۱۳ فروردین، روز بدرقه نوروز/ نگاهی به آئین های روز طبیعت در میاندوآب
۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۰۱
شناسه : 299584
8
به رسم دیرین در روز 13 فروردین یا روز طبیعت، مردم به دامان طبیعت رفته و روز خود را در طبیعت می گذرانند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، بعد از دو سال که شروع سال جدید و ایام نوروز تحت تاثیر ویروس منحوس کرونا قرار گرفته بود، امسال تا حدودی با افزایش سطح واکسیناسیون در جامعه، از محدودیت های دو سال گذشته خبری نبود و مسافرت های نوروزی و سایر برنامه های نوروزی به شرایطی پیش از کرونا برگشت.

همه ساله نیز به رسم دیرین در روز ۱۳ فروردین یا روز طبیعت، مردم به دامان طبیعت رفته و روز خود را در فضای باز و طبیعت می گذرانند که امسال نیز بر خلاف دوسال گذشته که مردم ترجیح می دادند به جای رفتن به طبیعت در خانه بمانند، مردم هوای طبیعت به سرشان زد و روز ۱۳ بدر و طبیعت را به دل طبیعت زدند تا نوروز را بدرقه کنند.

به رسم دیرین در روز ۱۳ فروردین یا روز طبیعت، مردم به دامان طبیعت رفته و روز خود را در فضای باز و طبیعت می گذرانند و این روز نیز مانند همه ایام ویژه و مناسبت های سال، برای خود آداب و رسومی در هر منطقه دارد که در منطقه آذربایجان و میاندوآب نیز اینگونه است.

روزی در طبیعت

در روز ۱۳ فروردین، بسیاری از خانواده های میاندوآبی از صبح  زود به همراه برخی از نزدیکان و خویشاوندان به دشت و طبیعت  زیبای مناطق مختلف این شهر و شهرهای اطراف رفته و تا غروب آفتاب را در طبیعت گذرانده و آیین های مختلفی را برای گذراندن یک روز شاد در طبیعت انجام می دهند.

در این روز طبعیت، پارک ها و بوستان ها، پذیرای هزاران نفر از مردم می شود که به رسم نوروز هر سال، به دامان طبیعت آمده اند تا ۱۳ خود را بدر کنند.

نهار ویژه و اختصاصی در ۱۳ بدر

رسم است که در گذشته های دور خانواده ها، در ۱۳ بدر کوفته و آش را برای نهار در نظر می گرفتند اما امروزه غذاهایی مانند چلوکباب را هم باید به آنها اضافه کرد و در واقع این سه غذا، پای ثابت نهار مردم در روز طبیعت به شمار می رود.

از سوی دیگر شاید برخی خانواده ها از بین کوفته یا کباب، یکی را انتخاب می کنند، ولی از هر غذایی که بگذرند، نمی توانند از آش دوغ بگذرند و پخت آش هنوز یک پای ثابت غذاهای خانواده ها در روز طبیعت است.

روز طبیعت در روستاها

در گذشته های دور مردم روستاها، نهار خود را که آماده کرده و به پشت بام ها می بردند و در آنجا سفره ای پهن می کنند و در کنار آن نیز با بردن سماور زغالی و خوراکی ها به بالای پشت بام منازل خود، جشن سیزده به در را در روستای خود برگزار می کردند.

اگر چه هم اکنون نیز در برخی از روستاها این آئین های سنتی پابرجاست اما در چند سال اخیر رفتن به دامان طبیعت نیز در میان روستاییان در چند دهه اخیر معمول شده و مردم روستا نیز امروزه به تبعیت از مردم شهرها به باغات و مزارع اطراف روستای خود یا به شهرها رفته و بساط سیزده را همانجا می گسترانند.

سبزه های گره زده و رها شده در آب رودخانه ها

مردم به رسم یک آئین سنتی در ۱۳ فروردین، سبزه ها را به امید آنکه این‌ دانه‌ها به‌ همراه‌ آب‌ روان‌ موجب‌ برکت‌ و باروری‌ کشتزارها شوند، به آب می سپارند و در این میان نیز برخی عقیده دارند که  باید سبزه را در دشت و طبیعت بکارند تا زمین از وجود آن بارورتر شود.

گره زدن سبزه آئین سنتی دیگری هست که در روز ۱۳ فروردین، قبل از هر کاری دختران مجرد گره‌ای به سبزه می زنند تا به میمنت برکت آن بختشان باز شود!

چند نکته در باب روز طبیعت

اما فارغ از همه این آئین ها، باید این نکته را در نظر داشت که کرونا هنوز تمام نشده است و لازم است مردم نسبت به رعایت دستوالعمل های بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.

از سوی دیگر کسانی هم که به طبیعت می روند باید این را درنظر داشته باشند که به بهانه طبیعت گردی و شادی؛ دست به تخریب محیط زیست و طبیعت نزنند.پ

هم چنین پیشنهاد می کنیم تا مردم عزیز از میاندوآب که دارای مناطق دینی وطبیعت  زیبایی است و کوهستان ها و طبیعت زیبای جنگلی در باروق و مناطقی روستایی مانند باداملو، چاخیراحمد، جان آقا، قطار وآبشار زیبای اوزان  که شاید در کمتر جایی در ایران وجود داشته باشد و می توانند به عنوان مکانی برای یک روز سفر انتخاب شوند، سفری داشته باشند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.