاره استفاده نمایند.

باید این بهار را با عزیزان خود تقسیم کرد، بهاری که می آید تا دل هایمان را بهاری کند، به قلب هایمان آرامش ببخشد، نوید شادابی و سرزندگی دهد و نوروز بر تار روزگار خوش بنوازد، باید این بهار را با عزیزان از دست رفته قسمت کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.