راه حل معضل چندین ساله میاندوآب چیست؟
۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۱۶
شناسه : 307276
3
آبگرفتگی در فاصله یک بارندگی/ روی دیگر بارش باران باز هم معضل همیشگی آبگرفتگی معابر در شهر میاندوآب را تکرار کرد و بار دیگر نشان داد که مردم هنوز با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، سالهاست که آبگرفتگی معابر میاندوآب به دنبال اندکی بارش باران به یک معضل و قصه تکراری تبدیل شده و مشکلاتی هم که ناشی از این آبگرفتگی ها گریبانگیر مردم می شود، حکایت دور و درازی است که ظاهرا به این زودی ها پایانی هم ندارد و در طول یک ماه گذشته حداقل دو بار نیز گریبان گیر این شهر شده است.

میاندوآبی ها مانند تغییر پی در پی شهرداران با موضوع آبگرفتگی معابر نیز خو گرفته و به آن عادت کرده اند و هر بار هم زمانی همه دست به کار شده اند که باران بارید و میاندوآب را آب برد.

معمولا تداوم یک یا چند ساعته بارش باران، این رحمت الهی در میاندوآب سبب می شود که دریاچه های موقتی در خیابان ها و کوچه ها و کنار جوی ها شکل بگیرد و میاندوآب برای خودش ونیزی شود که بیا و ببین.

به رغم انتقادات بسیاری که در این زمینه بوده، هنوز هیچ راه حل دائمی برای آن پیدا نشده است و یا اگر هم ارائه شده، تاکنون نتیجه ای نداشته است.

اما به راستی چرا این مشکل همچنان لاینحل بوده و دلایل و راهکارهای حل این مشکل چیست؟ اعضای شورای شهر میاندوآب از گزینه‌های پیشنهادی شهرداری پرسیده اند که چه راهکاری برای حل این مشکل دارند؟

مسائل فنی و عمرانی در راس دلایل آبگرفتگی معابر

مهم ترین و اولین دلیلی که در این زمینه مسئولان به آن اشاره می کنند، توپوگرافی و ساختار شهری میاندوآب است؛ موضوعی که برخی کارشناسان نیز آن را مورد تایید قرار می دهند که در این راستا می توان با ایجاد شیب در جوی ها و بهره مندی از نظر کارشناسان امر این مشکل را به حداقل رساند.

دلیل دوم که کارشناسان به آن اشاره می کنند؛ طراحی غلط و نبود طرح مناسب در زمان احداث کانال ها و جوی های آب سطح شهر است که البته طرح اصلاح جوی ها موضوعی بوده که در سال های گذشته نیز در میاندوآب مطرح شده بود ولی اگر چه در برخی مناطق موفق بوده ولی در برخی مناطق نیز اثر بخش نبوده و آبگرفتگی معابر در موقع بارش باران مردم این مناطق را دچار مشکل می کند که البته این اصلاح جوی ها همچنان باید مدنظر باشد.

مسدود شدن کانال ها و جلوگیری از انتقال آب های سطحی به کانال ها دلیل دیگر بروز این مشکل است که لایروبی کانال ها و رفع مسیرهای منتهی به کانال آب از دیگر اقداماتی است که باید از سوی شهرداری مدنظر قرار گیرد تا در مواقع بارندگی شاهد این مشکل نباشیم.

نقش پررنگ عامل انسانی در کنار عوامل فنی و عمرانی

اما دلیل دیگری که در کنار دلایل فنی و عمرانی، زمینه ساز مشکل آبگرفتگی معابر هستند که همانا علت انسانی و همان نقش مردم در بروز این مشکل است.

حتما شنیده اید که می گویند “شهر ما، خانه ما” ولی متاسفانه برخی از افراد با این شعار غریبه هستند و هر چیزی دستشان بیاید را به داخل جوی ها می ریزند که نتیجه آن وضعیت فعلی می شود.

این شهروندنماها نسبت به حق و حقوق و فرهنگ شهروندی بی تفاوت هستند  و آبگرفتگی که اتفاق می افتد فورا تیرهای خود را به سمت شهرداری و شورای شهر نشانه می روند و از نقش خود در بروز این مشکل غافل هستند.

در این زمینه نیز می توان اقدامات را در راستای فرهنگ سازی و ارتقا فرهنگ شهروندی در مناطق مختلف برگزار کرد و یا با نصب بنرها و توزیع پوسترهایی نسبت به این مهم اقدامات اساسی انجام داد.

لزوم تشکیل تیم کارشناسی برای حل مشکل چندین ساله

به صورت کلی لازم است برای حل این مشکل یک تیم کارشناسی تشکیل شده و مطالعات دقیقی در بخش های مختلف انجام گرفته و راهکارهای کوتاه، میان و بلند مدت ارائه شود.

انجام طرح های مطالعاتی و انتخاب بهترین مسیر برای هدایت آبهای ناشی از بارندگی به سوی کانال های موجود، آموزش شهروندان و لایروبی جوی ها و اصلاح جوی ها از دیگر موضوعاتی است که در این زمینه می تواند مدنظر قرار گیرد تا هنگام بارندگی مانع سرازیر شدن آب به داخل خیابان ها گردد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.